دکتر موسوی با اشاره به بستری شدن فرد مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در این شهر گفت : مورد مشکوک و وجود بیماری قویا رد می‌شود.
کد خبر: ۸۸۷۶۵۷۵
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، دکتر سید عباس موسوی در گفت و گو با خبرنگاران ضمن اشاره به برخی اخبار در خصوص انتقال بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو طی شب گذشته به بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود، افزود: ساعت ۲۱:۵1 شامگاه دوشنبه تماسی پیرامون حضور بیمار تب دارو دارای علائم پوستی با اورژانس۱۱۵ شاهرود انجام و سپس آمبولانس پایگاه اورژانس جاده ای عباس آباد  مستقر در محور مواصلاتی میامی-سبزوار به محل اعزام شدند.

وی با یادآوری اینکه فردی که به عنوان  مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو از وی یاد می شود مسافر اتوبوس تهران، سبزوار بوده است که با توجه به تب بالا و قرمزی پوست، اتوبوس مذکور در محل پاسگاه انتظامی عباس‌آباد متوقف می‌شود، تصریح کرد: این بیمار با کمک دیگر مسافران تحویل کادر اورژانس ۱۱۵ شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به اینکه فرد بیمار مردی ۲۷ ساله است، افزود: وی تحت تدابیر ویژه پزشکی به شاهرود اعزام و تحویل تیم پزشکی بیمارستان امام حسین (ع) شده است.

دکتر موسوی ضمن بیان اینکه فرد بیمار پس از انتقال به بیمارستان و در قرنطینه کامل مورد آزمایش و بررسی قرارگرفته است، خاطرنشان کرد: وضعیت بیمار در مرحله اول توسط متخصصان عفونی و ... موردبررسی قرار گرفت و خوشبختانه به‌صورت قطعی ابتلا وی به تب کریمه کنگو رد می‌شود.

وی تصریح کرد: فرد مذکور هم‌اکنون به‌عنوان بیمار عادی در حال طی مراحل درمان در بیمارستان امام حسین (ع) است

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از اقدامات گسترده آموزشی و نظارتی در شاهرود با مشارکت معاونت بهداشتی دانشگاه و اداره دامپزشکی خبر داد و افزود :  شهروندان نگرانی در خصوص شیوع این بیماری نداشته باشند، ابراز داشت: افراد در صورت هر گونه مشاهده علائم این بیماری از قبیل تب ، سردرد شدید ، تهوع و استفراغ به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

 شایان ذکر است: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری ویروسی خونریزی دهنده تبدار حاد است که توسط کنه در بین حیوانات و دام ها گسترش می یابد.این بیماری از آسیا ، آفریقا و اروپا گزارش شده و در کشورهای همسایه شامل عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان شایع می باشد ود رسال جاری مواردی در برخی استانها در ایران گزارش شده است، شیوع این بیماری در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت ناقل و مخزن بیماری ( کنه ها) بیشتر مشاهده می گردد.

مهمترین راه آلودگی کنه، خونخواری کنه نابالغ از مهره داران کوچک می باشد. یک بار آلودگی موجب می شود کنه در تمام طول مراحل تکامل آلوده باقی بماند و کنه بالغ ممکن است عفونت را به مهره داران بزرگ مثل دامها منتقل کند.

بیماری در حیوانات اهلی هیچگونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان در طی ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد ( به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان.

همچنین تماس با خون و بافت بیماران بخصوص در مرحله خونریزی یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آنها گردد باعث انتقال بیماری می شود.

بیمار در طی مدتی که در بیمارستان بستری است بشدت برای دیگران آلوده کننده است.

افرادی که بیشتر در معرض خطر می باشند عبارتند از: دامداران و کشاورزان، کارگران کشتارگاهها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی بیمارستان ها.

شروع علائم ناگهانی این بیماری حدود یک تا هفت روز طول می کشد . متوسط سه روز ( بیمار دچار سردرد شدید ، تب، لرز، درد عضلانی ) بخصوص در پشت و پاها(، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، ترس از نور )حساسیت به نور می گردد.

ممکن است حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذاخوردن و گلودرد و احتقان ملتحمه در اوایل بیماری وجود داشته باشد که گاهی با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها همراه می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها