امر به معروف و نهی از منکر بسیار فراتر از یک امر و نهی معمولی است همین که دین مبین اسلام، پیامبر بزرگوار (ص) و ائمه اطهار (ع) آن را از واجبات دین دانستند خود گواه بر اهمیت این 2 فریضه است و باید برای نهادینه کردن آن در عصر حاضر از راهها و ابزارهای مهم چون رسانه بهره گرفت.
کد خبر: ۸۸۷۵۳۱۴
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از استان سیستان و بلوچستان  امامان معصوم(ع) با گفتار و رفتارشان فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را نهادینه کردند و همین تأکیدات آن بزرگواران سبب شد که این 2 واجب الهی در دین مبین اسلام ماندگار شود.
استقرار حکومت و نظام اسلامی تحقق عملی توحید و احکام دین و برترین معروف است و اکنون که این نظام الهی استقرار یافته و راه برای نهادینه و گسترده کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در عصر حاضر هموار شده باید از فضای موجود بهترین بهره را برد.
در این میان رسانه ها، فضای مجازی، صاحبان تریبون و قلم و بزرگان و ریش سفیدان قبایل و طوایف ظرفیت های بسیار مهمی هستند که می توانند در این زمینه نقش بسیار مهمی ایفا کنند.
رسول اکرم (ص) در اهمیت اجرای امر به معروف و نهی از منکر می فرمایند «لا یَأمُرُ بِالمَعروفِ و َلا یَنهی عَنِ المُنکَرِ إلاّ مَن کانَ فیهِ ثَلاثُ خِصالٍ : رَفیقٌ بِما یَأمُرُ بِهِ رَفیقٌ فیما یَنهی عَنهُ ، عَدلٌ فیما یَأمُرُ بِهِ عَدلٌ فیما یَنهی عَنهُ، عالِمٌ بِما یَأمُرُ بِهِ عالِمٌ بِما یَنهی عَنهُ»
امر به معروف و نهی از منکر نکند مگر کسی که سه خصلت در او باشد: در امر و نهی خود مدارا کند، در امر و نهی خود میانه‏ روی نماید و به آنچه امر و نهی می‏ کند، دانا باشد.
مولای متقیان حضرت علی (ع) نیز در این باره می فرمایند: «و َما أعمالُ البِرِّ کُلُّها وَ الجِهادُ فی سَبیلِ اللّه‏ِ عِندَ الامرِ بِالمَعرُوفِ و َالنَّهیِ عَنِ المُنکَرِ إِلاّ کَنَفثَةٍ فی بَحرٍ لُجِّیٍّ» همه کارهای خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چون قطره‏ ای است در دریای عمیق.

به گفته برخی کارشناسان شناخت کافی و توجه شایسته به امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از واجبات مهم دینی و اسلامی در جامعه آن گونه که لازمه جامعه اسلامی است مورد توجه قرار نگرفته است بطوری که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها در بیانات شان توجه به این امر مهم را مورد تاکید قرار داده اند.
رسانه ها به عنوان عامل مهم تاثیر گذار در افکار عمومی می توانند با ایجاد بستر مناسب به منظور همه گیر و فراگیر کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر نقش مهمی را در کنار بزرگان و ریش سفیدان در این حوزه ایفا کنند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی با توجه به رسالت خطیر اطلاع رسانی و نقش و جایگاه آن در میان آحاد مردم به منظور گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر با برگزاری میزگردهای تخصصی به تبیین ابعاد و راهکارهای احیای این امر الهی با حضور کارشناسان و صاحب نظران پرداخته است.

