آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با «بسیج» عنوان کرد

جنون سلفی و اشتراک گذاری/خانواده‌ها از مراکز مشاوره کمک بگیرند

ابهری گفت: خانواده ها باید برای کنترل فرزندان خود در برابر این تهدیدات فضای مجازی اموزش ببیند و در صورت لزوم از مراکز مشاوره کمک بگیرند.
کد خبر: ۸۸۷۵۸۹۲
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵

مجید ابهری، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به رفتارهای خاص و دور از عرف در فضای مجازی گفت: اتلاف وقت، انرژی معنوی و ایجاد هزینه‌های مادی که موجب کاهش ارتباط و تعاملات عاطفی شده و تا جایی ادامه یافته که حضور در این شبکه‌ها در قالب اعتیاد خودنمایی می‌کند و در دنیای امروز اعتیاد به اینترنت عوارض مخرب‌تری در مقایسه با بعضی از اعتیادهای دیگر دارد.

وی افزود: نوجوانان و جوانان با تغییر بافت فکری و هویتی به خاطر حضور در فضاهای غیرقابل کنترل گرفتار دام‌های فریب و شبهه گردیده و براساس اعلام بعضی سازمان‌ها 40 میلیون ایرانی در اینترنت حضور دارند که اکثریت آنها نوجوانان و جوانان دختر و پسر هستند. دوستی‌های ناخواسته و زیانبار و ورود به روابط عاطفی مثلثی و موزائیکی از عوارض گسترش استفاده از فضای مجازی بدون فرهنگ سازی در این زمینه است.

ابهری اظهار کرد: کاهش ارتباطات گفتاری در خانواده، سردی روابط عاطفی و بحران هویت و گسست نسل‌ها اصلی‌ترین عوارض ناهنجار در این زمینه است. فضای سایبری میدان گسترده‌ای برای تخلیه عقده‌های روانی، فرافکنی، باج گیری‌، هتاکی و گروگانگیری ایجاد کرده که بعضی از افراد با کوچکترین بهانه با آبرو و حیثیت دیگران بازی کرده و در پاره‌ای از موارد حتی موجب خودکشی بعضی اشخاص شده‌اند. متاسفانه برخی جوانان شبکه‌های اجتماعی را با آلبوم خانوادگی اشتباه گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه خانواده ها باید برای کنترل فرزندان خود در برابر این تهدیدات اموزش ببیند و در صورت لزوم از مراکز مشاوره کمک بگیرند، یاد اور شد: درحال حاضر فضای سایبری به عرصه تاخت و تاز بداخلاقی های عاطفی، رفتاری و فرهنگی تبدیل شده که باید سازمان‌های متولی در این زمینه به سرعت وارد عمل شده و اجازه ندهند فرهنگ دینی و ملی ما به خاطر رفتار چند فرد بیمار مورد هجوم معاندان قرار گیرد.


ارسال نظرات