آیت الله سیدصادق فقیه سبزواری که به دلیل ضایعه مغزی در بیمارستان بستری شده بود، دارفانی را وداع گفت.
کد خبر: ۸۸۷۶۰۳۲
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت الله سیدصادق فقیه سبزواری بعد از مدتها تحمل رنج بیماری امروز در بیمارستان آیت الله العظمی گلپایگانی دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

زندگینامه

آیت الله سیدصادق فقیه سبزواری فرزند  آیت الله العظمی حاج میرزا حسین فقیه سبزواری متولد سال ۱۳۱۱ هجری شمسی در مشهد می‌باشد که با اتمام دوره سطح حوزه در مشهد، به قصد ادامه تحصیل و طی مدارج عالی علمی در نجف اشرف، راهی عراق شد.

در طول یک سال اقامت در نجف و کربلا؛ و کسب فیض از محضر اساتید برجسته، به دلیل ناسازگاری آب و هوای نجف، در سال ۱۳۳۱ شمسی مجبور به ترک عراق و عزیمت به سوی قم، پایگاه مرجعیت و روحانیت شیعه در جوار مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها شد.

با ورود به قم و افکندن رحل اقامت در این شهر مقدس، محضر بزرگانی چون مرحوم آیه الله عبدالنبی عراقی، آیه الله صدر، آیه الله حجت، آیه الله حاج میرزا حسین بروجردی و سایر بزرگان آن روزگار را درک کرد و مدت ۹ سال تا سال ۱۳۴۰، سال رحلت مرحوم آیه الله حاج میرزا حسین طباطبایی بروجردی، در درس خارج آن مرجع یگانه حضور یافت.

پس از رحلت آیه الله العظمی بروجردی، از خرمن فقه و اصول مراجع شهیر و مبرّز همچون آیه الله العظمی سید محمد رضا گلپایگانی، آیه الله العظمی حاج شیخ محمد علی اراکی، آیه الله العظمی مرعشی نجفی، آیه الله العظمی شریعتمداری، آیه الله العظمی سید محمد محقق داماد و امام خمینی، خوشه‌ها چید و به رتبه اجتهاد رسید.

با قیام امام خمینی (ره)، به جرگه مبارزان پیوست و به اشکال گوناگون، ضمن سفرهای تبلیغی، جوانان را با ماهیّت نهضت بنیانگذار جمهوری اسلامی، آشنا؛ و شخصیت فقهی، علمی و انقلابی امام خمینی را، برای نا آشنایان با این مرد بزرگ، تبیین می‌کرد.

با شروع جنگ تحمیلی، بارها، با شوق و ذوق، به جبهه‌های جنگ سفرکرد و به دلیل مقام والای علمی و سیادتش، قرارگاهش، در طول اقامت در مناطق جنگی، کمیته مرکزی اهواز؛ و حسینیه کربلا، مقرّ فرماندهان ارشد سپاه و ارتش بود.

منبع:شفقنا

ارسال نظرات