*** عمل کردن صحیح در حوزه امر به معروف و نهی از منکر بیمه کننده نظام الهی
دبیر ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر سیستان و بلوچستان در این میزگرد گفت: اگر همه آحاد جامعه به 2 فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر به عنوان رسالت مهم و خطیر به خوبی عمل کنند نظام الهی بیمه خواهد شد.
سرهنگ پاسدار محسن اکبری افزود: از آنجایی که درست عمل نکردن به این 2 فریضه الهی سبب آسیب و لغزش حکومت اسلامی می شود باید به عنوان یک وظیفه فردی و عمومی مورد توجه همگان قرار گیرد.
وی تاکید کرد: همچنین با توجه به اینکه امر به معروف و نهی از منکر جامعه را در مقابل بدی ها سالم نگه داشته و از گسترش زشتی ها جلوگیری می کند می توان از قدرت رسانه ای در گسترش و ترویج این امر بهره گرفت.
وی افزود: رسانه ها و در عصر کنونی فضاهای مجازی با توجه به حوزه گسترده آنها می توانند بیشترین نقش در نهادینه کردن این 2 فریضه الهی را داشته باشند زیرا در درون هر منزل یافت می شوند.
وی با بیان اینکه همه افراد باید جرات بیان امر به معروف و نهی از منکر را داشته باشند، گفت: امروز در جامعه نیاز است امر به معروف و نهی از منکر در ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد تا دیگر شاهد برخی رفتارهای نادرست که شایسته حکومت اسلامی نیست نباشیم.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر سیستان و بلوچستان با تقدیر از اقدام شایسته خبرگزاری جمهوری اسلامی در برگزاری این قبیل میزگردها، تصریح کرد: با توجه به اهمیت گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان رسانه رسمی و فراگیر باید زمینه مشارکت و حضور سایر رسانه ها را در این امر مهم فراهم کند.
اکبری مهمترین منکر سیستان و بلوچستان را مواد مخدر دانست و گفت: این منکر متاسفانه آسیب های جدی را به کانون گرم خانواده ها و جامعه وارد می کند.
وی ادامه داد: ضروری است معروفات و منکرات بومی هر منطقه بومی سازی و در راستای رفع آنها برنامه ریزی اساسی و تخصصی و تلاش شود.
وی بیان کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر با توجه به رسالت خویش باید برنامه ریزی های لازم را برای گسترش این 2 فریضه مهم انجام دهد زیرا در جمهوری اسلامی باید احکام اسلامی پیاده و اجرا شود.
وی گفت: با توجه به اینکه کار در زمینه امر به معروف و نهی از منکر دشوار است همه باید به میدان بیایند این دو فریضه مهم الهی را به عنوان یک نیاز اساسی مورد توجه قرار داده و همگانی کنند.
وی امر به معروف و نهی از منکر را نقطه وحدت کامل جامعه اهل سنت و تشیع ذکر کرد و گفت: ضروری است با توجه به نیاز جامعه پرداختن به این امر سرلوحه همه گروه ها، احزاب و افراد قرار گیرد.
وی با بیان اینکه انجام امر به معروف و نهی از منکر عامل سعادت جامعه و نزول برکات الهی و ترک آن موجب گمراهی و دور شدن رحمت خداوند می شود گفت: امروز مشاهده می شود بسیاری از سبک های زندگی امروزی که مبتنی بر اشرف گرایی است برخلاف آموزه های دینی است.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه پرداختن به این 2 فریضه مهم در جامعه اسلامی امنیت، آرامش و رونق اقتصادی در پی دارد و امید به زندگی را افزایش می دهد نشر و تببین آن در جامعه تنها وظیفه دستگاههای دولتی نیست بلکه وظیفه دینی آحاد جامعه است.

*** سه هزار و972 طلایه دار، یاوران و یاد آوران امر به معروف و نهی از منکر در سیستان وبلوچستان
مسئول طلایه داران ستاد امر به معروف و نهی از منکر سیستان و بلوچستان نیز در این میزگرد گفت: با توجه به اهمیت این 2 فریضه مهم هم اینک سه هزار و 972 طلایه دار، یاور و یاد آوران امر به معروف و نهی از منکر در استان با این ستاد همکاری دارند.
نورالله برشان افزود: با توجه به اینکه افزون بر 2 هزار نفر از این افراد از جامعه فرهنگی سیستان و بلوچستان هستند ضروری است سایرکارکنان ادارات نیز در این بخش حضور فعال داشته باشند.
وی با اشاره به فعالیت طلایه داران امر به معروف و نهی از منکر گفت: در این گروه افرادی متشکل از اقشار مختلف جامعه برای احیای این فریضه الهی شکل گرفته که در قالب گروههای 10 نفره بعد از فراگیری آموزشهای لازم در این حوزه مشغول انجام وظیفه می شوند.
وی افزود: افراد زیادی شامل افزون بر چهار هزار نفر از سال گذشته که گروه طلایه داران در استان شکل گرفته داوطلب فعالیت در این بخش هستند که حدود 400 نفراز این افراد آموزش عمومی امر به معروف و نهی از منکر را فرا گرفته اند.
وی تقدیم افزون بر 2 شهید امر به معروف و نهی از منکر در سیستان و بلوچستان را از جمله اهتمام جدی استان برای گسترش این فرهنگ الهی در جامعه ذکر کرد.
برشان تاکید کرد: طبق قانون اساسی کشور انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای عمومی و همگانی است و مختص دستگاه، ارگان یا افراد و گروه خاصی نیست و همه اقشار جامعه در برابر اجرای آن مسئولیت دارند.
وی تعیین سیاسیت ها و خط مشی های اساسی در زمینه ترویج و اجرای امر به معروف و نهی از منکر و پیشنهاد آن به مبادی دست اندرکار، تبادل اطلاعات و نظرات برای شکل گیری سیاست های مربوط به این 2 فریضه الهی، آسیب شناسی و ریشه یابی علل ترک معروف و ارتکاب منکر، تعیین الگوهای رفتاری، زمینه سازی برای مشارکت همه آحاد جامعه در امور مربوطه را از جمله وظایف ستاد امر به معروف و نهی از منکر ذکر کرد.
مسئول طلایه داران ستاد امر به معروف و نهی از منکر سیستان و بلوچستان ادامه داد: شناسایی ظرفیت ها و کمک به تشکیل جمعیت ها و تشکل های مردمی فعال، حمایت همه جانبه از اقدامات قانونی آمران به معروف و ناهیان از منکر و آموزش و پروهش در زمینه این 2 فریضه الهی از دیگر وظایف این ستاد است که به آنها توجه شده است.
وی نقد پذیری مدیران جامعه را از جمله نیازها برای رفع برخی مشکلات ذکر کرد.

