یک مطالعه جدید که با حمایت WHO انجام شده نشان می‌دهد؛تقریبا ۱۶ درصد از افراد ۶۰ ساله در جهان، مورد آزارهای مختلف قرار می‌گیرندکه این رقم نسبت به گذشته درحال افزایش است و حدود یک نفر از ۶فرد مسن را تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۸۸۷۵۸۶۱
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، یک مطالعه جدید که با حمایت WHO انجام شده و در مجله معتبر لانست نیز منتشر شده، نشان داده است که تقریبا 16 درصد از افراد 60 ساله مسن در جهان، مورد اذیت و آزارهای مختلف قرار می‌گیرند که این رقم نسبت به گذشته درحال افزایش است و حدود 1 از 6 نفر فرد مسن را تشکیل می‌دهد.

داده‌ها حاکی از این است که آزار و اذیت روانی (11.6 درصد)، سوء استفاده‌های مالی (6.8 درصد)، مورد غفلت بودن (4.2 درصد)، آزار جسمی (2.6 درصد) و یا سوء استفاده جنسی (0.9 درصد) است؛ نتیجه این پژوهش از 52 مطالعات انجام شده در 28 کشور از مناطق مختلف جهان، به ویژه 12 کشور کم درآمد و با درآمد متوسط گردآوری شده است.

همچنین این پژوهش‌ها می‌گوید؛ سوء استفاده از 141 میلیون نفر انسان مسن و پیر سراسر جهان که در حال افزایش است، هزینه‌های اجتماعی و فردی زیادی را دربردارد.

مشاور ارشد بهداشت، در  WHOمی‌گوید: ما باید خیلی بیشتر از قبل به پیشگیری و پاسخ به افزایش اشکال مختلف سوء استفاده از افراد مسن اهمیت دهیم.

آگاهی در مورد آزار سالمندان، هنوز تا حد زیادی یک موضوع ممنوعه است؛ عدم اقدام مناسب می‌تواند ضرر و نگرانی‌های زیادی را به یک فرد مسن در جامعه وارد آورد، آزار و اذیت روانی یکی از فراگیرترین رفتارهای آسیب‌رسان است که حس ارزشمندی و تندرستی را در فرد مسن از بین می‌برد و مانع از دیدن دوستان و خانواده آنها می‌شود.

سوء استفاده‌های مالی شامل سوء استفاده غیرقانونی از پول، مالکیت یا دارایی‌های یک فرد پیر است؛ مورد غفلت قرار گرفتن نیز شامل عدم تامین نیازهای اساسی یک فرد مسن مانند غذا، مسکن، پوشاک و مراقبت‌های پزشکی او است.

این آزار و اذیت‌ها اثراتی بر سلامتی این گروه از افراد آسیب‌پذیر می‌گذارد که عبارتند از آسیب، درد، افسردگی، استرس و اضطراب؛ و آزار سالمندان نیز می‌تواند منجر به قرار دادن آنها در خانه سالمندان، استفاده بیشتر از خدمات اورژانس، بستری شدن در بیمارستان و مرگ شود.

با وجود فراوانی آزار سالمندان و عواقب جدی این کار بر سلامت آنها، این موضوع یکی از موارد خشونت است که کمتر در نظرسنجی ملی مورد بررسی قرار گرفته و کمتر در طرح‌های ملی برای جلوگیری از خشونت در دستور کار قرار گرفته است.

ارسال نظرات