آمریکا درصدد خرید سلاح‌های ساخت شوروی سابق از کشور گرجستان برای مسلح کردن نیروهای مسلح مخالف در سوریه است. شرط تفلیس آن است که این سلاح‌ها بدست شبه نظامیان کرد نیفتد.
کد خبر: ۸۸۷۹۱۱۲
|
۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه «کامرسانت» چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: سازمان بین المللی تحقیقات مربوط به فساد مالی، اطلاعاتی را در رابطه با مذاکرات میانجیگرانه بین پنتاگون و وزارت دفاع گرجستان فاش نموده که به خرید تسلیحات نظامی ساخت شوروی سابق از سوی آمریکا برای گروه‌های مسلح مخالف سوری مربوط می شود.  

طبق اطلاعات این روزنامه، مقامات تفلیس تنها در صورتی با این شرکت واسطه سلاح خواهد فروخت که این تضمین را بدست آورد که این تسلیحات بدست شبه نظامیان کرد در سوریه نیفتد، برای اینکه در این صورت روابط گرجستان با ترکیه تیره خواهد شد. البته وزارت دفاع گرجستان این اطلاعات را «بی پایه و اساس» ارزیابی کرده است.

به نوشته «کامرسانت»، واقعیت این است که شبکه تلویزیونی «روستاوی-2» گرجستان، متعلق به مخالفان دولت، بود که به نقل از یکی از نزدیکان "میخائیل ساآکاشویلی" رئیس جمهوری سابق گرجستان به چنین مذاکرات میانجیگرانه ای بین وزارت دفاع آمریکا و گرجستان برای خرید سلاح برای مخالفان مسلح سوری خبر داد. "دیو بلاس" مدیر برنامه منطقه ای سازمان تحقیقات مربوط به تخلفات فساد مالی که روابط نزدیکی به ساآکاشویلی نیز دارد، در مصاحبه با این شبکه فاش نمود که پنتاگون مدتهاست علاقه مند است تا سلاحهای ساخت شوروی سابق را از جمهوریهای شوروی سابق برای گروههای مسلح مخالف در بسیاری از کشورها، از جمله در سوریه خریداری کند.

به گفته وی، بر اساس تحقیقات این سازمان، وزارت دفاع آمریکا چند ماه است که با میانجیگری شرکت «Alliant techsystems operations» مذاکراتی را با دولت گرجستان در مورد خرید چنین سلاحهایی دنبال می کند. شبکه تلویزیونی «راستاوی-2» چند سند، از جمله قرارداد فروش تسلیحات نظامی مورد نیاز مخالفان سوری به ارزش حدود 2 میلیون دلار بین آمریکا و گرجستان را نیز در این مصاحبه نشان داده است. در این قرارداد مشخص نشده که بطور دقیق منظور خرید چه نوع سلاحهایی است.

"نینو تالورداوا" سخنگوی وزارت دفاع گرجستان در گفتگو با خبرنگار این روزنامه، اطلاعات شبکه تلویزیونی «روستاوی-2» را تکذیب کرده و چنین اطلاعاتی را بدون پایه و اساس و چالشی برای امنیت این کشور ارزیابی نمود.

این در حالی است که "اوچا جاجوآشویلی" مدیر مرکز علمی-تولیدی «دلتا» وابسته به وزارت دفاع گرجستان گفته است که تشکیلات زیرنظر وی در حال انجام مذاکراتی با طرف آمریکایی در مورد خرید تسلیحات جدید ساخت گرجستان است، ولی این سلاحها برای مخالفین سوری نیست، بلکه برای ارتش آمریکاست.  

«کامرسانت» می افزاید، واضح است که مقامات تفلیس هنوز تضمینی در این خصوص که این تسلیحات بدست مبارزین کرد نیفتد، بدست نیاورده اند. آنها نگران آن هستند که چنین حادثه ای به روابط گرجستان به همسایه جنوبی آن، ترکیه آسیب برساند، هرچند آنکارا خود از متحدین آمریکاست.

"یوسف تسیتسادزه" مدیر سابق آکادمی علوم دیپلماتیک تفلیس به این روزنامه گفته است: «واضح است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با وجود روابط نزدیک خود با مقامات تفلیس، آنها را به خاطر فروش سلاح به نیروهای کرد نخواهد بخشید.» به گفته این کارشناس، البته صادرات «سلاحهای ساخت شوروی» از سوی ارتش گرجستان، محدود نیست. مسئله آن است که سلاحهای بسیاری بعد از جنگ 5 روزه گرجستان و روسیه در سال 2008 در این کشور باقی مانده که دیگر بخاطر تیرگی روابط تفلیس و مسکو، در ارتش گرجستان از آنها استفاده نمی شود.

ارسال نظرات