جانباز روحانی جنگ تحمیلی :

داشتن روحیه ایثار و شهادت ناشی از عمل صالح هر فرد است

جانباز دفاع مقدس گفت: جوانان دوران جنگ افرادی دین‌دار و پاک بودند و دارای روحیه ایثار و شهادت بودند و همین امر موجب پیروزی ایران در جنگ شد.
کد خبر: ۸۸۷۶۴۸۷
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج،  حاج شیخ جواد محتشمی، روحانی که بعد از جنگ نیز همچنان در کنار دوستان شهیدش مانده است. حجت الاسلام جواد محتشمی روحانی مبارز در دوران دفاع مقدس است. وی در دوران جنگ از دسته جوانانی بود که برای دفاع از میهن و انقلاب اسلامی وارد جبهه شد و حتی بعد مجروح شدن در یکی از عملیات ها، باز هم جبهه را کنار نگذاشت و مجدد پا به عرصه دفاع از کشور گذاشت. برای آشنایی بیشتر با این روحانی جانباز گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

در آغاز گفتگو خودتان را معرفی نماید و مختصری از بیوگرافی خود بگویید؟
سال 1342 در تهران به دنیا آمدم. بعد از پایان دوره های قبل از دیپلم و اخذ مدرک دیپلم، راهی حوزه علمیه شدم و در این بخش به تحصیلات خود ادامه دادم و با توجه به علاقه ا‌ی که به حوزه داشتم، بعد از پایان تحصیل به تدریس در این محل مقدس و دانشگاه روی آوردم و در حال حاضر نیز به عنوان امام جماعت در مسجد فاطمه الزهرا منطقه 16 علی آباد خدمت می کنم.
از دوران جنگ و زمانی که وارد جبهه شدید برایمان بگویید؟
از زمانی که دشمن بعثی به کشورمان حمله کرد و از همان اوایل جنگ در فواصل مختلف به جبهه رفتم تا اینکه در عملیات بدرکه در کنار لشکر محمدرسول الله(ص) حضور داشتم به شدت مجروح شدم و توسط دوستانم در خط مقدم به عقب آورده شدم.
از دوران مجروحیت خود بگویید و اینکه از چه ناحیه‌ی مجروح شدید؟
در عملیات بدر هنگامی که درگیری شدید بود از ناحیه صورت و مشخصا از قسمت فک و دهان و قسمت های از هر دو پا به شدت مجروح شدم و به بیمارستان اهواز انتقال یافتم.
چه زمانی دوباره به جبهه بازگشتین و این بازگشت چه مدت به طول انجامید؟
بعد از مجروح شدند و انتقال به بیمارستان اهواز به دلیل شدت جراحات به کرمان برده شدم و در یکی از بیمارستان‌های کرمان بستری شدم؛ بعد از مدتی برای درمان بهتر راهی بیمارستان طالقانی تهران شدم و با بدست آوردن بهبودی نسبی مجدد راهی جبهه شدم تا در کنار دوستانم در مقابل دشمنان بعثی ایستادگی کنیم. در دوران مجروحیت من تعداد زیادی از دوستانم که در جبهه حضور داشتند به فیض شهادت نائل آمدند.
اگر خاطره خاصی از آن دوران دارید بفرمایید؟
تمام دوران جنگ برای رزمندها سرشار از خاطرات تلخ و شیرین بود اما برای من جالب بود که در آن دوره باتوجه شکل گیری انقلاب توسط امام و مردم فضای دینی، مذهبی و اسلامی در کشور حاکم بود و باعث شده بود که در بین جوانان و نوجوانان هیجان شدیدی شکل بگیرد. من هم که در آن زمان جوان بودم علاقه خاصی به اسلام و انقلاب داشتم و بر اساس همین نگاهی که داشتیم انجام هر کاری را که فکر می کردیم خدمت به اسلام و انقلاب است انجام می دادیم و هنگامی که بحث جنگ پیش آمد مردم باهم متحد و یک پارچه شدند و اگر این هیجان و عشق به خدا و اهل بیت و انقلاب نبود شاید کشور الان در دست نیروهای بعثی بود. اما عشق و علاقه‌ی که مردم نسبت به دین و اسلام داشتند و احساس تکلیفی که در بر انقلاب اسلامی در خورد می دیدند باعث شد تا در جنگ پیروز شده و مردانی تربیت شوند که از نظر غیرت، شور و هیجان و داشتند فرهنگ ایثار و شهادت غیر قابل توصیف باشند و همانندشان در کمتر زمان و مکانی وجود داشته باشد.
 
