جمعی از خانواده‌های شهدای منا:
جمعی از خانواده‌های شهدای فاجعه منا با تجمع مقابل سازمان حج در اعتراض به عدم پیگیری حقوق مادی و معنوی شهدای منا اعلام کردند: پیگیری حقوق «شهدای منا» از سوی مسئولان امر فراموش شده است ...
کد خبر: ۸۸۸۰۸۵۲
|
۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، تجمع جمعی از خانواده‌های شهدای فاجعه منا پیش از ظهر امروز در اعتراض به عدم پیگیری حقوق مادی و معنوی شهدای منا در مقابل سازمان حج و زیارت برگزار شد.

شفافیت مذاکرات با عربستان با توجه به مطالبات مقام معظم رهبری در احقاق حقوق خانواده‌های شهدا، تضمین امنیت حجاج ایرانی توسط عربستان، انتقاد از محرمانه بودن مذاکرات حج تمتع 96، پاسخگویی به خواسته‌های شهدای فاجعه منا و پیگیری احقاق حق خانواده‌ها بخشی از درخواستهای خانواده‌های شهدای فاجعه منا از سازمان حج و زیارت و دستگاههای ذیربط بود.

سمیرا اسدی؛ فرزند شهید اسدی از شهدای حادثه منا در حاشیه این تجمع اعتراضی اظهار کرد: امیدواریم مسئولان پاسخ قانع‌کننده‌ای به خواسته‌های خانواده‌های شهدای منا بدهند.

وی افزود: تجمع‌کنندگان می‌خواهند از جایگاه خانواده‌های شهدای منا در مذاکرات اخیر آگاه شوند چرا که به نظر می‌رسد که احقاق حقوق شهدای منا و تعیین تکلیف شهدای منا و مسجدالحرام رو به فراموشی است.

این فرزند شهید منا تصریح کرد: خانواده شهدای منا با برقراری مجدد فرآیند حج مخالفتی ندارند بلکه مشتاق این حضور هستند اما باید مشخص شود که برقراری مجدد مذاکرات حج تمتع به چه قیمتی صورت گرفته و روند پیگیریها به کجا انجامید.

اسدی تصریح کرد: باید مشخص شود که خون شهدای فاجعه منا پس از دو سال چه شد؛ ما از سازمان حج و زیارت، ‌مسئولان و متولیان آن این پرسش را داریم که آیا یک اولیای دم باید از طریق رسانه حقوق خود را مبنی بر کشته شدن یکی از اعضای خانواده‌ خود جویا شود؟ بهتر است در این موضوعات متولیان امر پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: خانواده‌های شهدای منا از پاسخهای مدیران سازمان حج و زیارت نسبت به مذاکرات و پیگیریها اقناع نشده‌اند ضمناً این پرسش باید پاسخ داده شود که آیا عاملان فاجعه منا محاکمه می‌شوند و سعودیها از ایران و  خانواده‌های شهدای منا عذرخواهی می‌کنند یا خیر؟

این فرزند شهید منا درباره پرداخت دیه به خانواده شهدای مسجدالحرام و منا تاکید کرد: تاکنون دیه‌ای از سوی رژیم سعودی به خانواده شهدای منا پرداخت نشده است.

اسدی خاطرنشان کرد: مسئولان عربستانی باید درباره علل وقوع فاجعه منا توضیح لازم را ارائه دهند و امیدواریم به‌درستی این موضوع  تبیین شود و مردم کشورمان نیز درباره آن آگاه شوند.

یکی دیگر از اعضای خانواده‌ شهدای منا نیز در حاشیه این تجمع اعتراضی با انتقاد به عملکرد سازمان حج و زیارت تصریح کرد: سازمان حج و زیارت خانواده‌های شهدای منا را می‌پذیرد اما از این موضوع ناراحت هستند که چرا خانواده شهدای فاجعه منا در حال مطرح کردن نظرات انتقادی خود نسبت به تعیین تکلیف شهدای منا با اصحاب رسانه هستند.

وی توضیح داد: ما تلاش خود را انجام می‌دهیم تا صدای خود را به گوش مردم برسانیم و باید مسئولان سازمان حج و زیارت بدانند که حق ما است که بدانیم که به چه دلیلی پدران و فرزندان و برادران ما در فاجعه منا و مسجدالحرام به شهادت رسیده‌اند و مذاکرات اخیر نیز باید شفاف مطرح شود.

م. حسینی یکی دیگر از اعضای خانواده‌ شهدای فاجعه منا نیز اظهار کرد: حدود دو سال از فاجعه منا می‌گذرد اما هنوز احقاق حقی از شهدای منا صورت نگرفته است و باید روند پیگیریها نیز به خانواده‌ها و مردم اعلام شود.

وی تصریح کرد: وزارت خارجه در این رابطه پاسخی را به خانواده‌ شهدای منا و مسجد‌الحرام اعلام نکرده ضمن اینکه کمیته حقیقت‌یابی هم تشکیل نشده که بخواهیم از متولیان آن پاسخی را طلب کنیم‌.

در پایان این تجمع، برخی از خانواده‌های شهدای منا که مقابل درب سازمان حج و زیارت تجمع کرده بودند برای گفت‌وگوی بیشتر به داخل سازمان حج و زیارت هدایت شدند و برخی دیگر از معترضین نیز با ورود عوامل انتظامی محل تجمع را ترک کردند.


ارسال نظرات