مسئول بسیج هنرمندان کشور گفت: نهج البلاغه بعد از قرآن از بی نظیر ترین منابع معارفی ما محسوب می شود که باید از آن به شایستگی استفاده کنیم در نهج البلاغه ابعاد مختلف اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و همچنین آیین کشور داری و مسائل تدبیر در زندگی و سبک زندگی وجود دارد. نهج البلاغه یک داروخانه ایست که باید با متخصص سراغ آن رفت و هر کسی نمی تواند مفاهیم عمیق و ژرف نهج البلاغه را آنگونه که بایسته است تفسیر کند.
کد خبر: ۸۸۷۵۱۳۱
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان، غلامرضا منتظری مسئول بسیج هنرمندان کشورپیرامون مسائل و مبانی نهج البلاغه بیان کرد:  نهج  البلاغه به عنوان برادر قرآن کریم یاد شده این نشان دهنده ارتباط معنا داره مفاهیم نهج البلاغه با قرآن کریم است از آنجایی که امام علی علیه السلام پرورش یافته مکتب وحی نبوی هستند تمامی صفات و پیام های نهج البلاغه ریشه درمعارف وحی الهی و آموزه هایی که در محضر پیامبر اکرم کسب شده است دارند.
 
 
منتظری افزود: نهج البلاغه بعد از قرآن از بی نظیر ترین منابع معارفی ما محسوب می شود که باید از آن به شایستگی استفاده کنیم در نهج البلاغه ابعاد مختلف اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و همچنین آیین کشور داری و مسائل تدبیر در زندگی و سبک زندگی  وجود دارد. نهج البلاغه یک داروخانه ایست که باید با متخصص سراغ آن رفت و هر کسی نمی تواند مفاهیم عمیق و ژرف نهج البلاغه را آنگونه که بایسته است تفسیر کند در واقع برای تبیین معارف نهج البلاغه کسی که اهلیت داشته باشد بلاید ورود کند.
 
 
وی اشاره کرد: با توجه به اینکه تفسیرهای متعددی در باب نهج البلاغه نوشته شده است باید برای برای فهم و درک بهتر نهج البلاغه به این تفاسیر مراجعه کنیم تا معارف آن را بهتر بفهمیم و لازم است که کارشناسان مذهبی به تناسب گروه های مختلف سنی از معارف نهج البلاغه مطالب را استخراج کنند و با ادبیات مختلف به رشته تحریر در آورند که بتوانند استفاده کنند.
 
 
رئیس بسیج هنرمندان کشورد اذعان داشت: اصول سبک زندگی هم در قرآن و هم در نهج البلاغه مشترک است و اولین شاخصه اش این است که باید زندگی بر مبنای یک مدل و الگو مطرح شود که بی عیب و نقص باشد و خداوند در قرآن کریم می فرمایند: ما معصومین را  را به عنوان اسوه حسنه معرفی کرده ایم. اگر مبنا و محور زندگی  ویژگی های شخصیتی رسول اکرم صلی الله و علیه وآله باشد این زندگی، زندگی اسلامی است.
 
 
وی عنوان کرد: بعد از وجود مقدس پیامبر اکرم(ص)  حضرت علی علیه السلام به عنوان معصوم ، مدل سبک زندگی معرفی شده است. زندگی یک تراز یک مدل می خواهد و این مدل باید بی عیب و نقص باشد حضرت علی (ع) وقتی می شود امام یعنی کسی که قلمرو نگاه انسان ها به آن معطوف باشد و باید از آن پیروی کرد و همچنین اقتدا کردن از امام معصوم باید همه جانبه باشد و نباید سلیقه های شخصی خودمان را ملاک و حجت قرار دهیم.
 
 
منتظری در ادامه از راهکارهایی برای رفع محجوریت نهج البلاغه در جامعه گفت: متخصصین باید برای گروه های سنی مختلف پیام نهج البلاغه را با زبان ساده بیان کنند تا جوان و نوجوان به راحتی از این معارف و اقیانوس عمیق به سهم خود بهره ببرند و از دیگر راهکارها اینکه در مدارس و کتب درسی باید به این محتوا توجه جدی تری صورت بگیرد تا فرزندان ما از سنین پایین آشنایی با این معارف را داشته باشند. و همچنین برگزاری مسابقات فرهنگی برای مراجعه و مطالعه مفاهیم بلند نهج البلاغه و استفاده از ظرفیت های ادبی و هنری برای انعکاس پیام ها در نهج البلاغه، در این کتاب کامل تربیتی تمثیل ها و حکایت های فراوانی ذکر شده است که این تمثیل های عبرت آموز به بهترین وجه قابل طرح از زبان هنر هستند. در نهج البلاغه سخنان کوتاهی وجود دارد که ترکیبی از کلمات قصار هستند و این ها می توانند بن مایه پارت ادبی و هنری قرار بگیرد که نویسندگان و هنرمندان و صاحبان ذوق این معارف سازنده را متناسب با ادبیات نثر این عصر ارائه بدهند.

ارسال نظرات