مسعود خوانساری گفت: ثبات بوجود آمده نمی تواند در سال های آینده تداوم داشته باشد و باید مسئله تورم و رکودی که در بازار حاکم است را بیشتر مورد توجه قرار داده شود.
کد خبر: ۸۸۸۰۹۷۵
|
۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، مسعود خوانساری دبیراتاق بازرگانی تهران در همایش ثبات مالی اقتصادی اظهار داشت: آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که  بحث ارز را فراتر از 8 سال گذشته پیش برود.  در طول سالیانی که از انقلاب اسلامی را سپری کردیم این مشکل  ارز وجود داشته است؛ علت مهم این است که تثبیت قیمت ارز در کشورمان  به عنوان یک مبحث برخوردار ازحیثیت و ارزش درآمده است؛ این در حالی است که به طور معمول در سال های گذشته دولت تصمیم گیرنده نبوده و خود اقتصاد تصمیم گری را عهده دار بوده است.

 وی با بیان اینکه قیمت ارز نباید به شکل ناگهانی بالا برود افزود:  درهمه سال هایی که قیمت ارز رشد صعودی داشته  است ؛ بانک مرکزی و دولت  هیچ تلاشی برای ثبات قیمت ارز را مورد توجه قرار نداده اند.

وی در ادامه گفت: تنها یک سال قیمت ارز محدود به تصمیمات دولت بوده است این در حالی است که تعیین کننده قیمت ارز، بر عهده اقتصاد کشورمان بوده است  از اینرو شاهد بودیم که جهش در قیمت ارز ایجاد شود .

وی گفت:  حساسیت فراوانی در مورد قیمت ارز وجود داشته این در حالی است که در مورد تورم هیچ حساسیتی وجود ندارد.

به گفته خوانساری ثبات حداقلی ایجاد شده و این ثبات قطعا نمی تواند کافی  و دائمی باشد؛ رکودی که حاکم بر کشور است طبیعتا یکی از عواملی است که قیمت ارز را تثبیت کرده است و عامل دیگر هم به ارز مبادله ای برمی‌گردد که  امکان دارد به ارز کشور تزریق  شود.

خوانساری افزود: نرخ ارز کشورمان  تا  پایان بهمن ماه سال جاری 25 تومان به نرخ قیمت مبادله ای  اضافه می شد از اینرو اختلاف بین ارز مبادله ای و دلار کاهش می یابد.

وی در ادامه بیان داشت: متاسفانه از بهمن ماه سال جاری تا کنون 2.25  تومان کاهش یافته و به تومان رسیده است که موجب خواهد شد تا فاصله میان ارز مبادله ای و ارز آزاد افزایش داشته باشد ، اعتقاد بنده بر این است که به طور قطع و یقین قیمت کنونی هم تغییر خواهد یافت از اینرو باید چاره اندیشی لازم را داشته باشیم.

خوانساری گفت: نباید اجازه داده شود که قیمت ارز همچون فنری مجدد خود را رها خواهد کرد و قبل از اینکه  تصمیم گیری لازم شکل بگیرد  قیمت بازار و یا ارز تصمیم گیرنده خواهد بود که بزرگترین ضربه را به تولید کننده وارد می‌کند.

دبیر اتاق بازرگانی تهران با اشاره به  نوسانات ارزی در سال‌های 90 و 91 افزود: نرخ صعودی و عدم تثبیت  قیمت ارز موجب شد که تولیدکنندگان مجرب و کارآفرینانی در زندان به سر برند و زندگی شان هم از بعد اجتماعی و اقتصادی از هم پاشیده و مشکلات زیادی را به بار آوورده است.

وی گفت: نباید رویدادهای ارزی در اقتصاد کشورمان تکرار شود اگر قرار بر این است که  دچار اتفاقات تلخ گذشته نشویم باید در نظر بگیریم که در سال 92 که دولت جدید روی کار آمده است  و تا شرایط کنونی  بیش از  60 درصد تورم داخلی داشتیم این در حالی است که در شرایطی دولت جدید روی کار آمده است که قیمت ارز در بازار 3750 تومان بوده  و در شرایط کنونی نرخ مشابهی داشته و تغییری نکرده است؛  این سوال مطرحاست که این تورم کجا رفته است؟ لذا  تاثیرات ناشی از نرخ بالای تورم  در سال جاری و یا سال آینده  مشاهده خواهد شد.

خوانساری در خاتمه افزود:  عقیده بنده بر این است که ثبات بوجود امده ثبات خوبی هم بوده  ولی نمی تواند در سال های آینده تداوم داشته باشد و باید مسئله تورم و  رکودی که در بازار حاکم است را بیشتر مورد توجه قرار داده شود.

ارسال نظرات