شهر الاشت که با رصد‌خانه، موزه مردم‌شناسی، بافت قدیمی و آب و هوایی کوهستانی خود معروف است در سه سال اخیر با معظلی با نام تامین آب آشامیدنی مواجه شده است.
کد خبر: ۸۸۷۹۵۸۱
|
۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، تامین آب از مهم‌ترین شاخص‌های مرتبط با زندگی است که این موضوع برای شهر‌ها با توجه به صنایع مختلف، گروه‌های خدماتی و زندگی روزمره دو‌چندان می‌شود.

شهر الاشت که با رصد‌خانه، موزه مردم‌شناسی، بافت قدیمی و آب و هوایی کوهستانی خود معروف است در سه سال اخیر با معظلی با نام تامین آب آشامیدنی مواجه شده است.

چشمه هلی‌خامن با دبی حدود 40 متر بر ثانیه از مهم‌تر‌ین منابع تأمین آب این شهر بود که به همراه چاه در زندگی عمومی نقش‌آفرینی می‌کرد که به دلیل افت جذب آب در چاه‌ها و پیگیری روستا‌های چهارگانه برای دریافت سهم آب از چشمه «هلی‌خامن» و تنش‌های به وجود آمده درباره سهم‌بری‌ها، مشکل آب شرب الاشت را به عنوان دغدغه عمومی در فصل تابستان و تعطیلات مختلف سال تبدیل کرده است.

روستا‌های چهارگانه بالا‌دست از برنامه‌ریزی برای افق 20 ساله در تأمین آب خود را پیگیری می‌کنند و بودجه کلان برای آبادانی این مناطق خوش‌نشین هم یاد می‌شود ولی مردم الاشت با تأمین به‌روز آب آشامیدنی خود نا‌توان هستند.

* قطعی آب 72 ساعته را رد می‌کنم

ذبیح‌الله ذاکری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان سوادکوه با رد قطعی آب 72 ساعته در الاشت، گفت: قطعی آب 72 ساعته را رد می‌کنم و آدرس آن ارائه شود تا بررسی ویژه انجام شود.

مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با بیان اینکه تاکنون حدود 2.5 میلیارد تومان برای آب آشامیدنی الاشت هزینه شد و احداث مخزن 500 متر مکعبی، احداث چاه، خط انتقال هزار متری و فعالیت دو کیلومتر در شبکه انجام شد و یا در حال اجرایی‌شدن است، افزود: وظیفه ما آب‌رسانی به مردم الاشت است و با وجود عدم هم‌خوانی درآمد و هزینه ما برنامه‌های مختلفی برای حل مشکل آب آشامیدنی الاشت داریم.

وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از آب چشمه «هلی‌خامن» در حال هدر‌رفت است و تنش اجتماعی باید حل شود تا ما به اجرای برنامه‌های خود اقدام کنیم، خاطر‌نشان کرد: با مردم صادقانه صحبت شود و دستگاه‌های مسؤول ورود پیدا کنند تا انتقال آب به الاشت اجرایی شود.

*دیدگاه‌های مردمی درباره قطعی‌ آب در الاشت

ساکن شهر الاشت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه در 24 ساعت گذشته تاکنون یک‌قطره آب نداشتیم، گفت: منزل من پشت مدرسه الاشت است و مخزن منبع 150 لیتری دارم و به دلیل اینکه آب در مخزن می‌ماند برای استفاده، غیربهداشتی می‌شود.

شروین پهلوان به پیگیری قطعی آب در روز عید فطر اشاره کرد و افزود: در روز عید فطر با عضو شورای شهر تماس گرفتم که خرابی پمپ را دلیل قطعی ذکر کرد ولی رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان در تماس ما گفته که پمپ مشکلی ندارد و متصدی آب هم گفته که پمپ در حال فعالیت است.

یکی دیگر از ساکنان شهر الاشت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه در هفته حدود 10 ساعت آب داریم، گفت: در روز‌های تعطیل آب  نداشتیم و در روز‌های غیر‌تعطیل هم آب با باریکه نازک و بدون فشار است.

وی با بیان اینکه فشار آب آنقدر پایین است که از دوش حمام قابل‌استفاده نیست، افزود: در مسیر لوله «گل‌یون» در 24 ساعت اخیر نیم ساعت آب با فشار کم داشتیم.

