عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان:

وجود 290 هزار هکتار بیابان‌ ثانویه در استان زنجان جای نگرانی دارد

وجود 290 هزار هکتار بیابان‌ ثانویه در استان زنجان جای نگرانی دارد که شامل 13 درصد از خاک زنجان می‌شود.
کد خبر: ۸۸۷۴۷۲۵
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت:500 هزار هکتار از اراضی استان زنجان بیابان اولیه است و این خود جای نگرانی است.

پرویز عبدی نژاد بیابان‌ها را به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم و افزود: در بیابان اولیه انسان هیچ نقشی در آن نداشته و خدادادی وجود داشته است و مارن، گچ و نمک وجود دارد و فاقد حاصلخیزی است و امکان کشت و کار در آن وجود ندارد.

وی ایجاد بیابان‌های ثانویه را حاصل دسترنج بشر دانست و اظهار داشت: وجود 290 هزار هکتار بیابان‌ ثانویه در استان جای نگرانی دارد و بیابان ثانویه شامل 13 درصد از خاک زنجان می‌شود.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان تصریح کرد: بر اساس تحقیق های انجام شده در حدود 36 درصد از سطح این استان زنجان جزء زمین های بیابانی یا دارای شرایط و پتانسیل بیابانی شدن می باشد که رقم بسیار بالا و نگران کننده ای را شامل می شود.

پرویز عبدی نژاد با اشاره به اینکه نبود مدیریت مناسب برای کنترل، حفاظت و احیای زمین های بیابانی موجب گسترش سطح این اراضی شده است، افزود: با توجه به قرار گرفتن بخش بیشتر آن در بالادست زمین های حاصلخیز و باغ ها، به مرور زمان باعث تخریب و از بین رفتن این اراضی شده و خسارت های جبران ناپذیری به منبع حیاتی و تولیدی استان زنجان یعنی خاک کشاورزی خواهد داشت.

وی در ادامه اظهار داشت: چنانچه اقدامات حفاظتی در این کانون ها انجام نشود تعداد کانون ها برای ایجاد ریزگردها افزایش خواهد یافت.

عضو مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه تغییر پوشش گیاهی خاک و از بین رفتن مراتع از جمله پیامدهای بیابان‌زایی است، خاطر نشان کرد: نابودی پوشش گیاهی جنگلی و مرتعی و افزایش شدید فرسایش آبی، بادی و افزایش سیل‌ها از جمله پیامدهای بیابان‌زایی است.

وی با توجه به اینکه شش تا هفت کانون ایجاد گرد و غبار در استان زنجان شناسایی شده است، تصریح کرد: این کانون‌ها خود علتی بر آلودگی و تکثیر گرد و خاک در هوا خواهد شد.

عضو مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان خاطر نشان ساخت: طارم یکی از شهرستان‌های استان زنجان است که نسبت بیابان ثانویه به بیابان اولیه زیادی را دارد.

ارسال نظرات