عبدالوحید فیاضی گفت: بخشی از بانک‌ها ورشکسته اند و برای اینکه جو سازی رسانه ای نشود وضعیت را اعلام نمی‌کنند و بخشی تمایل به ورشکستگی پیدا کردند که اینها هم در واقع به سرنوشت بانک های قبلی تبدیل خواهند شد.
کد خبر: ۸۸۷۵۵۵۰
|
۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۷

عبدالوحید فیاضی نماینده سابق مجلس  و دکترای مطالعات استراتژیک در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره ورشکستگی بانک‌ها اظهار داشت: شرایط اقتصادی فعلی کشورمان نشان دهنده وضعیت نابسامانی است متاسفانه این نابسامانی در حال افزایش است. لذا در چنین وضعیتی نظام بانکی نقش موثری را ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه ورشکستگی کنونی از محدودیت خاصی برخوردار نیست افزود:  نظام بانکی در وضعیت رکود اقتصادی  و شرایط  نامناسب اقتصادی که بر جامعه حاکمیت دارد نقش به سزایی است.  ورشکستگی در نظام بانکداری به این معنی است  که بانک‌ها  نتوانند در چارچوب های قانونی و ضوابط عمومی تعریف شده  به عنوان یک بنگاه اقتصادی فعالیت کنند؛  ورشکستگی در شرایط کنونی  محدود به بانک  خصوصی و دولتی نمی‌شود.

وی با دسته بندی بانک ها اشاره کرد: بانک‌ها در دو نوع خصوصی و دولتی به سه بخش تقسیم می شوند  بخشی که تعداد کمی اینگونه هستند  و با سختی و  مشقت  فراوان فعالیت خود را پیش می برند این گروه بانکی خیلی محدود است این در حالی است که   عمده بانک ها به دو بخش دیگر تقسیم می شوند یک بخشی از بانک‌ها ورشکسته  بوده و برای اینکه جو سازی رسانه ای نشود وضعیت ورشکسته  را اعلام نمی‌کنند و بخش دیگری که تمایل  به ورشکستگی پیدا کردند که اینها هم در واقع به سرنوشت بانک های قبلی تبدیل خواهند شد.

فیاضی در ادامه بیان داشت: پویایی و سالم سازی  یکی از الزامات اساسی در نظام بانکداری است  متاسفانه بسیاری از بانک‌ها خارج از فعالیت  های بانکداری به فعالیت‌‌های  بنگاه داری مشغول بوده  و بنگاه داری رایج شده است این در حالی است که چنین شکلی  از فعالیت در بسیاری از کشورهای دیگر وجود ندارد . از اینرو بانک‌هایی که به فعالیت بنگاه داری پرداخته نمی توانند  در عرصه اقتصادی نقش موثری داشته  باشند و نه تنها اقتصاد ورشکسته  کمک شایانی انجام نخواهد داد چراکه  این بانک هم  در اقتصاد  ورشکسته  نقش بسزایی خواهد داشت.

ارسال نظرات