از احساس مسئولیتی که مردم نسبت به کشور در دوران جنگ داشتند بفرمایید؟
در آن دوره چه مرد، چه زن و چه پیر و جوان به هر شکلی که می توانستند به کشور، اسلام و انقلاب خدمت می کردند زیرا اعتقادشان بر این بود که انجام این کارها قدم برداشتند در راه خداوند می باشد و پاداش آن را نیز خداوند خواهد داد و بخطر همین نگاه بود که توانستیم به یاری خدا از کشور به خوبی دفاع کنیم.
 
با توجه به اینکه مدت زیادی از جنگ می گذرد اما همچنان شاهد وجود روحیه ایثار و شهادت در بین عده‌ی از جوانان هستیم، دلیل این موضوع چیست و برای بالاتر رفتن و حفظ این روحیه چه کارهای باید صورت پذیرد؟
داشتن روحیه ایثار و شهادت ناشی از عمل صالح هر فرد است یعنی از عمل صالح و رفتارهای صحیح انسانی به طور قطع روحیه شهادت طلبی و ایثار را در جوانان بیشتر خواهد کرد. جوانان دوران جنگ افرادی دین‌دار و پاک بودند و همین امر موجب پیروزی ایران در جنگ شد. الان نیز در بین جوانان کشور روحیه شهادت و ایثار وجود دارد اما برای تداوم آن لازم است جوانان به عمل صالح و نیت خیر روی آورند زیرا داشتن عمل صالح روحیه شهادت و ایثار را در هر انسانی بیدار می کند. روحیه شهادت طلبی نیازمند پاک شدن انسان از گناه و معصیت است وقتی انسان پاک شود روحیات مثبت در آن ریشه می کند می تواند با تقوا و یکتا پرستی روحیه ایثار و شهادت را در خود تقویت می کند.
 
به نظر شما آیا برگزاری اردوهای همچون راهیان نور می تواند به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین جوانان کمک کند؟
در شکل گیری فرهنگ ایثار و شهادت عوامل بسیاری دخیل است اما برگزاری اردوهای راهیان نور بخشی از این عوامل است. راهیان نور یکی از کارهای مثبتی است در چند سال اخیر شکل گرفته و برای آشنایی جوانان با حال و هوای جنگ بسیار موثر است. بازدید مردم و بخصوص جوانان از مکانهای که رزمندگان دفاع مقدس در آن به شهادت رسیده و یا جانباز شده اند برای درک هر چه بهتر آن دروان بسیار مفید و موثر است و کمک زیادی به ترویج فرهنگ شهادت و ایثار در بین جوانان می کند. با اینکه زمان زیادی از دوران جنگ می گذرد اما همچنان آثار آن در مناطق جنوبی کشور وجود دارد و این آثار می تواند جوانان را با حال و هوای دوران جنگ تا حدودی آشنا کند  و به طور یقین می توان گفت که اکثر شهدای مدافع حرم، راهیان نور را درک کرده بودند و با مسیر شهدا آشنا بودند.
 
به نظر شما تفاوت نسل حاضر با نسل دوران جنگ در چیست؟
جوانان دوران دفاع مقدس در اوج تقوا، صفا و صمیمیت بودند که شاید نمونه آن دیگر وجود نداشته باشد. یکی از صفات بارز مومن ایثارگری است که این روحیه ایثارگری با شدت زیادی در جوانان دوران جنگ وجود داشت و نشانه آن گذشتن از بهترین و مهمترین چیز  هر انسان یعنی جان‌ بود. جوانان دوران جنگ بدلیل تقوای  که داشتند به راحتی از عزیزترین چیز که جان‌شان بود می گذشتند تا خاک کشور به دست بیگانگان نیافتد. آنها به راحتی جان خود را برای خداوند، اسلام و انقلاب دادند و این تفاوت میان جوانان آن دوره و نسل جدید می باشد. البته در جوانان نسل جدید نیز افرادی وجود دارند که به خاطر کشور و پاسداری از خاک کشور جان خود را می دهند و روحیه ایثار و شهادت دارند.
 
به عنوان سوال پایانی چگونه می توانیم قدردان شهدا و جانبازان دوران دفاع مقدس باشیم؟
ما باید به اندازه توان خود قدردان شهدا و جانبازان باشیم زیرا آنها نیازی به قدردانی ما ندارند، آنها به چیزی که می خواستند یعنی شهادت رسیده اند و قدردانی ما تاثیری در حال آنها ندارد اما ما باید با ادامه راه شهدا و زنده نگهداشتند یاد و خاطره شهدا قدردان آنها باشیم. بهترین راه قدردانی از شهدا این است که ما روش زندگی‌مان را مانند زندگی شهدا کنیم نه اینکه فقط دیوارهای شهر را با عکس این عزیزان پر کنیم. بالاترین شکل قدردانی این است که از نظر اخلاق، رفتار و سبک زندگی همانند شهدا باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار