يكي از بناهاي تاريخي ارزشمند منطقه ابهر رود.مسجد جامع تاریخی قروه است.در روستا يكي از آثار ارزشمند دوران سلجوقي (قرن پنجم هجري)جاي گرفته است.
کد خبر: ۸۸۷۹۱۰۱
|
۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، يكي از بناهاي تاريخي ارزشمند منطقه ابهر رود.مسجد جامع تاریخی قروه است.در روستا يكي از آثار ارزشمند دوران سلجوقي (قرن پنجم هجري)جاي گرفته است.

اين مسجد همانند مساجد دوران سلجوقي به سبك چهار طاقي ساخته شده وگنبد بسيار زيبايي بر اضلاع چهار گانه به واسطه چهار فيلپوش استوار گرديده است.

مسجد كنوني عبارت از يك شبستان گنبددار ودو شبستان در طرفين آن كه شبستانهاي اخير از مصالح خشت وآجر هاي حاصل از تخريب ديوارهاي قديمي ساخته شده وسقف آن چوبي است .در داخل آن نقاشی هایی بر روی گچ دیده می شود نقش ها دارای طرح های گیاهی هستند که از طرح های معماری آل بویه می باشند.

کتیبه هایی با استفاده از گچ به صورت گچبری برجسته به خط ثلث که مربوط به آیات سوره حشر می باشد بر روی بدنه مسجد نقش بسته است همچنین استفاده از رنگ برای نقش آفرینی کتیبه های قرآنی واسماء مقدس دیده می شود.درمحراب مسجد به كتيبه جالبي به خط نسخ زیبا مزین شده که است وحكايت از احداث آن در سال 413هجري قمري دارد.

گنبد آجری مسجد بر روی روی چهار رومی استوار است وفضای زیر آن شامل قاب بندیهای مزین به نقوش مهری ،خطوط کوفی، کتیبه ها وترنج های گچبری شده می باشد قسمت بالای محراب مسجد به سبک معماری ال بویه، در شکل های مختلف وبا تاقبندی های زیبا تزئین شده است . اين مسجد از آثار ارزشمند اوايل قرن پنجم هجري قمري است كه قابل مقايسه با شبستانهاي مسجد جامع قزوين وسجاس پیراحمد زهرنوش ابهرمي باشد.

به استناد کتیبه 413 هجری قمری کهن ترین مسجد استان زنجان در شهرستان ابهر در روستای تاریخی قروه قرار دارد.

منبع: روابط عمومی اداره میراث فرهنگی زنجان

ارسال نظرات