خبرهای داغ:
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید در روند تربیت، احیای فطرت آنها را جدی بگیریم، گفت: احیای فطرت گامی موثردر راستای رشد، پرورش و سازندگی فرزندان است.
کد خبر: ۸۸۷۵۰۸۱
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۲
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرداحیای فطرت گامی موثردر رشد، پرورش و سازندگی فرزندان
به گزارش خبرگزاری بسیج ازهمدان، حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون در سلسله جلسات سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی که در مجتمع آموزشی رفاهی فرهنگیان همدان برگزار شد با اشاره به اهمیت تربیت از دیدگاه اسلام اظهار داشت: اگر می خواهیم فرزندان به آموزهای اسلامی و شعائر اسلامی ادب بگذارند باید در روند تربیت، احیای فطرت آنها را جدی بگیریم.

وی احیای فطرت را گامی موثردر راستای رشد، پرورش و سازندگی فرزندان دانست و عنوان کرد: در تربیت، سعی بر این است که طفل را به فطرت ارجاع دهیم و داوری را از وجدان او بطلبیم و بهره او را بر اساس آن قرار دهیم که فطرت و وجدانش تأیید می‌کند.

کارشناس حوزه تربیت کودک و نوجوان سعادت دنیا و آخرت فرزندان را در گرو احیای فطرت در روند تربیتی آنها دانست و تاکید کرد: تربیت بر دو اساس فطرت و غریزه می تواند شکل گیرد که اگر بر اساس فطرت باشد انسان به آموزه های دینی احترام خواهد گذاشت که عاملی برای خوشبختی و سخاوت است.

وی با بیان اینکه باید با رفق و مدارا و نرم خویی و محبت، فطرت انسانی را در فرزند تقویت کرد، گفت: فطرت انسانی کودک به طرف معنویات است و آرامش واقعی انسان در ارتباط با خداست.

تراشیون با بیان اینکه هوای نفس عاملی برای حرکت انسان به سوی غرایز است، افزود: همواره جبهه فطری و جبهه انسان های ساده و شایسته جبهه قلیلی است و دلیل آن این است که حرکت انسان ها در این جبهه زحمت دارد.

* فرزندان را براساس فطرت پاک تربیت کنیم 

وی با بیان اینکه دشمن همواره مسیر را برای حرکت انسان در سمت غرایز هموار می کند گفت : حتی اگر دشمن هم تلاش نکند انسان ها به بدی های سوق پیدا می کنند و دلیل آن قدرت نفس انسان است که کمک می کند انسان ناخودآگاه به دنبال غریزه حرکت کند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به راه‌های نفوذ شیطان در انسان برای کشیدن او به سمت غرایز و فساد عنوان کرد: با توجه به این چنین فضایی که شیطان زیرکانه انسان ها را به سمت غرایز و نابودی می کشاند شیوه تربیت پیچیده شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم فرزند را بر اساس فطرت تربیت کنیم فرصت انجام امور عادی زندگی را نداریم، اضافه کرد: امروز اگر مادران آستین بالا بزنند و با کفش آهنی در میدان تربیت وارد شوند قطعاً کم می آورند بنابراین در راستای تربیت صحیح با زمان بیشتر و تلاش مضاعف به سمت احیای فطرت حرکت کرد.

تراشیون با تاکید بر اینکه نباید غرایز فکر و ذهن انسان را تحت الشعاع قرار دهد، گفت : باید به غرایز نیز اهمیت داد ولی نباید تمام امورات و فکر و ذهن فرد را تحت الشعاع قرار دهد که در این صورت آن نتیجه ای که به دست می آید تبدیل انسان به حیوان است.

وی با بیان اینکه انسانی که به مبدا و معاد وصل شود در مسیر غریزه حرکت نخواهد کرد، تصریح کرد: ما امروز وظیفه داریم بر اساس فطرت پاک که همان فطرت الهی است فرزندان را تربیت کنیم تا به ارزش های دینی اهمیت دهد.

* ضرورت ارائه الگو و همنشین خوب رای احیای فطرت الهی در فرزندان 

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: متاسفانه در جامعه افراد با وجود اینکه شرایط جسمی کامل دارند از روزه گرفتن امتناع می کنند و آن را سخت می دانند ، لازم است در تربیت فرزند را به چالش و سختی کشید تا مقاوم و قوی تربیت شود.

