از هنگام پیدایش اسرائیل غاصب تا همین اواخر، جهان غرب برای سهولت طرح یهودی سازی فلسطین، در جهان عرب و اسلام، فرهنگ ناسیونالیسم عربی را به جای فرهنگ اسلامی، ترویج کرد تا هر واکنش و اعتراضی را خاموش سازد و هر مبارزه احتمالی اسلامی نیز غریب و تنها بماند. در نتیجه، نبردهای اسلامی، به نبردهای قومیتی، داخلی و بی اهمیت تبدیل شود و جهان اسلام دچار غفلت شود. ثمره این رویکرد، پیشروی های روز افزون اسرائیل غاصب، کم تحرکی جهان اسلام، و خطر از دست رفتن کامل و نابودی قبله اول مسلمانان بود.
کد خبر: ۸۸۷۶۳۳۶
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان ،  از هنگام پیدایش اسرائیل غاصب تا همین اواخر، جهان غرب برای سهولت طرح یهودی سازی فلسطین، در جهان عرب و اسلام، فرهنگ ناسیونالیسم عربی را به جای فرهنگ اسلامی، ترویج کرد تا هر واکنش و اعتراضی را خاموش سازد و هر مبارزه احتمالی اسلامی نیز غریب و تنها بماند. در نتیجه، نبردهای اسلامی، به نبردهای قومیتی، داخلی و بی اهمیت تبدیل شود و جهان اسلام دچار غفلت شود. ثمره این رویکرد، پیشروی های روز افزون اسرائیل غاصب، کم تحرکی جهان اسلام، و خطر از دست رفتن کامل و نابودی قبله اول مسلمانان بود.
پیروزی انقلاب اسلامی ایران و احیای ارزش های اسلامی و طرح مسئله ضرورت بازگرداندن هویت دینی و اسلامی به موضوع فلسطین در کنار تشدید مبارزه ضداسرائیلی، رهبران انقلاب را واداشت برای این مسئله، چاره ای بنیدیشند. اختصاص آخرین جمعه ماه رمضان برای خیزش جهانی مسلمانان بر اساس ارزش های اسلامی در برابر اسرائیل و ارزش های غیر اسلامی تدبیری سیاسی یا نظامی، بلکه تدبیری دینی ـ اجتماعی بود.
این طرح در جهان اسلام و در تفسیر ماهیت مبارزات فلسطینیان بازتابی سریع و گسترده داشت.
حضرت امام خميني رحمه ‏الله، آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را «روز جهاني قدس» اعلام كرد تا مسلمانان در اين روز به مصيبت‏هاي مردم فلسطين توجه كنند و با پشتيباني از آنها، افزون بر اينكه موجب دل‏گرمي مردم مظلوم فلسطين مي‏ شوند، به صهيونيست‏ها و حاميان آنان بفهمانند كه فلسطين، بخشي از پيكره اسلام است و روزي نه چندان دور، قدس شريف به آغوش اسلام باز خواهد گشت.
فضيلت بيت ‏المقدس در كلام معصومين عليهم‏ السلام
پيامبر اكرم صلي ‏الله‏ عليه ‏و‏آله فرمود: 
خداوند در حديث قدسي مي ‏فرمايد: «هر كس مرا در خانه‏ ام (مسجدالحرام) يا در مسجد پيامبرم يا در بيت‏ المقدس زيارت كند و بميرد، شهيد جان سپرده است.( علاءالدين على، كنزالعمّال، تحقيق: عمر الدمياطّى، بيروت، دارالكتب العلميه، ۱۴۱۹ ه . ق، چ ۱، ج ۶، ص ۱۲۱، ح۳۴۹۹۹.
پيامبر اعظم صلي ‏الله‏ عليه‏ و‏آله فرمود: 
پيوسته گروهي از امت من بر دروازه ‏هاي دمشق و پيرامونش و بيت‏ المقدس و پيرامون آن مبارزه مي‏ كنند و ياري نكردن آنان، زياني به آنها نمي‏ رساند. آنان تا روز قيامت پشتيبان حقند. "مسند ابى يعلى، ج ۱۱، ص ۳۰۲".
امام علي عليه‏ السلام فرمود: 
چهار قصر از قصرهاي بهشت در دنيا هستند: مسجدالحرام، مسجدالرسول، مسجد بيت‏ المقدس و مسجد كوفه. "بحارالانوار، ج ۹۹، ص ۳۸۰."
اهميت بيت ‏المقدس از جنبه تاريخي 

بيت ‏المقدس به دلايل گوناگون، براي مسلمانان و جهان اسلام قداست ويژه ‏اي دارد:
۱. فلسطين، سرزميني است كه نخستين قبله مسلمانان، دومين مسجد اسلام و سومين حرم شريف (بعد از مكه و مدينه) در آن قرار دارد. بنا به فرموده امام علي عليه ‏السلام، يكي از چهار قصر بهشتي در دنيا (مسجدالحرام، مسجدالنبي، مسجد بيت‏ المقدس و مسجد كوفه) است.
۲. مسجدالاقصي در آن قرار دارد كه معراج پيامبر اكرم صلي‏ الله‏ عليه ‏و‏آله از مسجدالحرام به قصد مسجدالاقصي و از آنجا به آسمان‏ها صورت پذيرفت.
۳. در شهر بيت ‏المقدس، افزون بر مسجدالاقصي، ۳۶ مسجد ديگر وجود دارد كه ۲۹ مسجد در داخل شهر و ۷ مسجد نيز در خارج از بافت قديمي و در حومه شهر قرار دارد. افزون بر آن، مقبره ‏ها و زيارت‏گاه‏ هاي بسياري از رهبران بزرگ اسلام و اصحاب پيامبر اكرم صلي‏ الله‏ عليه ‏و‏آله در اين شهر واقع است.
۴. افزون بر مسئله قداست و پايگاه ممتاز سرزمين بيت ‏المقدس در منابع اصيل اسلامي، موضوع اشغال آن به وسيله صهيونيسم و استكبار جهاني و رويارويي غرب با جهان اسلام براي ما بسيار مهم است، به گونه ‏اي كه اشغال فلسطين، هرگز اشغال يك سرزمين و يك كشور نيست، بلكه ايجاد يك كانون استعماريِ ضد اسلامي، براي نابودي جهان اسلام و جلوگيري از شكل‏گيري مجدد تمدن اسلامي است. "پرسش‏ها و پاسخ‏هاى دانشجويى، صص ۲۷۱ و ۲۷۲"
ارسال نظرات