*** رسانه ابزار مهم در گسترش امر به معروف و نهی از منکر در جامعه
مدیر حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) زاهدان نیز در این نشست تبیین امر به معروف و نهی از منکر را از ضروریات جامعه ذکر کرد و گفت: خیلی از افراد حوزه های امر به معروف و نهی از منکر را نمی شناسند که نشان از عمل نکردن درست در این حوزه دارد.
حجت الاسلام حمید موذن تاکید کرد: نقش رسانه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر توجه دادن عموم به این مساله است به گونه ای که اگر در جامعه مشکلی را مشاهده کردند باید توجه ها را به آن معطوف کنند.
وی با اشاره به برخی آسیب ها در حوزه امر به معروف و نهی از منکر در رسانه گفت: اعمال نگاههای شخصی بدون پشتوانه دینی از جمله آسیب های حوزه رسانه در این بخش است.
وی افزود: سقه بودن رسانه یا قابل اعتماد بودن آن از جمله نکات مهم در آسیب های رسانه ای در حوزه امر به معروف و نهی از منکر است که باید مورد توجه فعالان این حوزه قرار گیرد.
وی مد نظر قرار ندادن خیرخواهی و یک بام و 2 هوا رفتار کردن را از دیگر آسیب های رسانه ها در حوزه امر به معروف و نهی از منکر ذکر کرد و گفت: این گونه اقدامات عملکرد رسانه را در نگاه عمومی تحت تاثیر قرار می دهد.
وی حوزه های نهی از منکر و امر به معروف را بسیار وسیع خواند و گفت: امروز شناخت بخش های مختلف از این حوزه سبب جلوگیری از بسیاری از مشکلات شده است.
وی گفت: با توجه به وجود بسیاری از مشکلات فرهنگی ضروری است منکر شناسی به درستی انجام شود به گونه ای که گاها اگر آموزش لازم است باید مورد توجه قرار گیرد.
وی برخورد نکردن ابزاری با امر به معروف و نهی از منکر و شناخت منکر های وفاق را از جمله ضروریات دانست و گفت: با توجه به آسیب های این حوزه باید این 2 فریضه در بخش های مختلف برای همه تببین شود.

*** علما، ریش سفیدان و بزرگان ظرفیت خوب در سیستان و بلوچستان برای تبیین امربه معروف و نهی از منکر
مدیر مدرسه دینی طوبی اهل سنت زاهدان نیز در این میزگرد گفت: با توجه به تاثیر پذیری مردم سیستان و بلوچستان از علما، ریش سفیدان و بزرگان می توان از این ظرفیت برای تبیین این 2 فریضه الهی بهره گرفت.
مولوی عبدالغنی بارانی افزود: علما و بزرگان جامعه در استان بدون هیچ چشم داشتی برای اعتلای دین و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و رفع مشکلات این حوزه آماده ارائه خدمت و همکاری با ستاد امر به معروف و نهی منکر هستند و اکنون نیز بسیاری از علما در این حزوه فعالیت دارند.
وی تاکید کرد: با توجه با تاکید رسول مکرم اسلام(ص) باید همه در راستای شناخت و پرداختن به امر به معروف و نهی از منکر تلاش کنند.
وی افزود: اگر به جامعه بنگریم همه درباره معلول امر به معروف و نهی از منکر سخن به میان می آورند درصورتی که علت به عنوان یک موضوع مهم باید مورد واکاوی قرار گیرد.
وی گفت: امر به معروف و نهی از منکر سبب اتحاد و انسجام افکار و مذاهب بوده است به گونه ای که به عنوان یک مساله حیاتی هیچ گونه اختلافی در این زمینه وجود ندارد.
نهادینه کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر عزم همگانی می طلبد همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «امر به معروف، یعنی دیگران را به کارهای نیک امر کردن. نهی از منکر، یعنی دیگران را از کارهای بد نهی کردن. امر و نهی، فقط زبان و گفتن است. البته یک مرحله‏ قبل از زبان هم دارد که مرحله قلب است و اگر آن مرحله باشد، امر به معروف زبانی، کامل خواهد شد.»
ارسال نظرات