در هفته ای که گذشت جمع کثیری از صاحب‌نظران، ادیبان و هنرمندان طی مراسم باشکوهی در هتل استقلال تهران از بیست اثر خطی قرآنی، علمی، فرهنگی و هنری نفیس رونمایی کردند.
کد خبر: ۸۸۷۸۸۷۶
|
۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، چهارشنبه شب گذشته طی مراسمی با حضور جمعی از اصحاب فرهنگ، دانش، هنر و ادبیات بیست اثر خطی در حوزه‌های قرآنی، علمی، فرهنگی و هنری به همت مرکز دائره‌المعارف انسان‌شناسی و موزه نسخ خطی و آثار فرهنگی هنری دکتر محمدصادق محفوظی رونمایی شد.

دکتر محمدصادق محفوظی رئیس مرکز دائره‌المعارف انسان‌شناسی و موزه  نسخ خطی و آثار فرهنگی در این خصوص اظهار داشت: بذل‌توجه اهل فرهنگ و هنر نسبت به نسخ و میراث مکتوب نشانگر عزم و ارادت آنان است و حال که این آثار طی سال‌ها حفظ‌شده به‌عنوان یادگار از سوی ما برای آیندگان خواهد ماند.

وی ادامه داد: پژوهش در حیطه ی نسخه‌های خطی و فهرست‌نگاری موضوعی کاملاً تخصصی و بسیار دقیق  است که روش های مدرنی به آن اضافه شده است این در حالی است که موضوع مذکور در حوزه‌های شناخت نسخه و نوع کاغذ و قدمت ، مولف و کاتب بسیار پراهمیت است که فهرست‌نگاران به آن توجه ویژه دارند.

محفوظی افزود: نکته بسیار ویژه این است که کسانی که سال‌ها عمر خود را در حوزه کتابشناسی سپری کرده‌اند کسانی هستند که همواره بر قله‌های علوم انسانی نشسته‌اند و تمام هم‌وغم خود را صرف این کرده‌اند که محتوای کتاب‌ها اصیل و حقیقی باقی بمانند.

رئیس مرکز دائره‌المعارف انسان‌شناسی و موزه نسخ خطی و آثار فرهنگی هنری دکتر محمدصادق محفوظی ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخیر شناخت کتاب در کشور ما به موضوعی تأسف‌بار دچار شده و این در حالی است که باید به یاد داشته باشیم ملتی که از محتوا و پایه و ریشه‌های فرهنگی خود دور شود انگار که از پدر و مادر و هویت فرهنگی و انسانی خود فاصله گرفته و در چنین شرایطی لازم است علمای بزرگ کشور به منظر عمومی جامعه امروز ما نگاهی عمیق بیفکنند.

محفوظی با اشاره به آمارهای موجود در حیطه کتاب‌خوانی جامعه امروز اظهار داشت: بی‌تردید این باعث شرمساری خواهد بود که سرانه مطالعه در کشور ما این‌قدر پایین است و نسبت به آن بی‌توجهی می‌شود و این در حالی است که کسی نمی‌تواند مدعی شود چنین جامعه‌ای توانایی گفت‌وگو با جوامع جهانی را در حوزه‌های علمی و دانشی و فرهنگی داشته باشد.

بیست اثر خطی رونمایی شده عبارت‌اند از: قرآن به خط نسخ علاالدین محمد تبریزی ، کلیات سعدی از دوران تیموری، بیاض سلطانی ، شاهنامه فردوسی دوران صفویه ، قرآن نفیس به کتابت نسخ ابوطالب مدرس همدانی ، کشکول کامل شیخ بهایی به خط نسخ ، مرقع شاهکار با کتابت فتحعلی حجاب ، اختیارات نجوم خواجه نصیر طوسی ، تحریر اقلیدسی ، اساس البلاغه ز مخشری ، تشریح الابدان به سفارش ضیاء السلطنه فرزند فتحعلی شاه و ...

در این مراسم صاحب‌نظران و کارشناسان ممتازی همچون حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی ، دکتر غلامرضا اعوانی ، استاد مهدی محقق، دکتر ایرانی، دکتر محمد صادق محفوظی، استاد عبدا... انوار، دکتر بلخاری ، دکتر زاهد، دکتر عظیمی ، دکتر مرتضی مومیوند و  پروفسورسید حسن امین ، دکتر کریم مجتهدی و تنی چند از دیگر اساتید حوزه فرهنگ و هنر به ایراد سخنرانی پرداختند و هر یک، کتب و نسخ رونمایی شده را معرفی کردند.
ارسال نظرات