مولایی گفت: جامعه عربستان بر خلاف سیاست های متهورانه و تنش زای فعلی محمد بن سلمان خاصیت ارتجاعی ندارد و در مقابل هرگونه تغییر و تحول داخلی، فشار خارجی و یا احتمالا جنگ واکنش منفی نشان خواهد داد،جامعه قبیلگی عربستان به رفاه، واریز به موقع مواجب و ثبات بیش از موقعیت عربستان در منطقه دلبسته است.
کد خبر: ۸۸۷۸۷۴۷
|
۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، به همت معاونت سیاسی ناحیه امام سجاد جلسه سیاسی با حضور برادر مولایی کارشناس مسائل سیاسی در حسینیه حضرت زهرا (س) برگزار شد.

مولایی در این جلسه اظهار داشت: انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد از طرف ملک سلمان را می توان پله یکی مانده به آخر تغییر و نتیجه تحولات دو سال گذشته در عربستان دانست.

وی افزود:  پله ای که زمینه نشتن بر پله آخر قدرت در نظام سلطنتی این کشور را برای سلمان 31 ساله را مهیا می کند. 

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: این انتقال قدرت به لحاظ داخلی از چند جهت قابل اهمیت است؛ غلبه و تفوق همیشگی شاخه سدیری ها( معروف به جناح طرفدار آمریکا) بر شاخه الشمری ها در درون خاندان آل سعود که این می تواند به عنوان نقطه آغاز اختلافات در درون خاندان آل سعود باشد که بر خلاف توافق ملک عبدالله و ملک سلمان در جهت انتخاب مقرن بن عبدالعزیز برای ولیعهدی در جهت چرخش قدرت در درون دو شاخه قدرتمند از خاندان آل سعود می باشد.

مولایی بیان داشت: موروثی شدن حکومت در خانواده سلمان بن عبدالعزیز که بر خلاف ماده 5 اساسنامه حکومتی عربستان سعودی می باشد. 

تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: بر اساس این ماده گرچه پادشاهی حق انحصاری فرزندان و نوادگان عبدالعزیز است اما نباید پادشاه و ولیعهد از یک شاخه از فرزندان عبدالعزیز باشد، بنابراین انتقال افقی قدرت یا به عبارت بهتر از بردار به برادر به سنت انتقال قدرت از پدر به پسر( انتقال عمودی قدرت) در نسل سلمان تغییر پیدا کرده است که این موضوع نیز می تواند زمینه تنش را بین رهبران نسل دوم سعودی تند تیزتر کند شاهزداگان قدرتمندی مثل متعب بن عبدالله و یا محمد بن نایف و ... (همانطور که انتخاب یزید به عنوان جانشین معاویه نقطه شروع سقوط بنی امیه را فراهم کرد).

وی افزود: بنابراین گرچه در ظاهر ما شاهد یک انتقال آرام و حساب شده قدرت در جلوی رسانه ها بودیم ولی نارضایتی ها از این اتفاق قابل کتمان نبود به طوری که چند ساعت بعد از برکناری محمد بن نایف ولیعهد سابق او را حصر خانگی کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: محمد بن سلمان در دو سال گذشته با شروع جنگ یمن، ایجاد زمینه عادی سازی با اسرائیل، سند چشم انداز تحول اقتصادی 2030 ، موضع گیری های صریح و مقابله با نفوذ ایران در منطقه، محاصره اقصادی قطر، توانست رضایت امریکا را به عنوان یکی از مولفه های اساسی انتقال قدرت در این کشور را جلب کند.

وی افزود: در نتیجه بعد از انتقال قدرت به محمد بن سلمان که به نظر می رسد تا دو سه ماه آینده با کناره گیری ملک سلمان به نفع پسرش اتفاق بیافتد، به دلیل شروع دور تازه ای از تنش ها و رقابت ها بین رهبران نسل سوم آل سعود محمد بن سلمان بیش از گذشته به امریکا و اسرائیل برای بقای سلطنتش متکی شود. 

مولایی عنوان کرد: محمد بن سلمان که از هرگونه مقوبلیت سنّی و سنتی در میان جامعه قبیلگی عربستان بر خلاف رهبران نسل اول و دوم سعودیبرخوردار نخواهد بود وابستگی بیشتر او به امریکا و اجرای برنامه های نوسازی اقتصادی و فرهنگی زمینه خیزش نیروهای مخالف جدید سیاسی را بر علیه او فراهم خواهد کرد.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: محمد بن سلمان برای تثبیت سلطنت خود نیازمند ادامه این روند بحران آفرینی کنونی توسط عربستان در منطقه است تا از این طریق بتواند زمینه اطاعت بیشتری را از جامعه طلب کند و راحتر نیروهای مخالف را سرکوب کند.

وی اظهار داشت:  عربستان جدید غیر محافظه کار، خشن، ضعیف و بی ثبات خواهد بود. عربستان جدید مثل لاک پشتی است که بدون توجه به محذورات درونی خود برای عقب نماندن از رقیب خود را از روی سخره به درون دره غلت می دهد.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: جامعه عربستان بر خلاف سیاست های متهورانه و تنش زای فعلی محمد بن سلمان خاصیت ارتجاعی ندارد و در مقابل هرگونه تغییر و تحول داخلی، فشار خارجی و یا احتمالا جنگ واکنش منفی نشان خواهد داد،جامعه قبیلگی عربستان به رفاه، واریز به موقع مواجب و ثبات بیش از موقعیت عربستان در منطقه دلبسته است. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: با چنین پشتوانه محافظ کار اجتماعی هزینه هر گونه ریسک منطقه ای برای این کشور بسیار بالا خواهد بود.

خبرنگار بسیجی: فرهادی

ارسال نظرات