جای خالی حمایت دولت از تولیدکنندگان قارچ یزد؛

برای تهیه مواد اولیه باید 20 روز در نوبت باشیم/ نبود کارخانه کود کمپوست چالش تولیدکنندگان قارچ استان

یکی از تولیدکنندگان قارچ در یزد گفت: برای تهیه مواد اولیه مانند کمپوست از شهرهای اطراف باید تا دو سه هفته در نوبت بمانیم و اگر بتوان سرمایه‌گذاری کرد و کارخانه کمپوست در یزد راه‌اندازی شود جای پیشرفت زیادی دارد.
کد خبر: ۸۸۷۵۱۷۹
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸

به گزارش خحبرگزاری بسیج از یزد، توجه به ترویج و توسعه طرح‌های اقتصاد مقاومتی علاوه بر اینکه به تقویت رویه خودکفایی کمک می کند از سویی حلال مشکلات اقتصادی کشور و راهکار برون رفت از رکود تورمی است. از این رو باید از روشی تولید را توسعه و رونق داد که کمترین میزان وابستگی به نقدینگی را ایجاد و در سریع‌ترین زمان به بازدهی مطلوب برسد.

مهدی ابویی از جوانان یزدی است که با بهره گیری از طرح‌های اقتصاد مقاومتی از سال 91 در یزد اقدام به راه اندازی واحدهای تولیدی قارچ خوراکی کرده است.

وی در مصاحبه با خبرنگاریزد آوا، گفت: در ابتدا با تسهیلاتی که از بسیج سازندگی دریافت کردم فعالیت خود را در این زمینه شورع کردم و اکنون در 4 سالن با مجموع تقریبا 400 مترمربع قارچ خوراکی تولید دارم و در هر دوره بیش از 6 تن قارچ برداشت می‌کنم

ابویی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه بازار فروش قارچ‌های تولیدی وجود دارد، افزود: با وجود چند برابر شدن هزینه‌ مواد اولیه، اجاره سالن، دستمزد کارگر و غیره، قیمت قارچ از زمانی که اقدام به تولید آن کرده‌ام، همچنان ثابت مانده است و در واقع این مهم‌ترین مشکلی است که با آن مواجه هستیم.

وی ادامه داد: قارچ مانند محصولات گلخانه‌ای نیست که بتوان آن را برای مدتی در سردخانه نگه داشت و در وقت مناسب به فروش رساند بلکه با توجه به حساسیت‌هایی که دارد و زود خراب می‌شود، باید پس از برداشت به فروش برسد و از این جهت ممکن است تولیدکننده قارچ در فروش آن با مشکل مواجه شود و یا درآمد مناسبی از فروش آن بدست نیاورد.

این فعال اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: معمولا قارچ‌های تولیدی را در یزد و شهرستان‌هایی چون مهریز و بافق با توجه به درخواست مشتری به فروش می‌رسانیم و درآمد نسبتا خوبی داریم و زمانی که تولیدات بیشتری داشته باشیم و در فروش آن به مشکل مواجه شویم توسط دلال این کار را انجام می‌دهیم.

این فعال اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه مواد اولیه برای تولید قارچ مانند کمپوست را باید از شهرهایی از تهران، قزوین و اصفهان تهیه کرد، ادامه داد: در برخی استان‌ها با توجه به بزرگی سالن‌ها و همچنین تهیه ارزان‌تر مواد اولیه با توجه به تولیدکنندگان مواد اولیه، قارچ را با قیمت پایین‌تر به فروش می‌رسانند و از این جهت این استان‌ها نمی‌توانند محل خوبی برای فروش قارچ‌هایی که در یزد تولید می‌شوند باشند.

ابویی گفت: تولید قارچ با سختی‌ها و ظرافت‌های خاصی همراه هست و جوانانی که علاقمند به تولید قارچ هستند، ابتدا باید تجربه لازم را در این زمینه کسب کنند تا دچار مشکل نشوند، و از این رو بهتر است ابتدا در مکان کوچکی مانند زیرزمین خانه اقدام به پرورش قارچ کنند تا مهارت لازم را بدست بیاورند و از آنجا که زمستان تولید قارچ بسیار زیاد است اگر بتوان در فصل تابستان قارچ خوبی را تولید کرد درآمد خوبی از آن حاصل می‌شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تولید مواد اولیه وجود ندارد، تصریح کرد: برای تهیه مواد اولیه مانند کمپوست از شهرهای اطراف باید تا دو سه هفته در نوبت بمانیم و اگر بتوان سرمایه‌گذاری کرد و کارخانه کمپوست در یزد راه‌اندازی شود جای پیشرفت زیادی دارد، سرمایه برمی‌گردد و درآمد خوبی می‌توان از آن داشت و تولیدکنندگان شهرها و استان‌های دیگر هم می‌توانند مواد اولیه خود را از یزد تهیه کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار