پژوهشگر اجتماعی در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد
ابهری گفت: در پشت پرده گسترش نفوذ این شبکه ها و موجه جلوه دادن جایگاه آنها می باشد که متاسفانه به دلایل مختلف صنایع و تولید کنندگان داخلی سفارشات گسترده ای به این مجموعه می دهند.
کد خبر: ۸۸۷۸۷۹۵
|
۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴

دکتر مجید ابهری آسیب شناس و پژوهشگر اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج در رابطه با تبلیغات کالاهای ایرانی در شبکه جم اظهار داشت: تبلیغ در دنیای سرمایه داری یکی از ارکان اصلی اقتصاد بوده که بخش اعظم هزینه های تولید در این زمینه انجام می شود.

وی افزود: تبلیغ در کشور ما نیز برای آشنایی مردم با تولیدات صورت گرفته و رسانه ها در زمینه های مختلف معرفی کالاها و خدمات فعالیت می کنند.

ابهری خاطر نشان کرد: در مقابل آن بسیاری از تولید کنندگان و بازرگانان کشورهای دیگر در جامعه ما تبلیغات گسترده ای نموده به شکلی که در پاره ای از موارد تبلیغات کالای تولید شده در خارج از کشور پررنگ تر، گسترده تر و چشمگیرتر از تولیدات در داخل است.

پژوهشگر اجتماعی تاکید کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی و تحقق دیدگاه های امام خامنه ای (مد ظله العالی) برای قطع وابستگی اقتصادی و حمایت از تولیدات داخلی و افزایش اشتغال زایی و کارآفرینی باید رسانه ها حمیات بیشتری از تولید کنندگان داخلی کنند.

ابهری با بیان اینکه شبکه های ماهواره ای و در رأس آنها جم با ادعای مدافع تولید داخلی ما وار میدان شده است گفت: این شبکه در جهت حمایت از کالاهای ایرانی تخفیفات ویژه ای به تولید کننده های ایرانی داده و از طرفی مردم را تشویق به مصرف کالای داخلی می کند که این حرکت قطعا از روی دلسوزی یا کمک به اقتصاد جامعه نیست بلکه در پشت پرده گسترش نفوذ این شبکه ها و موجه جلوه دادن جایگاه آنها می باشد که متاسفانه به دلایل مختلف صنایع و تولید کنندگان داخلی سفارشات گسترده ای به این مجموعه می دهند.

آسیب شناس اجتماعی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه قشری از افرد جامعه مشتریان این شبکه های ماهواره ای هستند کالاهای تبلیغ شده دراین مجموعه ها از دیگر اقلام تولید داخل پیشی می گیرد. در این راستا باید وزارت ارشاد، وزارت صنایع و تجارت همراه با قوه قضائیه وارد عمل شده و اجازه ندهند این شبکه ها که مدیریت و اهداف آنها به طور قطعی دوست و دلوز ما نیستند در جامعه برای خود جایگاه خاصی ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: صد البته ارائه تخفیف های ویژه در جهت حمایت عملی از تولیدات داخلی به واحدهای صنعتی و خدماتی می تواند مدیران را به سمت شبکه های رسانه ای داخلی سوق دهد. مردم هم باید بدانند که ممکن است در ظاهر این عمل شبکه های خارجی دلسوزی به نظر آید اما از نگاه تاریخ رفتارشناسی، استعمارگران ابتدا وابستگی های اقصادی را ایجاد کرده و سپس وابستگی فرهنگی که آسیب های اجتماعی خطرناکی را به دنبال آن ایجاد خواهد کرد.

دکتر ابهری یادآور شد: اقلام تبلیغ شده در شبکه های ماهواره ای بیشتر در مورد مسائلی است که جامعه را به سمت مصرف بیشتر و وابستگی فرهنگی جهت می دهد چراکه کرم های مختلف، داروهای گوناگون در زمینه ترک اعتیاد به مواد مخدر، چاقی و لاغری و یا اقلام غیر ضروری که هیچ نقشی در سبد کالای ما ندارند فقط تشویق به مصرف گرایی، رفاه زدگی و تحقق اهداف شوم فرهنگی می باشند.


ارسال نظرات