بررسی حمله سپاه پاسدارن به مقرر داعش در دیرالزور السوریه از منظر حقوق بین الملل:
دعوت به مداخله بدین صورت است که دولت قانونی یک کشور از دولت قانونی کشور دیگر درخواست می کند، برای کمک در جهت مقابله با مهاجم یا تروریست، درکشورشان مداخله نمایند.در مورد حمله موشکی با توجه به دعوت دولت سوريه از ایران ، اين حملات كاملا منطبق با حقوق بين الملل خواهند بود.
کد خبر: ۸۸۷۶۱۲۷
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱

به گزارش سرویس  بسیج حقوقدانان خبرگزاری بسیج،پس از حملات تروریستی گروه داعش به مرقد امام «ره» و مجلس شورای اسلامی که شهادت ۱۸ نفر از هموطنان مظلوم و روزه دار را در پی داشت ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد « ریخته شدن هیچ خون پاکی را بدون پاسخ نمی گذارد».

در پی این این هشدار سپاه پاسداران ، مقر فرماندهی و مراکز تسلیحاتی داعش در دیرالزور سوریه را با هدف تنبیه تروریست های جنایتکار،  با پرتاب شش موشک که با موفقیت به اهداف تعیین شده اصابت کرده است مورد حمله قرار داد .

تطبیق حمله با   قواعد حقوق بین الملل حائز اهمیت است و می توان آن را در چهار چوب دو اصل اصل عدم توسل به زور و اصل عدم مداخله مورد بحث و بررسی قرار داد.

یک: اصل عدم توسل به زور : طبق این اصل دولت‌ها حق توسل به زور علیه یکدیگر را ندارند و باید اختلافات خود را به طرق مسالمت آمیز حل و فصل کنند. اما برای این اصل دو استثناء ذکر شده است.

الف: در مواردی که دولتی مورد تجاوز قرار گرفته باشد، به‌عنوان دفاع مشروع

ب : صدور قطع نامه شورای امنیت به عنوان مجوز اقدام نظامی و توسل به زور در مواردی که نقض صلح، تهدید صلح یا تجاوز اتفاق افتاده است.

با این تفاسیر چون حملات تروریستی در ایران توسط گروه داعش بوده است و این گروه دولت به حساب نمی آید حمله به خاک سوریه  طبق این اصل مجوز قانونی ندارد. دیوان بین المللی دادگستری در موارد متعددی تاکید کرده است که حملات مسلحانه گروه های کوچک تر از دولت را نمی توان حمله مسلحانه دانست.

دو اصل عدم مداخله:

این اصل که یکی از اصول بنیادین حقوق بین الملل است بیان می دارد کشورها حق دخالت در امور یکدیگر را ندارند و از آن منع شده اند.

در موضوع نیکاراگوئه  دیوان بین المللی کیفری بیان داشت ، اموری مانند  انتخاب نظام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشورها و تعیین سیاست خارجی کشورها جزء موضوعات اصل عدم مداخله هستند؛ و سایر دولت ها حق دخالت در این امور را ندارند .

اصل عدم مداخله نیز استثنائات متعددی دارد که یکی از آنها «دعوت به مداخله» است.

دعوت به مداخله بدین صورت است که دولت قانونی یک کشور از دولت قانونی کشور دیگردر خواست می کند، برای کمک در جهت مقابله با مهاجم یا تروریست، درکشورشان مداخله نمایند.

عدم مشروعيت حملات نظامي پيش دستانه و يا تلافي جويانه عليه پايگاه هاي تروريستي زماني مطرح است كه دولتي كه تروريستها در سرزمين آن حضور دارند، نسبت به اقدام نظامي رضايت صريح و يا ضمني نداشته باشند. دعوت دولت عراق از ایران، روسیه و آمریکا برای سرکوب داعش و دعوت دولت سوریه از ایران و روسیه برای کمک به سرکوب داعش دراین کشور بر اساس همین موضوع دعوت به مداخله است. ، در مورد حمله موشکی ا توجه به دعوت دولت سوريه از ایران ، اين حملات كاملا منطبق با حقوق بين الملل خواهند بود.

قابل ذکر است حملات ترکیه به بخش های از کشورهای عراق و سوریه فاقد مجوز قانونی و داراری تفاوت اساسی با مداخله ایران است چرا که از کشور ترکیه برای مقابله و سرکوب با تروریست داعش در داخل این کشورها دعوت نشده است و ورود  ترکیه به خاک این کشور نقض قوانین بین المللی است.

ارسال نظرات