صمدی افشار در گفتگو با «بسیج»:

تخریب حجاب و عفت زنان کشور هدف اصلی دشمن و بعد جدید تهاجم فرهنگی/شبیخون فرهنگی آغاز و به نفوذ و ولنگاری فرهنگی رسیده است

بخشی از این توان بهره برداری در جهت منافع دنياي غرب به موضوع کمرنگ كردن ارزش ها و مفاهیم ناب اسلامی بازگشته و بخش دیگر به کوتاهی در تلاش در جهت بسط وگسترش مفاهيم فرهنگ باز می گردد.
کد خبر: ۸۸۷۴۹۲۱
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
دکتر بابک صمدی افشار نویسنده  و محقق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت: از پیامدهای دست یابی به معرفت الهی و همچنین عدم تعلق به غیر از خداوند، وحدت میان مسلمانان است.
وی با اشاره به ایه 103 سوره ال عمران قرآن کریم «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا ... به ریسمان الهی چنگ زنید و متفرق نشوید»که در باب وحدت، عمیقاً بر محور ایمان تاکید دارد،   افزود: برای «حبل الله » معانی گوناگونی شده است: اسلام، ایمان، قرآن، ولایت... ولی جامع همه اینها ایمان و  اعتقاد به خدا است؛ چنین وحدتی است که می تواند سایر وحدت های  تاکتیکی و مقطعی را که ریشه دار نیستند، تثبیت کند.
ایشان با بیان اینکه وحدت و اخوّت در جامعه اسلامی بر محور ایمان به خدا، در عین پذیرش اختلاف نظرها و سلیقه ها، اسباب پیشرفت را فراهم می سازد، تاکید کرد: انسان الهی-سیاسی که مقصدش خداست، خود را گرفتار اختلافات جزئی نمی کند و ظرفیت روحی او برای پذیرش تفاوت های فکری بالاست؛ در این وضعیت است که می توان با صبر و مدارا ،  نوعی حرکت عمومی به سوی اهداف الهی در جامعه ایجاد کرد و افرادی که در این مسیر نیستند را با حُسن خلق با خود همراه ساخت و این دخالت اخلاق در سیاست است.
وی تشریح کرد: با نامگذاری مکرر سال های اخیر از طرف مقام معظم رهبري «حفظه الله»با عنوان «اقتصاد» و توجه دادن ايشان به مسئله تولید واشتغال واقتصاد به سادگی می توان فهمید که دغدغه معیشت واقتصاد در حال حاضر، از مهم ترین مطالبات جامعه  است
اما جريانات ديگري كه هر از گاهي در حال شكلگيري در  جهت خاص  وبصورت هدفمند ارزشهاي سبك زندگي جامعه را مورد هجمه وهدف قرار ميدهد  و آن تغییر مطالبات و نیاز جامعه از موضوعات اقتصادی، تولید و اشتغال، به سمت ایجاد باور کاذبي همچون   «عدم آزادی» مي باشد.
افشار تصریح کرد: سناریوهایی جديد  با نامهاي مختلف وآزادی های یواشکی و چهارشنبه های سفید، قطعا جامعه را  به سمت بی بند و باری و لاابالی گری سوق می دهد واز ارزشها دور مينمايد.
وی بیان کرد: اين موضوع كه از طريق يك ، تئوریسین کمپین «آزادی های یواشکی» و خبرنگار ضد انقلاب لندن نشین، که در سالهاي اخير   با  حمایت   بی بی سی، رادیو فردا، دویچه وله و صدای امریکا پروژه ای سازمان یافته را آغاز کرد ه  و خیلی زود هم  با شکست مواجه شد، این بار با عنوان «چهارشنبه های سفید»، فراخوان کشف حجاب داده است و  سعی در كشاندن وحضور عده ای در خیابان در روزهای چهارشنبه  و شکل بخشیدن به یک نافرمانی مدنی به بهانه کسب آزادی کرده است. تغییر اولویت ها از اشتغال و معیشت  واقتصاد ومسائل با اولويت در مقابل ایجاد باور و حس کاذب عدم وجود ازادي از شيوه ها  و برنامه های عملیاتی مخرب  غرب در ایران است که در این زمینه شناخت گسترده از دشمن ونقشه ها وترفندهاي دشمن اولویت دارد.
 
این پژوهشگر یاد آور شد: بخشی از این توان  بهره برداری در جهت منافع دنياي غرب به موضوع کمرنگ كردن ارزش ها و مفاهیم ناب اسلامی بازگشته و بخش دیگر به کوتاهی در تلاش در جهت بسط وگسترش مفاهيم  فرهنگ باز می گردد.
 
