معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش:

«یک هزارم بودجه آموزش و پرورش» به قرآن اختصاص پیدا می‌کند

معاون فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یک هزارم بودجه آموزش و پرورش به قرآن اختصاص می‌یابدگفت:درحال حاضر تعیین تکلیف برای آموزش و پرورش را کنکور رقم می‌زنداما در این آزمون درباره قرآن سؤال نمی‌شود.
کد خبر: ۸۸۷۴۶۹۹
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با موضوع «چالش‌های آموزش قرآن در مدارس»، در پاسخ به این پرسش که «مأموریت اصلی آموزش و پرورش در خصوص آموزش قرآن»، چیست؟»،‌ اظهار داشت: مأموریت ما تربیت قرآنی دانش‌آموزان است.مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با موضوع «چالش‌های آموزش قرآن در مدارس»، در پاسخ به این پرسش که «مأموریت اصلی آموزش و پرورش در خصوص آموزش قرآن»، چیست؟»،‌ اظهار داشت: مأموریت ما تربیت قرآنی دانش‌آموزان است.

به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج، مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با موضوع «چالش‌های آموزش قرآن در مدارس»، در پاسخ به این پرسش که «مأموریت اصلی آموزش و پرورش در خصوص آموزش قرآن»، چیست؟»،‌ اظهار داشت: مأموریت ما تربیت قرآنی دانش‌آموزان است.

وی با اشاره به فرمایشی از امام خمینی(ره) با این مضمون که تربیت، باید قرآنی باشد، افزود: معنی این کلام این است که همه آنچه در تربیت است را از قرآن استخراج کنیم؛ شیوه‌های تربیتی، آرمان و دغدغه‌های خود برای دانش‌آموزان، همه از قرآن باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مأموریت آموزش و پرورش در آموزش قرآن، تربیت قرآنی است؛ وقتی دانش‌آموز از متوسطه دوم فارغ‌التحصیل می‌شود باید علاوه بر انس با قرآن، توانایی کسب معرفت با استفاده از تدبر در قرآن را پیدا کرده باشد؛ یعنی قصد داریم دانش‌آموز با استفاده از تدبر در قرآن، توانایی کسب معرفت را داشته باشد.

فیض با اشاره  به کمبود بودجه در آموزش و پرورش تصریح کرد: بزرگ‌ترین مشکل آموزش و پرورش این است که 98 درصد بودجه، صرف پرسنل می‌شود و باید با آن 2 درصد باقیمانده همه فعالیت‌ها انجام شود. 

وی در خصوص «میزان بودجه فعالیت‌های قرآنی»، یادآور شد: یک هزارم بودجه آموزش و پرورش به قرآن اختصاص پیدا می‌کند؛ البته بودجه آموزش و پرورش افزایش پیدا می‌کند، اما این افزایش صرف پرداخت حق‌التدریس‌ها و بدهی به بازنشستگان و موارد دیگر می‌شود؛ یعنی عملاً در افزایش بودجه سهمی برای فعالیت‌های قرآنی محقق نمی‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در خصوص «عوامل تضعیف آموزش قرآن در آموزش و پرورش»، گفت: در آموزش و پرورش یک فضای عرضه و تقاضا داریم؛ نظام آموزش و پرورش مطالبی را عرضه می‌کند و تقاضا از سوی دانش‌آموز و خانواده‌هاست. این تقاضا با توجه به عوامل بیرونی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد که یکی از آنها کنکور است؛‌ کنکور دست آموزش و پرورش نیست بلکه دست سازمان سنجش است. ای کاش کنکور به دست یک نهادی فارغ از همه وزارتخانه‌ها بود و ذیل هیچ وزارتخانه‌ای قرار نداشت و برای کنکور تعیین تکلیف می‌شد. 

فیض تأکید کرد: در حال حاضر کنکور و ورود به دانشگاه، آموزش و پرورش را مجبور می‌کند که نظام آموزشی خود را طوری طراحی کند که جوابگوی کنکور باشد. 

وی متذکر شد: در کنکور از ریاضی، فیزیک و ادبیات فارسی سؤال می‌شود، اما از روخوانی و قرائت قرآن سؤالی نمی‌شود و وقتی نظام آموزشی ما مجبور به پاسخگویی کنکور باشد، عملاً دانش‌آموز و خانواده به سمت کنکور می‌رود.

معاون  پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: خیلی از مدارس در پایه‌های نزدیک به کنکور و در هنگام برگزاری آن، درس قرآن را رسماً تعطیل می‌کنند و اعلام می‌کنند درسی را برگزار کنیم که رتبه دانش‌آموزان را افزایش داده و درصد بیشتری در کنکور داشته باشد.

فیض با تأکید بر اینکه در حال حاضر تعیین تکلیف برای آموزش و پرورش را کنکور رقم می‌زند، گفت: واقعیت این است که حتی خانواده‌های اهل قرآن نیز وقتی به موضوع کنکور می‌رسند، بیان می‌کنند که باید از این واقعیت عبور کنیم.

وی اذعان کرد: بنده شخصا از نتایج قرآنی احساس رضایت نمی‌کنم، توقع ما از نظام اسلامی خیلی فراتر از سایر نظام‌هاست. در کشوری هر صبح دانش‌آموز در ابتدای فعالیت خود تلاوت قرآن دارد و بعد درس را شروع می‌کند و آنها از ما جلوتر هستند.

به گزارش فارس، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: باید تأمل جدی در این خصوص صورت گیرد؛ چرا که ما با موضوعات غیرضروری‌تر از قرآن وقت دانش‌آموز را پر کرده‌ایم که می‌توان به درس ریاضی، فیزیک، شیمی و جامعه‌شناسی اشاره کرد یعنی دانش‌آموز در مقطع متوسطه 36 ساعت فعالیت آموزشی در هفته باید داشته باشد و اعلام می‌کنیم که درس ریاضی کمتر از 6 ساعت نمی‌تواند باشد؛ در نتیجه در نهایت اگر چیزی  از وقت‌ها باقی می‌ماند، به قرآن اختصاص می‌دهیم.

فیض در پاسخ به این پرسش که «در حال حاضر در طول 12 سال تحصیل دانش‌آموزان، 800 زنگ قرآن برگزار می‌شود، حال آیا این راندمان خوبی داشته است؟»، بیان داشت: نه، اینطور نیست. هر مقوله آموزشی اقتضائاتی دارد؛ برای نمونه  آموزش ریاضی برای کنکور جواب داده است اما در آزمون تیمز و پرلز ایران در رتبه آخر قرار می‌گیرد و در مقابل در المپیاد جواب داده است.

وی با اشاره به عوامل مختلف و تأثیر گذار در آموزش قرآن، خاطرنشان کرد: در بحث قرآن و آموزش آن عوامل معنوی تأثیرگذار اصلی هستند؛ نمی‌شود آموزش ریاضی را با آموزش قرآن مقایسه کرد، بلکه باید انتخاب معلم قرآن انتخاب متفاوتی با همه معلمان باشد.


ارسال نظرات
آخرین اخبار