عيد فطر پاكترين و عيدترين عيدهاست؛ چراكه پاداش يك ماه عبادت و زهد و تهجد و شست و شوي جان در نهر پاك رمضان است و در عيد فطر پيروزي فطرت بر شهوت را به جشن مينشينيم.
کد خبر: ۸۸۷۸۹۸۵
|
۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳

خبرگزاری بسیج- سرویس فرهنگ و جامعه/ رحیم رضاخانی*

اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ خَیْرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ وَاَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْه ُعِبادُکَ الْصّالِحُونَ

حلول ماه شوال و عید سعید فطر که جشن بزرگداشت یک ماه بندگی، اطاعت، عبادت و تقوا می باشد را به تمامی مردم مسلمان در سراسر جهان مبارک باد، این عید را خصوصا به مسلمانان مظلوم در یمن، فلسطین، عراق و سوریه که دشواری های متعدد جنگ و تروریسم را متحمل گردیده اند، تبریک عرض نموده و از درگاه احدیت ، صلح و پیروزی و رهایی ملت های مظلوم و مستضعف را مسالت می نماییم.

در این عید فطر دلهاي مومنان بر سر دوراهي عيد رمضان و رفتن ماه رمضان بلاتكليف ميماند ٬كه از آمدن آن يك٬دل شاد باشد٬ يا از رفتن اين يك٬ محزون؟ عيد رمضان آمد و ماه رمضان رفت صد شكر كه اين آمد و صد حيف كه آن رفت.

عيد فطر پاكترين و عيدترين عيدهاست؛ چراكه پاداش يك ماه عبادت و زهد و تهجد و شست و شوي جان در نهر پاك رمضان است و در عيد فطر پيروزي فطرت بر شهوت را به جشن مينشينيم. عيد فطر٬ عيد فطرت و خودسازي است كه اگر نباشد ساير عيدها تكميل نگردد و اگر چنين عيدي در زندگي انسان تحقق يابد همه روز٬ روز عيد است. عيد فطر؛ عيد بزرگ عبوديت و بندگي است٬ عيد فطر؛ عيد آسودگي از آتش غفلت است٬ عيد رهيدگي از رنجش هواهاي نفساني و خواهشهاي شيطاني. اين بيانيه ميافزايد: عيد فطر؛عيد بزرگ و پايان ضيافت الهي است٬روز پاداش و مزد مومنان روزهدار حقيقي و شب زندهداران بيداردل٬ عيد فطر؛ عيد پايان رمضان نيست٬بلكه عيد برآمدن انساني نو از خاكسترهاي خويشتن خويش است٬ چونان ققنوس كه از خاكستر خويش دوباره متولد ميشود و رمضان كورهاي است كه منيّت انسان را ميسوزاند و آدمي نو با جاني تازه از آن سر برمي آورد.

بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در تبیین معنای عید واقعی می فرمایند: عید واقعى آن وقتى است که انسان رضاى خدا را به دست بیاورد، درون خود را اصلاح کند... ، همچنین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز می فرمایند: «ماه رمضان و عید فطر هنگامی مبارک خواهد بود که مسلمانان بتوانند از این فرصت برای خودسازی و به وجود آوردن حیات طَیّبه در نفس خویش استفاده کنند».

 
یکم شوال 1438
 
* کارشناس مسائل دینی




ارسال نظرات