دهقانزاده در سخنان خود نقش زنان را نقشی مهم در حفظ و ترویج سبک زندگی اسلامی دانست و افزود: زن مدیریت خانه را بر عهده دارد و اگر این سبک زندگی اسلامی را در خانه حفظ کند فرزندان آن خانه نیز این سبک زندگی را برای زندگی خود و فرزندان خود به کار خواهند گرفت.
کد خبر: ۸۸۷۵۶۸۹
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از بافق،نشست سبک زندگی اسلامی شب گذشته در محل پایگاه سمیه شهرستان بافق برگزار شد.

در این نشست در مورد اهمیت و چرایی پرداختن به سبک زندگی اهل بیت(ع) در چندین محور پرداخته شد.

دهقانزاده سخنران این برنامه گفت: هجمه عظیمی توسط رسانه‌های مختلف غربی به ابعاد مختلف سبك زندگی اسلامی ـ ایرانی ما صورت گرفته است. پادزهر اصلی مقابله با این هجمه، احیا و روزآمد كردن و ترویج سبك زندگی اهل‌بیت (ع) است.

با توجه به اینكه ذهن و زبان مردم كشورها اهل‌بیتی است اگر سبك زندگی و رفتار آنها را اهل‌بیتی و روزآمد كنیم، بهترین پادزهر در راه مقابله با اینها و ترویج سبك زندگی اهل‌بیت در سراسر دنیا خواهد بود.

انقلاب اسلامی كه با تأسی از فرهنگ اهل‌بیت به پیروزی رسید و به حیات خویش ادامه می‌دهد، مدعی پایه‌گذاری تمدنی جدید در عالم اسلام و گشایش درهایی جدید برای بشریت است. سالم‌ترین، زیباترین و ملموس‌ترین شیوه تمدن اسلامی، شیوه زندگی اسلامی است كه در سخن و سیره اهل‌بیت (ع) عرضه شده است.

وی در ادامه سخنان خود به علت موفق شدن غرب در تغییر سبک زندگی اشاره کرد و گفت:
اگر غرب در تبلیغ سبك زندگی موفق است، به این دلیل است که آموزش كاربردی می‌دهد. مثلاً می‌گوید: این نوع لوازم آرایشی را استفاده كن و این مدل لباس را بپوش. در پیام‌های بازرگانی، مصداق عینی را می‌گویند. مثلاً نمی‌گوید برنج بخور، بلکه می‌گوید این نوع كیك را بخور تا قدّت بلند می‌شود. اینها اثر می‌گذارد؛ زیرا واقعیت‌های عینی و جزئی و كاربردی گفته شده‌اند.

یكی از مهم‌ترین ابعادی كه پیامبر (ص) توانست سبك زندگی نیمه‌وحشیانه عرب جاهلی را به یك سبك زندگی تعالی ‌جویانه و پیشرو تبدیل كند، این بود كه هرگز به آموزش‌های كلی و مفهومی اكتفا نكردند، بلكه ریزترین مصادیق را در گفتار و كردار خود نشان دادند.

دهقانزاده سبك زندگی را معرف هویت اختصاصی و نشان‌دهنده «خود برتر» فرد و جامعه دانت و گفت: دانشمندان غربی هم این نگاه را در سبك زندگی دارند. سبك زندگی هر فرد یا جامعه در حقیقت معرف هویت اختصاصی جامعه است و عمل به آن سبك زندگی نشان‌دهنده عزت نفس و جامعه و نشان‌دهنده خود برترش است، لذا به هویت خودش افتخار می‌كند و احساس می‌كند برتری دارد. در مقابل، تقلید از سبك زندگی دیگران، نشانه‌ای از آلیناسیون و خودباختگی است. ائمه (ع) چگونه راهنمایی می‌كردند؟

پیامبر اكرم (ص) می‌فرماید :« لیس منا من تشبّه بغیرنا.» (نهج الفصاحه، حدیث 2413) کسی که شبیه غیر ما شود از ما نیست.مسلمانی كه عزت اسلامی دارد با شبیه شدن به غیر مسلمان هویت اسلامی را نادیده گرفته است.

امام علی (ع) : «فانه قلّ من تشبّه بقوم الا اوشك ان یكون منهم.» (نهج البلاغه حكمت 207) اگر تشبه ظاهری به قومی پیدا كردیم، آرام آرام به آنها تبدیل خواهیم شد.

معنای اینکه گفته می‌شود تشبه به سبك زندگی دیگران پیدا نكنید، این نیست كه هر چه دیگران دارند ضد اسلامی است. خیر؛ بسیاری از حوزه‌های سبك زندگی مربوط به نیازهای انسانی است که تفاوتی با یکدیگر ندارند. مثلاً نظم ژاپنی‌ها. فرق بین توكیو با نیویورك این است كه در توكیو چراغ قرمز برای عابر پیاده است، اگر ماشین هم در خیابان نباشد مردم پشت چراغ قرمز می‌ایستند ولی در نیویورك بر عكس است؛ یعنی اگر ماشین نباشد از چراغ قرمز عبور می‌كنند. این نظم ژاپنی‌ كه به آن افتخار می‌كنند مال ژاپن ها تنها نیست، مربوط به انسانیت است. اسلام هم روی آن تأكید كرده است.

دهقانزاده در پایان سخنان خود نقش زنان را نقشی مهم در حفظ و ترویج سبک زندگی اسلامی دانست زیرا زن مدیریت خانه را بر عهده دارد و اگر این سبک زندگی اسلامی را در خانه حفظ کند فرزندان آن خانه نیز این سبک زندگی را برای زندگی خود و فرزندان خود به کار خواهند گرفت و این سبب ترویج سبک زندگی اسلامی خواهد بود.


ارسال نظرات