وی با اشاره به اینکه بي توجهي به موضوع  فرهنگ و مغفول ماندن آن و كم بهايي در مقام عمل، مسئله ای است که از دغدغه های مهم مقام معظم رهبري از گذشته بوده است، خاطر نشان کرد:  این دغدغه سال ها پیش طرح شده و كم توجهي مردم بصورت كلي وعمومي و مسئولین بطور تخصصي   بصورت سلسله وار از تهاجم و شبیخون فرهنگی آغاز و به نفوذ و ولنگاری فرهنگی رسیده است.
افشار اظهار کرد: این  دغدغه در اثر پروژه هاي مختلف نفوذ و عدم کنترل صحيح وسليقه اي در مرزهای فرهنگی کشور، ایجاد شده و چنانكه ایشان این نگراني رابه  دغدغه در میدان جنگ تعبير فرموده اند با این تفاوت که  در میدان جنگ، سنگر مشخص است و رها نميشود و عقب نشینی و ناامیدی اتفاق نمی افتد، و این تشويش ودغدغه هم در خطوط مقدم و هم در ستاد مركزي  همراه است و اعتقاد به متجاوز بودن دشمن وجود دارد در حالیکه در میدان فرهنگ، از عنايت  به این موضوعات مهم غفلت می شود.
 وی عنوان کرد: برخی عناصر داخلی که تابلوهاي تبلیغاتی غرب و جریان های مخالف گفتمان انقلاب هستند به مطالعه وشناخت دقيقي راجع به موضوع حجاب نائل شده اند  و از این رو پروژه هاي  متعددی در این راستا بصورت عملياتي در جامعه  گسترش ميدهند  تا زن را از هویت اصلی خویش دور ساخته و تبدیل به موجودی کنند که جز جنسیت و نشان دادن تمایز این جنسیت با مردان، کاری از او ساخته نباشد و بدینوسیله زن مسلمان که با حیا و عفت، تعریف می شود، تبدیل به فردی می گردد که برنامه های غرب را پیاده می کند و نه آرمان گراست و نه آرمان خواه و ارزش های اسلامی نزد او رنگ باخته اندوتضعيف شده اند.

افشار تاکید کرد: از دیدگاه اسلام، زن در اصل حقیقت و خلقت خود، کمترین تفاوت،  نقص و ضعفی نسبت به مرد نداشته و همانند او استعداد به دست آوردن مقامات معنوی و درجات علمی را داراست،  اما در مقایسه میان زن و مرد از جهت خلقت طبیعی و فیزیولوژیکی، تفاوت های قابل توجهی وجود دارد و این تفاوت ها به معنای کمال و نقص در هیچ کدام نیست، بلکه به معنای مکمل بودن یکدیگر و تنوع در خلقت  است، و به طور کلی تبلور احساس در جنس زن، مهمترین نکته در تبیین هویت اوست.آنان که تاكيد  به حذف حجاب دارند، به این باور رسیده اند که حجاب یک سيستم فرهنگي فکری و رفتاری است و باید گفت دلیل اصلی مخالفتشان با این مسئله، آگاهی شان از اثار و خروجی های این سیستم است، که در عین حال بخشی از سیستم کلان زندگی رامعنا می بخشد.
 
وی افزود: چرا در جوامع غربی که مبلغان ومروجان و حامیان  اجرای پروژه ها و کمپین هایی اينچنيني با عنوان آزادی  در کشوری چون ایران اسلامی هستند، حجاب به عنوان یک حق و «آزادی» به رسمیت شناخته نمی شود و واقعیت های  متعددی گویای این موضوع هستند که زنان و دختران مسلمان در کشورهای مدعی آزادی، بارها موجب آزار مخالفان دستور حجاب قرار گرفته اند.
 پژوهشگر حوزه ی سیاسی تشریح کرد: لذا در چنين شرايطي كه دشمنان از راههاي مختلف وبصورت گسترده پروژه هاي نفوذواختلال در نظام فرهنگي غالب جامعه  وكم رنگ كردن ارزشها وشبيخون فرهنگي وانواع واقسام تحريمهاي اقتصادي سعي در القا وشيوع بيماريهاي فرهنگي ونيازهاي كاذب در جامه دارد با توجه به سخنان اخير مقام معظم رهبري   «حفظه الله»هسته هاي  تشکیلاتیِ نخبگان و خواص، در زمینه های نظری و فکری باید برای غلبه تفکر  وفرهنگ انقلابی تلاش کنند، و برخی از آنان، در زمینه  هاي اجرایی اقدام کنند.
 
وی خاطر نشان کرد: به عبارت دیگر، اگر کسی در زمینه فکری، جزو نخبگان و خواص و هسته هاي  فکری است باید در این زمینه رسالت خود را انجام دهد، و اگر کسی در زمینه اجرایی چنین است، باید در همان حیطه اجرایی  اقدام کند، و هریک مستقلا به تعبير مقام معظم رهبري «حفظه الله»حق آتش به اختیار بودن را در زمینه تخصصي خود دارند نخبگان و هسته های فکری، هریک بسته به توانایی و تخصص خود، با تشخیص صحیح و عالمانه، باید مسائل اصلی و فرعی حیطه فکری و اجرایی خود را تشخیص داده، در صورت خلل و کاستی در دستورات قرارگاه مركزي مستقلا اقدام كنند «تلاش برخی برای انقلاب زدایی» و كم رنگ نشان دادن ارزشها و«جنگ نرم»، نشان از این دارد که «آتش به اختیار» بودن مخصوص زمان جنگ است.
افشار گفت: هدف از این توصیه «غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاهها»وجوامع فكري وفرهنگي كشور  است؛ یعنی از آنجا که جنگ در جهت از بين بردن اولويتها وآرمان  ها، اهداف و ماهیت انقلاب است، مقابله با آن هم باید در جهت گسترش  وبسط و غلبه دادن گفتمان انقلاب باشد.توصیه به «آتش به اختیار» بودن و اقدام مستقل در امور در سخنان رهبری، در مورد «هسته های فکری، فرهنگی و عملی و جهادی» و «افسران جنگ نرم» است، نه افراد جانبی . از اینرو، میتوان گفت که «هسته هاي  فکری» و «افسران» تعبیر دیگری از «خواص»، در برابر «عوام» است؛ دو اصطلاحی که مقام معظم رهبری در سخنرانیهای متعدد خویش به تبیین آنهاپرداخته اند.
ارسال نظرات