ساکن شهر الاشت مشکل اصلی آب را در تقسیم آن ذکر کرد و گفت: حاضرم با هر مسؤولی درباره مشکل آب و قطعی گسترده آن صحبت کنم.

* اطلاع‌رسانی‌های نامناسب برای سهم آب الاشت و روستا‌های چهارگانه

فرماندار شهرستان سوادکوه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه شهر الاشت در چهار ماه از سال با مشکل آب آشامیدنی مواجه است، گفت: چاه تأمین آب الاشت از سال گذشته دچار مشکل شد و جلسه‌ای با حضور استاندار و مسؤولان برگزار شد و دستگاه‌های متولی پیگیر اجرایی‌شدن مصوبات شدند.

عبدالجواد توحیدی‌مقدم با بیان اینکه آب به اندازه کافی در چشمه هلی‌خامن وجود دارد و سهم روستا‌های 4 گانه و الاشت و مناطق اطراف آن هم مشخص است، افزود: مصرف بهینه آب، بررسی انشعاب‌ها برای تنظیم ورودی و خروجی، عدم استفاده غیر‌شرب از آب و بررسی خرابی کنتور‌ها هم باید مدیریت شود.

وی از پیگیری مختلف برای حل مشکل آب‌شرب الاشت خبر داد و با اشاره به قول‌های اعتباری مدیریت بحران، خاطر‌نشان کرد: تنش‌های اجتماعی مرتبط با آب الاشت به دلیل اطلاع‌رسانی‌های نامناسب در منطقه است و حق‌سهم روستا‌های بالا‌دست و شهر الاشت و روستا‌های اطراف آن مشخص است و قرار نیست کسی از سهم دیگران استفاده کند و سهم آب هم بر طبق مجور امور آب داده می‌شود.

رئیس شورای تأمین شهرستان سوادکوه با بیان اینکه نگاه‌ها در حل مشکل آب الاشت غیر‌حاکمیتی است و سعی می‌شود با تعامل، ذهنیت‌های به وجود‌آمده بر‌طرف شود و تنش اجتماعی جدی نیست و اطلاع‌رسانی‌ها و توجیه مورد نیاز اجرایی می‌شود.

توحیدی‌مقدم با اشاره به اینکه سعی می‌شود بخش عمده مشکل آب آشامیدنی شهر الاشت را در سال 1396 مدیریت کنیم و مشکل اصلی آن در زمان تعطیلات است و جمعیت حدود هزار و 500 نفر الاشت در تعطیلات عید فطر به 5 هزار نفر رسید که لزوم صرفه‌جویی و به‌سازی شبکه و تزریق لوله را مورد توجه داریم.

فرماندار سوادکوه از توجه به آب آشامیدنی الاشت در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان سوادکوه و اختصاص بودجه به آن خبر داد.

*عصبانیت و متانت مردم الاشت در مواجهه با بحران آب‌آشامیدنی

به نظر می‌رسد حل مشکل انتقال آب چشمه «هلی‌خامن» به الاشت با لحاظ‌کردن آبادانی روستا‌های مسیر با رایزنی و تعامل حل‌شدنی است و البته مجتمع آب‎رسانی و احداث مخازن بیشتر برای ذخیره آب و احداث چاه‌هایی با امنیت نگهداشت آب هم باید در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد و البته نقش متنفذان و معتمدان محلی برای توجیه عمومی در تعامل سازنده برای بهره‌برداری همگانی از آب هم باید مورد برنامه‌ریزی قرار گیرد.

البته موانع غیر‌معمول هم راهکار‌های حاکمیتی و قانونی دارد که به نظر می‌رسد با توجه به متانت و نجابت اهالی روستا‌های بالا‌دست و شهر الاشت و روستا‌های پایین‌دست، تعامل و اطلاع‌رسانی مناسب مورد نظر فرماندار شهرستان سوادکوه، مناسب و مؤثر به نظر می‌رسد ولی اقدام فوری برای تأمین آب شرب که ارتباط تنگاتنگی با زندگی و آبادانی و مقدمه بدون شرط برای ادامه حیات است باید مورد توجه قرار گیرد و مردم الاشت در حال حاضر عصبانی ولی صبور و متین هستند و اقدامات مدیران برای حل فوری آن را به نظاره می‌نشینند.

گزارش از عمران اکبرنژاد

ارسال نظرات
پر بیننده ها