وی با اشاره به ضرورت احیای فطرت آن را گامی موثر در راستای تربیت فرزند بر اساس آموزه های دینی دانست و به تبیین عوامل موثر برای احیای فطرت الهی در فرزندان پرداخت.

تراشیون اولین گام برای احیای فطرت الهی را دعای والدین در حق فرزند برای رشد معنوی معرفی کرد و ابراز داشت: بنابر روایات دعای والدین در حق فرزند همانند دعای پیامبر(ص) درحق امت است که در رأس همه دعاها، باید دعا معنوی باشد و در این خصوص نباید به کم قانع بود.

وی با تاکید بر ایجاد محیط های پاک، آن را به عنوان عاملی برای احیای فطرت الهی دانست و بیان داشت: امروز یکی از اشتباهاتی که افراد انجام می دهند این است که در معنویات نیز به بیراهه می روند به این صورت که افطاری دادن و جشن تکلیف فرزندان را در باغ رستوران می گیرند در صورتی که باید در محیط معنوی باشد چراکه در سن تکلیف آغاز بندگی را جشن می گیرد.

کارشناس حوزه تربیت کودک و نوجوان با بیان اینکه فرزندان سرمایه های زندگی هستند و می توانند والدین خود را وارد بهشت کنند، ادامه داد: باید فرزندان را در محیط های پاک قرار دهیم تا با آن محیط ها ارتباط بگیرد چراکه محیط های پاک فی نفسه ارزش ویژه دارد و با فطرت پاک الهی عجین است.

وی ارائه الگو و همنشینی خوب را به عنوان عاملی دیگر در احیای فطرت الهی دانست و تاکید کرد : نقش الگوها در رنگ دادن زندگی کودک سرنوشت‌ساز است و تربیت دینی فرزندان بر اساس دستورات عملی و مدل هایی خواهد بود که والدین، مربیان و انسان‌های اطراف به کودک عرضه می کنند.

* نباید توانایی‌های فرزندان را دست کم گرفت 

تراشیون با ابراز تاسف از ایجاد ترس و وحشت در فرزندان در مقابله با روحانیون و طلبه ها افزود: این سیاست غلطی بود که معاویه دنبال کرد و با عوام فریبی و ایجاد زمینه یک نسل را از یک شخص و یا گروه خوب ترساند بنابراین باید به این دقت کرد امروز چه بخواهیم چه نخواهیم فرزندان باید دینشان را از طلبه ها و روحانیون بگیرند چراکه مدارس و رسانه ها آنچنان که لازم است این مهم را دنبال نمی کنند.

وی در تبیین دیگر عوامل احیای فطرت الهی به انجام عبادت اشاره و تصریح کرد: برای فرزندان عبادت در حد ساده نیز فطرت را احیا می کند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به توانایی های فرزندان افزود: نباید این توانایی را دست کم گرفت و لازم است قبل از رسیدن فرزندان به سن تکلیف باید آنها را با عبادت آشنا و مشغول کرد چرا که برای پرورش فطرت باید سختی ها را تحمل کرد.

وی عدم دنیاگرایی را به عنوان یکی دیگر از عوامل احیای فطرت برشمرد و اظهار کرد: متاسفانه در جامعه امروزی مدگرایی رواج یافته و این امر حس دنیاگرایی را در فرزندان قوی و تقویت می کند که ناخودآگاه انسان را از توجه به آخرت باز می دارد و فطرت الهی را تضعیف می کند.

تراشیون صحبت در مورد خدا و آشنایی فرزند با خداوند به صورت ملموس را از شیوه های اثرگذار در احیای فطرت الهی دانست و یادآور شد: باید معرفت فرزند نسبت به خداوند با مفاهیم خداشناسی انتقال داد تا اثر بهتری داشته باشد.

وی در تبیین آخرین راهکار در احیای فطرت الهی با تأکید بر دوری از مال حرام خاطرنشان کرد : پاک‌خوری انسان را رشد می‌دهد و آلوده‌خوری به انسان آسیب رسانده و او را به سمت غرایز سوق می دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات