امروز هفت تیر سالرزو بمباران شیمیایی سردشت است؛
تاریخ گواهی می‌دهد که صدام حسین با چراغ سبز واشنگتن اقدام به استفاده از تسلیحات کشتار جمعی در جنگ هشت ساله علیه ایران کرد.
کد خبر: ۸۸۷۹۴۷۹
|
۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۸

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ امروز 30 سال از روزی که هواپیماهای عراقی بمب‌های شیمیایی را بر سر زنان و کودکان و مردم غیر نظامی و بی دفاع سردشت ریختند، می‌گذرد اما همچنان دردها و رنج های اهالی این دیار التیام پیدا نکرده است.

تاریخ خود بزرگترین گواه برای جنایات ابرقدرتی است که دایه‌دار حقوق بشر و بزرگترین ناقض آن است. و جنایاتی که این رژیم استکباری در سراسر جهان از خود بر جای گذاشته و نمایانگر این مطلب است که دولت آمریکا اساساً بر پایه‌های ظلم به بشریت، نابودی ارزش‌های انسانی و زیر پای گذاشتن تمامی حقوق انسانی بنا شده است.

حمایت مستقیم آمریکا از عاملان بمب گذاری های ششم و هفتم تیر و بمباران مردم مظلوم سردشت در هشتم تیر ماه توسط رژیم بعث عراق، ترور شهید آیت‌الله صدوقی در یازدهم تیرماه و حمله مستقیم موشکی به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران در دوازدهم تیرماه نمونه‌هایی تکان دهنده و غم‌باری از حقوق بشر آمریکایی در برابر ملت ایران است.

هشتم تیرماه 1366 هواپیماهای بمب‌افکن ارتش عراق با بمب‌های شیمیایی به 4 نقطه پر ازدحام و متراکم جمعیتی شهر سردشت حمله کردند.

ارتش بعثی عراق در این حمله ده‌ها تن از مردم این شهر اعم از پیر و جوان، زن و کودک را با گازهای کشنده شیمیایی مورد هدف قرار داد که بر اثر آن 110 نفر شهید شدند و نام بیش از 5 هزار نفر در سازمان‌های بین‌المللی به عنوان مصدوم شیمیایی سردشت به ثبت رسیده است. رژیم بعث عراق در این حملات از سه نوع گاز خردل، گازهای اعصاب(تابون، سارین یا سومان) و سیانوژن علیه مردم بی‌دفاع استفاده کرده بود.

سکوت مدعیان حقوق بشر با گذشت سه دهه از این فاجعه انسانی خود گویای هزاران حرف نگفته است با وجود اینکه در خصوص شهر سردشت در دادگاه لاهه جلسات متعددی برگزار شده اما هنوز مردم به حق واقعی و قانونی خود نرسیده‌اند

تاریخ به کارگیری "سلاح شیمیایی" توسط آمریکا

آمریکا طی قرن گذشته بارها از تسلیحات غیرمجاز درجنگ‌ها و مداخلات نظامی متعدد خود بهره برده است. ارتش آمریکا در جریان تجاوز وجنگ در ویتنام از سال 1961 تا 1971 میلادی از عامل نارنجی به عنوان بخشی از برنامه جنگ شیمیایی استفاده کرد.

در این مدت 10 سال نیروهای آمریکایی حدود 20 میلیون بشکه از عامل "نارنجی" را در ویتنام، لائوس و بخش‌هایی از کامبوج استفاده کردند، تا شورشیان نتوانند پشت درختان و گیاهان پناه بگیرند.

درطول جنگ میان کره و چین در سال‌های 1950 تا 1953 میلادی نیز دولت آمریکا مسئول انتشار باکتری های کشنده شناخته شد. در جنگ‌های اخیر نیز این کشور موارد متعددی از استفاده مواد غیر مجاز نظیر فسفرسفید یا اورانیوم ضعیف شده در جنگ افغانستان یا حمله به عراق ثبت شده است.

علاوه بر موارد یاد شده، تاریخ گواهی می‌دهد که متحدین آمریکا نظیر رژیم صهیونیستی و صدام حسین با چراغ سبز واشنگتن اقدام به استفاده از تسلیحات کشتار جمعی در نبرد با اعراب یا در جنگ هشت ساله عراق بر ضد جمهوری اسلامی ایران کرده اند. از این‌رو آمریکا عامل اصلی و حامی استفاده از تسلیحات شیمیایی از سوی عراق و پروژه نسل‌ کشی در این کشور بوده است.

در حمله گسترده شیمیایی ارتش عراق در سال 1988 میلادی به شهر حلبچه در شمال این کشور دست کم، 5000 نفر در آن واحد کشته شدند.

ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا بارها "صدام حسین" را تشویق به استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران کرد. به گونه‌ای که غیر از کشته شدگان حلبچه بالغ بر 20 هزار رزمنده ایرانی نیز در نتیجه استنشاق این گاز سمی به شهادت رسیدند. جامعه بین المللی به رهبری آمریکا در قبال چنین کشتارهایی واکنشی نشان ندادند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات