رحمت الله نوروزی گفت: سهل انگاری بانک مرکزی فراوان است وزارت اقتصاد باید نظارت لازم و کافی را داشته باشد لذا ضروری است نمایندگان محترم در حوزه نظارت و قانونگذاری کما فی السابق جدیت کافی را داشته باشند.
کد خبر: ۸۸۷۵۳۵۱
|
۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۹

رحمت الله نوروزی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت : متاسفانه نظام بانکی در شرایط کنونی موجب شده است تا بسیاری از مردم گرفتار مدیریت ناصحیح در نظام بانکی باشند. نمونه هایی همچون  پدیده ، موسسات  ثامن الحجج  وفرشتگان را می‌توان نام برد.متاسفانه در شرایط کنونی یک سری بانک های دولتی و خصوصی دیگر هم نتوانستند سرمایه های مردمی را حفظ و مصون از آسیب های اقتصادی نگه دارند.

وی با بیان اینکه نظام بانکداری کنونی در کشورمان در وضعیت نامساعدی به سر می‌برد افزود:  همه این موارد نشان دهنده این است که بالندگی مورد نیاز در تیم اقتصادی دولت وجود ندارد و دولت کنونی با یک نارسایی و ضعف اقتصادی  مواجه شده است.

نوروزی در ادامه گفت: بانک مرکزی باید پاسخگویی لازم را در برابر مجوزهای بی‌حد وحصر داشته باشد؛  نظارت امری ضروری است این در حالی است که با وجود  تضامینی که  نزد بانک  مرکزی وجود  دارد چگونه ممکن است که بانک مرکزی پاسخگویی لازم را نداشته باشد؛  متاسفانه مدیریت نظام  بانکداری در شرایط کنونی از پاسخگویی فرار می‌کند. مردم با اعتمادی که داشتند سرمایه های خود را به میزان مبالغ مختلف  100 میلیون و 200 میلیون  تومان نزد موسسات مالی مزبور که با کسری بودجه مواجه شده گذاشته  است این در حالی است که بانک مرکزی تنها کاری که انجام داده است تقسیط اقساط تا مرز 20 میلیون تومان و به مرور داشته است  سوالی که مطرح است این است که تکلیف سایر سپرده گذاران چیست؟

نماینده سابق مجلس خاطر نشان کرد: مدیریت نظام بانکداری کنونی حاکی از این است که مدیریت هوشمند که لازمه اجرایی شدن  اقتصاد مقاومتی  است رعایت نمی‌شود مولفه های  نظارت و اجرا در مدیریت هوشمند نقش بسزایی دارند.

نوروزی گفت: سهل انگاری بانک مرکزی فراوان است این در حالی است که  وزارت اقتصاد باید نظارت لازم و کافی را داشته باشد از اینرو ضروری است نمایندگان محترم  در حوزه نظارت و قانونگذاری کما فی السابق جدیت  کافی را داشته باشند.  

وی در خاتمه افزود: متاسفانه بانک سرمایه  یکی دیگر از مصادیق عدم نظارت است هستند ؛  بانک سرمایه روزنه امید فرهنگیانی است که  در دهه 70 سرمایه گذاری کردند  این در حالی است که هر روز اخبار جدیدی  از صندوق ذخیره فرهنگیان منتشر می‌شود؛ بانک مرکزی نظارت لازم را انجام نمی‌دهد لذا ضروری است که نباید در تعیین مدیران عامل بانک ها  رویکرد سیاسی در نظر گرفته شود؛ آنچه مهم است این است که  با نگاه اقتصادی به حل مسائل   ثبات ناپذیر پرداخته شود در شرایط کنونی که  تولید در رکود است و دغدغه های فراوانی وجود دارد و حمایتی از تولیدکنندده  وجود ندارد از جمله دغدغه های مهم مسائل اولیه بانک ها  و شیوه بانکداری است.

ارسال نظرات