مدیرکل انتقال خون کردستان گفت: تا پایان رمضان پایگاه انتقال خون در شیفت‌های شب پذیرنده اهداکنندگان داوطلب است و در آخرین شب قدر مقارن با 27 خرداد ماه تیم سیار میزبان اهداکنندگان در شهرستان قروه خواهد بود.
کد خبر: ۸۸۷۴۶۳۷
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، محمدسعید کریمیان اظهار کرد: کار در انتقال خون شب و روز ندارد و در کلیه ایام سال و تعطیلات نیز پایگاه‌های انتقال خون فعال هستند.

وی افزود: شیفت‌های کاری در شرایط معمول به صبح و عصر تقسیم می‌شود، این درحالی است که در ماه مبارک رمضان بخش اهداکنندگان علاوه بر شیفت‌های معمول تا پاسی از شب نیز میزبان اهداکنندگان خون روزه دار بوده و بخش آزمایشگاه فرآورده‌های سلولی نیز تا نزدیک به طلوع آفتاب فعال است.

مدیرکل انتقال خون کردستان در خصوص استقبال اهداکنندگان از اهدای خون در ماه مبارک رمضان گفت: سازمان انتقال خون ایران همیشه در ماه مبارک رمضان با کاهش آمار اهدای خون مواجه می‌شود، اینکه هر استان تا چه حد دچار کاهش می‌شود متفاوت است اما استان کردستان نیز استثنا نیست.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه روزه داران باورهایی در ذهن دارند نظیر اینکه ممکن است اهدای خون در شرایط روزه داری برایشان عارضه‌ای داشته باشد یا اینکه ممکن است موجب ابطال روزه شود کمتر مبادرت به اهدای خون می‌کنند و چیزی در حدود 30 درصد کاهش را مشاهده می‌کنیم.

کریمیان بیان کرد: ذکر این نکته ضروری است که اهداکنندگان خون می‌توانند با رعایت اصول تغذیه صحیح در این ماه نظیر میل کردن مایعات کافی و غذای مقوی در سحر و افطار بدون هیچ مشکلی در صبح روز بعد خون اهدا کنند.

وی تصریح کرد: انتقال خون کردستان برای اینکه در ماه مبارک رمضان دچار کمبود حاد نشود پیش از آغاز این ماه تعداد فراخوان‌های اهداکنندگان را برای ذخیره سازی فرآورده‌های گلبول قرمز فشرده و پلاسما افزایش می‌دهد و به عبارتی بیش از نیاز روزانه و معمول خون گیری را از اهداکنندگان بیشتری انجام می‌دهد.

کریمیان در ادامه به آمار اهدای خون کردستانی‌ها در ماه رمضان امسال اشاره و اعلام کرد: از آغاز ماه مبارک رمضان تا پایان روز کاری 24 خرداد ماه در مجموع انتقال خون کردستان میزبان یک هزار و 447 مراجعه کننده داوطلب اهدای خون بوده است که از این تعداد 988 نفر واجد شرایط اهدای خون شناخته شدند و 977 واحد خون کامل از آنها دریافت شد.

مدیرکل انتقال خون کردستان افزود: همچنین برخی اهداکنندگان نیز معاف از اهدای خون شناخته شدند که این تعداد 32 نفر بودند و برخی دیگر نیز به دلایل متعددی اهدای خون آنها بر اساس معاینات پزشکی به روزها و ماه‌های بعدی موکول شده است که این افراد به اصطلاح افراد معاف موقت از اهدای خون لقب می‌گیرند و ممکن است در مراجعات بعدی واجد شرایط اهدای خون شناخته شوند.

وی در خصوص آمار مراجعه داوطلبان اهدای خون در شب‌های قدر نیز اظهار کرد: امسال نیز همچون سالیان گذشته انتقال خون کردستان در اولین شب قدر میزبان اهداکنندگان خیر شهرستان بیجار بود و 118 نفر مراجعه کردند که از این تعداد 76 نفر واجد شرایط اهدای خون کامل بودند و عملیات خونگیری از آنها انجام شد.

وی تاکید کرد: تا پایان رمضان پایگاه انتقال خون در شیفت‌های شب نیز تا ساعت 11 پذیرنده اهداکنندگان داوطلب است و در آخرین شب قدر که مقارن با 27 خرداد ماه است نیز تیم سیار میزبان اهداکنندگان در شهرستان قروه خواهد بود.


ارسال نظرات