دادگستری باید پناهگاه مردم و نقطه امید و اتکاء مردم باشد و احساس عدالت و رسیدگی به حق و قانون اهمیتش از عدالت و رسیدگی‌های متداول بالاتر است و این احساس دقیقا به عملکرد قضات بستگی دارد.
کد خبر: ۸۸۸۰۰۱۲
|
۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، حجت‌الاسلام سیدداود موسوی در خطبه‌های امروز نماز جمعه اظهار کرد: انتخاب یکی از ارکان انقلاب به عنوان رئیس دستگاه قضا نشان از اهمیت قوه قضائیه از منظر بنیانگذار و معمار نظام اسلامی بوده است.

وی افزود: دستگاه قضایی که میراث‌دار چنین سرمایه بزرگ و دیگر سرمایه‌ها از تبار شهیدان است در یک نگاه باید به خود ببالد و در نگاه دیگر تعهد سنگینی را باید در استیفای حقوق مردم و دفاع از مظلومان و ذی حقان را بر عهده خود احساس کند.

امام جمعه محمودآباد خاطرنشان کرد: در قوای حاکم بر نظام اسلامی و آنچه که در فصل مربوط به وظایف قوه قضائیه آمده حکایت از مأموریت سنگین این دستگاه در استقرار نظم و دفاع از حقوق مردم در ابعاد مختلف دارد و قانون‌گذار در تعریف این قوه می‌گوید قوه‌ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسؤول تحقق بخشیدن به عدالت است.

این مسؤول درباره جایگاه این قوه در قانون بیان کرد:در اصل 156 تا اصل 174 قانون اساسی همگی به جایگاه این قوه و آثار این کارکردها در عرصه‌های گوناگون اجتماعی اشاره داشته و بطور طبیعی ضامن این اقتدار و اعتدال در تشخیص‌ها و عملکردها، قضات هستند.

موسوی اضافه کرد: ضابطین دستگاه قضایی که تحت اشراف، هدایت و آموزش دادگستری است در تحقق وظایف این قوه دارای کارکرد خاص است و مردم باید احساس کنند در زمانی که مورد ظلم قرار گرفتند جایگاهی وجود دارد که براساس عدالت به حقوق آنها رسیدگی می‌کند.

وی یادآور شد: دادگستری باید پناهگاه مردم و نقطه امید و اتکاء مردم باشد و احساس عدالت و رسیدگی به حق و قانون اهمیتش از عدالت و رسیدگی‌های متداول بالاتر است و این احساس دقیقا به عملکرد قضات بستگی دارد.

امام جمعه محمودآباد افزود: نباید چنین تلقی شود که نگاه قضات به مردم نگاه آمرانه و برخورد از بالا باشد که این آغازی بر سوءبرداشت‌ها و احساس ناامیدی به این مجموعه است و نگاه همراه با رافت و عطوفت و نظر براصلاح بین طرفین دعوا در بدو امر می‌تواند بعضی از شائبه‌ها را برطرف کند.

این مسؤول درباره بی اخلاقی‌ها و بی‌بندباری‌های جامعه اظهار کرد: قضات باید درباره حرمت‌شکن اجتماعی فرهنگی و دینی و بی‌بندباری‌های علنی به وظایف خود صریح‌تر عمل کرده و دادستان‌ها در جایگاه مدعی‌العموم باید جنبه عملیاتی دقیق‌تر و اثرگذارتر پیدا کرده و جلوی مفاسد آشکار و دریدگی‌های اخلاقی صورت ویژه و با تدبیر گرفته شود.

موسوی افزود: در این عرصه باید ضابطین قضایی و دستگاه‌های فرهنگی و دینی به کمک هم شتافته و با کانون‌های بد اخلاقی و فساد و خلاف عفت عمومی برخورد جدی و متناسب اعمال کنند و قضات در بعضی از احکام و دستورات ضمن رعایت قانون به جنبه‌های اجتماعی و اثرگذاری حکم عنایت و با رعایت جوانب احتیاط قابل تطبیق با جرم با استفاده از تخیفیف قانونی از جریحه‌دار شدن افکار عمومی جلوگیری کنند.

