مستند شهید هوشنگ ورمقانی "چمران کردستان"

کد خبر: ۸۸۷۷۴۴۳
|
۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، مستند شهید هوشنگ ورمقانی "چمران کردستان" با موضوع بررسی تحلیلی زندگی  سردار شهید حاج هوشنگ ورمقانی به کارگردانی علی کلوندی تهیه و تنظیم شده است. در این مستند که از شبکه های سیما وشبکه استانی مرکز کردستان پخش و بطور گسترده در قالب لوح فشرده منتشر شده است، بخش هایی از زندگی شهید ورمقانی از زبان همرزمان و خانواده شهید به تصویر کشیده شده است.


نکته جالب در این مستند، واکاوی نحوه شهادت این سردار عزیز از زبان شاهدان عینی این نبرد قهرمانانه می باشد.          

           

علی کلوندی یکی از هنرمندان خوش ذوق، با فکر و علاقه مند به فعالیتهای فیلم سازی در زمینه دفاع مقدس و شهداست که اولین مستند خود را با موضوع شهید ورمقانی در قالب مستند گزارشی و طی یک سال کار تهیه نموده است.


"سردار هوشنگ ورمقانی در سال 1364 بنا به درخواست فرمانده «تیپ بیت‌المقدس» کردستان به این یگان مأموریت یافت و تا پایان جنگ تحمیلی به عنوان جانشین ستاد و فرمانده پایگاه این تیپ در جبهه‌های جنوب و جزیره مجنون با دشمن مقابله کرد. یادآوری ویژگی‌های شخصیتی سردار ورمقانی از زبان تعدادی از روحانیون اهل سنت کردستان که در آن دوران همرزم شهید بودند، شنیدنی است.


روحانیون همرزم سردار ورمقانی طوری از عرفان، خداشناسی، باور و صداقتش یاد می‌کنند که جوانان از شنیدن آن لذت می‌برند. آنها اعتقاد درونی شهید ورمقانی به خداوند متعال و تأسی به زندگی حضرت محمد (ص) را مهمترین عامل شهرت و جایگاه سردار ورمقانی در دل مردم می‌دانند.


به گفته همرزمان و خانواده سردار ورمقانی، وی همیشه به توصیه‌های حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب با کمال دقت عمل کرد و در کردستان هیچگاه سیاسی کاری نکرد.


سردار ورمقانی به خاطر توانایی و لیاقت خودش، در سال 1371 به سمت مسئول بازرسی و فرمانده یگان ویژه «قرارگاه استانی شهید شهرام‌فر» منصوب شد. همچنین در سال 1373 به عنوان پاسدار شایسته و در سال 1374 به عنوان پاسدار نمونه نیروی زمینی سپاه معرفی شد.


ملقب بودن سردار ورمقانی به «چمران کردستان» از زبان همرزمانش به حقیقت زیبنده اوست و هرقدر بیشتر از شخصیت والای ایشان شناخت پیدا می‌کنیم بیشتر به جایگاه رفیعش پی می‌بریم. البته تحقق این مهم و شناخته شدن جایگاه وی در میان مردم کردستان و سایر رزمندگان کشور به تلاش بیشتر فعالان فرهنگی استان کردستان نیاز دارد.


سردار هوشنگ ورمقانی غروب جمعه اول تیر سال 75 در محور قهرآباد- سقز در کمین نیروهای ضدانقلاب افتاد و پس از 45 دقیقه مبارزه شجاعانه، همراه با همرزم دلاور بسیجی خود عبدالرحمان مهربانی به شهادت رسید و نام و یادش برای همیشه تاریخ افتخاری بزرگ برای مردم کردستان و نهاد مردمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران باقی ماند.




ارسال نظرات