خبرهای داغ:
امام جمعه قزوین با بیان اینکه «امیدوار بودن» و «مأیوس نشدن» دو اصل مهم در دعاهای انبیاء (ع) است، گفت: ناتوانی و بیچارگی‌مان را به خداوند وصل نکنیم؛ رحمت خداوند پایانی ندارد.
کد خبر: ۸۸۷۴۸۸۰
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر قرآن مسجد امام خمینی (ره) غیاث آباد، با تسلیت ایام سوگورای امیرالمؤمنین (ع) اظهار کرد: از آیه 35 به بعد سوره مبارک ابراهیم خداوند می‌فرماید: به یاد بیاورید و ببینید حضرت ابراهیم (ع)چگونه دعا می‌کند.

وی تصریح کرد: حضرت ابراهیم (ع) وقتی خانه کعبه را بنا کرد فرمود: خدایا اینجا را شهری قرار بده و امنیت را نیز در آن ایجاد کن و این دعا در سوره بقره آمده است.

وی خاطرنشان کرد: دعایی که از حضرت ابراهیم (ع) در سوره ابراهیم آمده است، نشان می‌دهد که اطراف مکه شهر شکل گرفته و دعای آن حضرت بر آورده شده است اما این شهر صاحب امنیت کامل نیست و حضرت ابراهیم (ع) از خداوند درخواست امنیت می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: دعایی که حضرت ابراهیم (ع) به درگاه حق تعالی کرد، نشان می‌دهد هیچ چیزی در زندگی انسان به اندازه امنیت صاحب اهمیت نیست و امنیت از نان و آب اهمیت بیشتری دارد.

امام جمعه قزوین ادامه داد: حضرت ابراهیم (ع) پس از اینکه از خدای متعال طلب امنیت کرد، آب و نان مردم را نیز درخواست کرد و این اولویت‌بندی به خوبی اهمیت امنیت و مهم‌تر بودن آن را نسبت به آب و نان نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: امروز پدیده داعش کاری کرده است که همه مردم دنیا اهمیت و نعمت امنیت را به خوبی درک می‌کنند و حال که آن‌ها به کشورهای خود باز می‌گردند، برای کشورهای اروپایی و امریکایی مصیبت‌های زیادی را به بار آورده و می‌آورند.

حجت الاسلامعابدینی افزود: حضرت ابراهیم (ع)در ادامه دعاهایی که به درگاه خداوند دارد، از باری تعالی تقاضا می‌کند که او و فرزندانش نسبت به بت پرستی بیگانه باشند.

این مفسر قرآن کریم در ادامه عنوان کرد: در آخر سوره حج آمده: شما در دین پدرتان ابراهیم (ع) هستید؛ بنابراین وقتی حضرت ابراهیم (ع) می‌فرمایند من و پسرانم، خیلی بعید نیست که همه مسلمان‌ها جزء فرزندان آن حضرت باشند.

وی ابراز کرد: حضرت ابراهیم (ع) با این دعا، از خداوند خواست که همه ما در مسیر درستی قرار بگیریم و به خدا گفت این بت‌ها باعث گمراهی برخی از مردم شده است و آن‌ها را از بت‌ها دور نگه دارد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه واژه بت تنها به سنگ و چوب تراشیده شده اطلاق نمی‌شود، اذعان کرد: امروز احزاب و جناح‌ها بت‌های برخی شده است و اینکار با عقلانیت در تضاد است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: حضرت ابراهیم (ع) در ادامه از خدای متعال درخواست می‌کند که من خانواده و زندگی‌ام را در سرزمینی آورده‌ام که زراعت در آن صورت نمی‌گیرد و زراعت در آن شدنی نیست.

 

وی افزود: حضرت ابراهیم (ع) در عین حال می‌فرماید: من درخواست دارم که در این شرایط هم زن و فرزند رزق و روزی داشته باشند؛ این مهم نشان می‌دهد آن حضرت در چنین شرایط سختی هم مأیوس از رحمت الهی نبود و ضروری است ما نیز این سبک و روش دعایی را برای خود در نظر داشته باشیم.

عابدینی اظهار کرد: نباید بیچارگی خودمان را به خداوند وصل کنیم و گمان کنیم که او هم ناتوان است و در نهایت مأیوس شویم. در هر شرایطی هستیم بدانیم که خداوند از عهده هر کاری بر می‌آید و توانایی انجام آن را دارد.

این کارشناس قرآنی تصریح کرد: همان گونه که زمین ممکن است مناسب برای کشاورزی و کشت نباشد، آدمی هم ممکن است همین شرایط را داشته باشد و حضرت ابراهیم (ع) به خداوند می‌گوید: من ممنون تو هستم چرا که در سنین پیری اسماعیل (ع) و اسحاق (ع) را به من عنایت کردی و به پاس این نعمت به درگاه خداوند شکرگزاری کرد.

وی گفت: حضرت ابراهیم (ع) در ادامه از خداوند می‌خواهد که کاری کند تا ما در خدمت دین تو باشیم و اقامه کننده نماز باشیم؛ همان کاری که شهدایی نظیر شهید علی محمدرضایی انجام دادند و با وجود اینکه یک پای خود را از دست داده بود، باز هم به جبهه رفت و در نهایت به شهادت رسید.

1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها