حمله موشک های سپاه برای اثبات ما می توانیم

حمله موشکی سپاه به مواضع فرماندهی و لجستیکی داعش در دیر الزور سوریه بر اساس اصل بازدارندگی در سیاست دفاعی چنان حساب شده و دقیق بود که می شود به صراحت گفت تمام جوانب امر در سطوح مختلف ملی ، منطقه ای و بین المللی برای اجرای این اقدام مقتدرانه در نظر گرفته شد.
کد خبر: ۸۸۷۶۵۵۳
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
 سپاه پاسداران با تیز هوشی، تنها با یک اقدام  به تمام  تحولات، تحرکات و گمانه زنی های چند ماهه ی منتقدان و مخالفان سیاست خارجی و داخلی جمهوری اسلامی در سه سطح فوق (ملی، منطقه ای و بین المللی) پاسخ قاطع وروشن داد. که خود نشان روشنی از عقلانیت سیاسی و فهم درست مسائل منطقه و جهان است.

این حمله اگر چه در بعد نظامی صورت گرفت اما حاوی پیام های سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در سطوح مختلف بود که به برخی از آنها اشاره می شود.

درسطح بین المللی یکی از چالشهای پیش روی نظام اسلامی ، قدرت های بزرگ نظامی هستند که از توانایی اقتصادی و هجمه رسانه ای بالایی برخوردارند. و بواسطه این سه مولفه ، نظام اسلامی را با چالش های بسیاری مواجه کردند.

 تحولات چند ماه اخیر در سطح بین المللی از قبیل اعمال تحریم های گسترده اخیر علیه ایران و روسیه از سوی امریکا و هم پیمانانش ، اتهام به ایران به بهانه حمایت از تروریست، ترساندن قلوب لرزان از سایه جنگ ، اظهار نظرهای گاه و بی گاه رئیس جمهورآمریکا (ترامپ) در مورد ایران، حملات متعدد تروریستی در قلب اروپا و قتل انسانهای بیگناه، و اهانت به مسلمانان با لغو روادید و تجهیز و حمایت تروریست بین اللملی از سوی آمریکا و .... باعث شد جمهوری اسلامی ایران علی رغم همت بلند در امر مذاکره به عنوان کارآمد ترین روش حل منازعات درجهان کنونی ، تصمیم به یک نمایش قدرت در حوزه نظامی بگیرد.

در عرصه منطقه ای همچنین تحولات بسیاری  رخ داد که ایران اسلامی نمی توانست نسبت به آنها بی تفاوت بماند. شلیک حدود 32 موشک به مواضع ارتش سوریه توسط آمریکا و رساندن کمکهای نظامی و غذایی به تروریستهای داعش، خرید تسلیحات نظامی و عقد قراردادهای بزرگ نظامی بین آمریکا و عربستان، تشدید حملات به یمن و قتل عام مردم بیگناه،  قطع روابط برخی کشور های عربی با قطر به بهانه حمایت از ایران، برخورد وحشییانه رژیم آل خلیفه با شیعیان بحرین،  اقدامات گروههای ترویستی در افغانستان، پیشروی و پیروزی های متعدد جبهه مقاومت در عراق و سوریه ، تهدید ایران توسط برخی کشورهای عربی از جمله عربستان، رقص شمشیر بغل گوش ایران و..... باعث شد سپاه انقلاب اسلامی برای حمایت از مردم مظلوم منطقه و محور مقاومت و پاسخ صریح به خیالات واهی برخی حاکم عربی توانمندی خود را به رخ بد خواهان بکشد و چراغ امیدی در دل مظلومان بیفروزد.

اما دلیل اصلی این قدرت نمایی رویدادهای داخلی کشور عزیزمان بود که مهمترین آنها حملات تروریستی داعش در حرم مطهر امام راحل(ره) و ساختمان اداری مجلس بود که سپاه پاسداران قول داد آن را بدون جواب نخواهد گذاشت لیک این تنها دلیل داخلی حمله موشکی به مواضع داعش نبود و سپاه می بایست به برخی از افراد و جریانات سیاسی در داخل کشور، نشان میداد که توان موشکی  یک بلوف و نمایش ساده نیست و هزینه های دفاعی دستاورد شیرینی نیز به دنبال دارد و باید به دولت و ملت اطمینان می داد که جمهوری اسلامی برای دفاع و بازدارندگی در سطح منطقه دست برتر را دارد و دولت آینده می تواند با خیال راحت از موضع قدرت در صحنه بین المللی ظاهر و به وحدت و همدلی اجتماعی  شکل گرفته پس از حمله موشکی ، تکیه کند .

سپاه پاسدران و نیروی هوا و فضای آن نه تنها انتقام شهیدان حادثه 17 خرداد را از تروریست ها گرفت بلکه به دولتهای ناتوان غربی که ادای مبارزه با تروریسم را در می آورند درس حقوق شهروندی و حقوق بشر داد .  اینک همه مظلومان از اروپا تا خاورمیانه از این انتقام خوشحالند و به فرهنگ غنی اسلامی- ایرانی در دفاع مقتدارنه و نه هجمه ظالمانه اعتراف می کنند .

 اما دو نکته قابل تامل آنست که اولا : اقدام سپاه چنان حساب شده و دقیق در ظرف زمانی و موقعیتی صورت گرفت که اغلب کشور ها از دوست و دشمن نتوانستند کمترین انتقادی  نسبت به آن داشته باشند و کشور هایی که منتقد برنامه موشکی ایران بودند تلویحا حمله موشکی سپاه به مواضع داعش را ستودند. 

دوما : هماهنگی و همراهی برای انجام این اقدام در سطح چهار کشور ایران، روسیه ، سوریه و عراق  در کوتاه ترین زمان ممکن نشان از عمق فعالیت های راهبردی و توان اقناع بین المللی سپاه انقلاب اسلامی  دارد که نوید بخش توانمندی و پیروزی های آینده جبهه مقاومت است.

حال می توان گفت سپاه انقلاب اسلامی با هوشمندی و ظرافت عمل، دهان مدافعان و حامیان را در سراسر جهان به تحسین گشود و دهان یاوه گویان، کج فهمان و صاحبان امپراطوری رسانه ای را بست. چشم بسته می توان گفت: روی موشکها نوشته شده "ما می توانیم".

یادداشت: عیسی محتشم-کارشناس مسائل فرهنگی


ارسال نظرات