حسین آخانی گفت: وزارت نیرو واقعیت ها را بیان نمی کند و در واقع بزرگترین مقصر کم آبی در کشور این وزارتخانه و سیاست های نادرست آن است.
کد خبر: ۸۸۸۰۲۷۲
|
۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، حسین آخانی با بیان این مطلب اظهار داشت: دخالت های انسانی عمده دلیل حرکت ایران به سمت بیابانی شدن است زیرا در سال های گذشته برداشت های فراوان و مکرری از منابع آبی طبیعی شده است.

وی افزود: در کنار آن تاثیرات جهانی در اثر افزایش گرمای کره زمین اتفاق افتاده که ایران را تحت تاثیر قرار داده و سبب شده تا به سمت بحران خشکسالی بیش از پیش حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: کشورمان دارای محدودیت های منابع است بنابراین ظرفیت های محدودی نیز از نظر تولید محصولات کشاورزی دارد که با توجه به این مهم مسوولان باید از فکر خودکفایی در کشاورزی خارج شوند زیرا با این روند امکان پذیر نیست.

وی بیان کرد: باتوجه به سیاست های فعلی مبنی بر افزایش جمعیت لازم است در برنامه ریزی های بخش کشاورزی و تامین آب تجدید نظرهایی صورت گیرد.

این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: سدسازی های بی رویه و همچنین تمایل جمعیت شکور به شهرنشینی در سال های اخیر نیز سبب بروز مشکل کم آبی در کشور شده است.
وی ادامه داد: با توجه به مصرف بی رویه آب به ویژه در شهرها لازم است تا اقدامات جدی و شدید در مورد مصرف این مایع حیات صورت گیرد و اعمال شود زیرا تجربه نشان داده تا وقتی شهرنشینان قادر به دریافت آب به وفور و ارزان هستند، نسبت به صرفه جویی اقدام نمی کنند بنابراین باید آب به صورت جیره بندی در اختیار افراد پرمصرف قرار گیرد.

وی گفت: این که گفته می شود بیشتر آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می وشد نادرست است زیرا در نهایت محصولات کشاورزی توسط شهرنشینان مصرف می شود بنابراین نمی توان گفت روستاییان و کشاورزان مصرف کنندگان اصلی آب هستند.

این کارشناس ادامه داد: در گذشته نسبت جمعیت روستایی به شهری ۷۰ به ۳۰درصد بوداما اکنون این توازن برهم خورده و برعکس شده بنابراین جمعیت ۳۰درصدی کشاورزان و روستاییان برای تامین مایحتاج شهرنشینان اقدام به کاشت محصولات بیشتر می کنند در نتیجه منابع آبی بیشتری نیز مصرف می شود.

آخانی اظهار داشت: برای پیشگیری از روند تخریبی محیط زیست و ممانعت از حرکت به سمت بیابانی شدن، دولت باید بودجه سازمان حفاظت از محیط زیست را ده برابر کند زیرا بودجه فعلی این سازمان برابر یک دهم هزینه ساخت یک سد و یا یک پایه پل صدر هم نیست بنابراین توقع بهبود شرایط غیر ممکن است.
وی خاطر نشان کرد: اگر دولت واقعا به دنبال حل مشکل کمبود آب در کشور است باید حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی را در اولویت کارها و برنامه های خود قرار دهد.

وی درباره آمارهایی که از سوی برخی کارشناسان و دولتمردان در مورد میزان مصرف آب در بخش کشاورزی و شرب و... ارائه می شود، توضیح داد: نمی توان به آمار خوشبین بود زیرا وزارت نیرو منبع این آمار است و واقعیت ها را بیان نمی کند و در واقع بزرگترین مقصر کم آبی در کشور این وزارتخانه و سیاست های نادرست آن است زیرا به گفته رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، پروژه های سد سازی با هدف آب رسانی بیشتر به شهرها اجرایی می شوند که این مساله منابع آبی را از بین برده و در مقابل سبب نابودی کشاورزی شده است.

 منبع: افکار نیوز

ارسال نظرات