وی درباره اوضاع سوریه گفت: آمریکایی‌ها اخیراً جنگ روانی جدیدی مبنی بر قصد دولت سوریه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی را در سطح بین‌المللی شروع کرده و بدون هرگونه اطلاعات و سند اثبات شده در پی ایجاد فتنه جدیدی در سوریه است.

امام جمعه محمودآباد ادادمه داد: هر وقت که تحولات میدانی به نفع دولت سوریه در حال تغییر است آمریکایی‌ها برای کنترل صحنه و بازسازی روحیه تروریست‌ها وارد میدان می‌شوند و ارتش سوریه مناطق استراتژیک زیادی را آزاد کرده و در مرزها آتحاد بین ارتش عراق و سوریه ایجاد شده که مسیر تقویت داعش را تا حدودی مسدود کرده است.

این مسؤول خاطرنشان کرد: دولت سوریه مدیریت چند محور عملیاتی را در حال انجام دارد و همزمان با این فتوحات رژیم صهیونیستی چند منطقه ارتش را بمباران کرده و آمریکایی‌ها با فرضیه رعب و وحشت در پی آن هستند که دولت سوریه را در مذاکرات سیاسی منفعل کند.

موسوی ادامه داد: دست برتر با سوری‌ها است و قطعاً سوریه و روسیه در مذاکرات امتیاز می‌گیرند آمریکایی‌ها با این جوسازی ممکن است در پی ضربات هوایی باشند و از تکرار موضوعی چون دخالت در عراق ترس و وحشت دارند.

وی یادآور شد: افراد پیرامونی ترامپ دست به یک قمار سیاسی بزنند ولی ارتش پذیرای شکست و تلفاتی چون جنگ عراق نیست و در جنگ سوریه پرده‌های نفاق پاره شده و پادشاه اردن اخیرا گفته ما بسیار هراسان هستیم چون سپاه پاسداران به مرزهای مشترک ما با سوریه رسیده و از تروریست‌ها احساس خطر نمی‌کنند.

امام جمعه محمودآباد تصریح کرد: جنگ در زمین تعیین کننده است و جنگ هوایی توان تاثیرگذاری در میدان نمی‌تواند داشته باشد چون محدودیت‌های زیادی دارند و زمینه‌های اجتماعی به آمریکا اجازه ورود جدی نمی‌دهد و آمریکایی‌ها در منطقه خاورمیانه به دنبال ایجاد تنش‌های جدید هستند تا از ثروت منطقه بهره ببرند.

این مسؤول بیان کرد: آمریکایی‌ها همه را به جان هم می‌اندازند و بین قطر و چند کشور عربی اختلاف راه می‌اندازند و بین ترکیه و عربستان مشکل‌سازی می‌کنند و آنها می‌خواهند سطح تنش را کنترل شده بالا ببرند و به منطقه ضربه بزنند که ایران و روسیه اجازه هرکاری را به آمریکایی‌ها و متحدان آنها را نمی‌دهند.

موسوی درباره عربستان بیان کرد: حکومت قبیله‌ای و قرون وسطایی عربستان که برنامه‌ریز و حامی همه فتنه‌های منطقه‌ای و آشوب‌های کشورها و صادر کننده تخم کینه و دشمنی در کشورهای اسلامی و حامی اصلی تروریست‌های تکفیری و داعش بوده و همیشه به جنگ‌طلبی و عربده‌کشی و مشغول هستند.

وی افزود: کودتای درون خانوادگی و روی کار آمدن ولیعهد خام و جنگ طلب مزید بر علت شده که باید شاهد چننگ اندازی‌های این حکومت در منطقه و خوش رقصی برای آمریکایی‌ها و ارتباط پیدا و نهان با رژیم اشغالگر قدس باشیم.

امام جمعه محمودآباد در پایان گفت: این رژیم کودک‌کش و جنگ‌طلب و قاتل هزاران نفر در یمن و سوریه و عراق که با مشکلات داخلی و تنگناه‌های مالی و اقتصادی مواجه بوده همچنان به کینه‌ورزی علیه ایران و کشورهای محور مقاومت و جنبش‌های اسلامی و انقلابی منطقه مشغول بوده که باید به این خیره سران گفت که در گردابی که خود ایجاد کرده‌اند غرق خواهند شد و آمریکا در وقت خطر آنها را رها خواهد کرد.


ارسال نظرات
پر بیننده ها