در گفتگو با مسئول بسيج سازندگي سپاه امام حسن مجتبي(ع) البرز مطرح شد
بسيج سازندگي اقدام بسيار ارزشمندي در حوزه اقتصادي انجام داده است بسيج با كمترين بودجه و تجهيزات مي تواند بيشترين كارايي را از خود بروز دهد؛ظرفيت بسيج يك ظرفيت مغفول مانده در اكثر دولت هاي پس از انقلاب است كه سرمايه گذاري جدي براي استفاده از ظرفيت هاي آن نشده است.
کد خبر: ۸۸۷۶۴۱۵
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، بسيج سازندگي اقدام بسيار ارزشمندي در حوزه اقتصادي انجام داده است بسيج با كمترين بودجه و تجهيزات مي تواند بيشترين كارايي را از خود بروز دهد؛ظرفيت بسيج يك ظرفيت مغفول مانده در اكثر دولت هاي پس از انقلاب است كه سرمايه گذاري جدي براي استفاده از ظرفيت هاي آن نشده است.

بسيج ظرفيت هاي اقتصادي البرز را شناسايي كرده است

اخيرا بسيج سازندگي توانسته با حداقل اعتبارات اقدام بسيار ارزشمندي در حوزه اشتغالزايي و محروميت زدايي داشته باشد و خود را به عنوان الگوي موفق جهاني مطرح كند.در گفت و گويي با علي تركاشوند،مسئول بسيج سازندگي البرز به بررسي ابعاد مختلف فعاليت هاي بسيج سازندگي پرداختيم.

لطفا در ابتدا در مورد حیطه فعالیت هایی که در بسیج سازندگی انجام می شود توضیح دهید.

یک بعد از فعالیت هایی که ما انجام می دهیم در حوزه اردوهای جهادی است که این اردوها در قالب حلقه های یک روزه که حلقه صالحین هستند؛سه روزه که شامل جامعه مهندسین و کشاورزی و صنعت هستند؛اردوهای هفت روزه مختص بسیج محلات و بخش دیگر مربوط به اردوهای 12 روزه است که مربوط به طلاب و دانشجویان است عمدتا همه این اردوها در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته استان فعالیت می کنند.

بعد دیگر فعالیت های بسیج سازندگی در حوزه محرومیت زدایی است که ذیل قرار گاه خاتم الانبیا در حوزه جاده سازی ،عمرانی،بهداشت و درمان و اشتغالزایی فعالیت می کند که تاکنون 60 عنوان برنامه را اجرایی کرده ایم.کارگروه اقتصاد مقاومتی هم داریم که بعد از مشاوره در صورت صلاحدید تسهیلات می دهند تا اشتغالزایی شود.در مورد مدیریت بحران هم فعالیت میکنیم.در این حوزه برنامه های مختلف محیط زیست،منابع طبیعی و کشاورزی را دست اجرا داریم و تاکنون کمک های قابل توجهی به دولت کرده ایم که دستاوردهای بسیار خوبی داشته است.

در استان البرز از کدام یک از فعالیت های بسیج سازندگی بیشتر استقبال می شود؟

نمی شود دقیق گفت.ولی بر اساس برآورد ذهنی فعالیت هایی که در حوزه اشتغالزایی توسط خام ها انجام می شود استقبال بیشتری دارند.از طرفی چون بر اساس منویات رهبری،هدف ما امنیت غذایی در راستای پدافند غیرعامل است از صنایع تبدیلی هم استقبال خوبی می شود.تولید قارچ هم مورد استقبال است به طوری که امروز کارخانه های بزرگ البرز هم معترف هستند که فعالیت های بسیج سازندگی منجر به از بین رفتن انحصار آنها در بازار شده است.

با چه روشی اقدام به جذب کار آفرین ها می کنید؟

امروز بسیج سازندگی را همه می شناسند و جایگاه خوبی در بین مردم کسب کرده است.با توجه به این شناخت،برای جذب،مشکلی نداریم و خود مردم جذب می کنند و محدودیتی نداریم یعنی همه می توانند از آموزش ها،مشاوره،تسهیلات،بازاریابی و فروش محصولات بسیج سازندگی بهره ببرند.

از ابتدای فعالیتتان چقدر اشتغالزایی کرده اید؟و تا پایان سال 96 چه چشم اندازی ترسیم کرده اید؟

بنده دو سال است که مسئولیت بسیج سازندگی استان البرز را در اختیار دارم در این مدت ما سالانه به صورت میانگین 3 هزار اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم داشه ایم.هدف ما برای سال 96 حدود 2000 اشتغال مستقیم است که در کنار آن 2000 اشتغال غیر مستقیم را هم هدف گذاری کرده ایم.اگر برنامه هایی که داریم تحقق پیدا کند می توانیم برای 3700 نفر ایجاد اشتغال کنیم که برای این منظور فعالیت های خود را با بودجه 15 میلیارد تومانی آغاز کرده ایم.

بزرگترین طرحی که در آن سرمایه گذاری کرده اید چه بوده است؟

ما اعتقادی به طرح های بزرگ نداریم.اعتقاد داریم طرح ها باید کوچک و عام المنفعه باشند.هیچ وقت انسان عاقل تمام تخم مرغ هایش را در یک سبد نمی گذارد که اگر خدای نکرده مشکلی برای آن طرح بزرگ کلان ایجاد شد ضربه سختی بخورد.اما با این حال اگر احساس کنیم که با افتتاح طرح بزرگ،فعالیت دیگر واحدها و کارگاه های کوچک تسهیل پیدا میکند در این زمینه قطعا اقدام خواهیم کرد.

برای خرید تولیدات کسانی که تولیدی راه می اندازند یا کشاورزی میکنند چه تدابیری دارید؟

مشاوره هایی را در این خصوص داریم.در حوزه تبدیلی و کشاورزی مشاوره های لازم را می دهیم.

موضوع بازارچه سازندگی در البرز به کجا رسیده و چه اقداماتی انجام داده اید؟

بازار فصلی را پیگیری می کنیم و امیدواریم نیمه دوم شهریور ماه این بازار را با کمک بسیج اصناف راه اندازی کنیم.آرزوی ما بازارچه دائمی است که گران بودن زمین و بوروکراسی های اداری،تاکنون مانع بزرگی در راه راه اندازی این بازارچه بوده است.ولی اگر به این ظرفیت برسیم که می توانیم ایجاد کنیم قطعا بازارچه اقتصاد مقاومتی را ایجاد خواهیم کرد.

ارسال نظرات