بیماری تب کریمه کنگو نوعی بیماری ویروسی است که با توجه به شرایط لازم برای تکثیر، شیوع آن به صورت فصلی و کم سابقه گزارش شده است.
کد خبر: ۸۸۷۴۶۱۶
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹
متخصص بیماریهای عفونی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج گفت: تب کریمه ی کنگو نگرانی کم سابقه ی ویروسیمیزان شیوع بیماری در سال های اخیر، به علت مساعد شدن شرایط لازم برای تکثیر ناقل، همچون بالارفتن دمای هوا، خشکی و کاهش بارندگی افزایش یافته است.
دکتر گردآفرین نیک بخت افزود: عامل بیماری تب کریمه کنگو نوعی ویروس است که از میزبان های مختلف همچون کنه، گاو، گوسفند، بز، شتر مرغ، خرگوش، حیوانات کوچک و گونه هایی از پرندگان مهاجر به انسان و دام ها انتقال می بابد.
وی ادامه داد: تماس با بافت، خون، ترشحات و لاشه احشام ذبح شده، انتقال از طریق تماس با خون و ترشحات فرد بیمار به افراد سالم، گزش کنه و کشتن کنه بر روی پوست و تماس خون و ترشحات کنه با بدن، از راه های انتقال دهنده این بیماری است.
متخصص بیماریهای عفونی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج تاکید کرد: فراورده های لبنی از راه های انتقال بیماری به افراد نیست.
دکتر نیک بخت با بیان اینکه نتایج دقیقی از انتقال بیماری به وسیله ی استنشاق و تنفس به دست نیامده است افزود: استنشاق در آغل ها و مکان های مشکوک به فعالیت زیاد کنه ها و ترشحات دامی احتمال انتقال بیماری را افزایش می دهد.
وی ادامه داد: انتقال بیمارستانی نوع مهمی از انتقال بیماری از فرد بیمار به پرسنل و سایر افراد است که بیشترین میزان مرگ و میر مبتلایان را نیز شامل می شود.
متخصص بیماریهای عفونی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج با اشاره به اینکه زمان ظاهر شدن اولین علایم، به نوع راه ورود ویروس به بدن فرد بیمار بستگی دارد گفت: مراحل این بیماری را می توان به ۴ دسته تقسیم کرد که مرحله ی اول ۱ تا ۳ روز و حداکثر ۹ روز دوره ی کمون بیماری با گزش کنه و ۵ تا ۶ روز و حداکثر ۱۳ روز دوره ی کمون بیماری از طریق تماس با خون، بافت و ترشحات دام آلوده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه مرحله ی دوم شامل علائمی همچون تب، لرز، بدن درد، تهوع، درد شکم و ترس از نور است افزود: پس ازگذشت ۳ تا ۶ روز از بروز اولین نشانه ها، مرحله سوم بیماری همراه با علائمی مانند: ایجاد لکه های بنفش رنگ بر بروی پوست، کبودی پوست، خون ریزی از بینی و لثه، اختلالات رفتاری مانند بی قراری و کاهش سطح هوشیاری رخ می دهد.
وی تاکید کرد: مرحله آخر بیماری با علائمی مانند خون ریزی های داخل عروقی، درگیری کبد، درگیری ریوی، شوک و در نهایت مرگ بیمار ظاهر می شود.
متخصص بیماریهای عفونی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج در خصوص میزان مرگ و میر مبتلایان گفت: درصد مرگ و میر با توجه به شرایط و نواحی مختلف زندگی متفاوت و در حالت کلی بین ۳۰% تا ۵۰% را شامل می شود.
دکتر نیک بخت ادامه داد: دوره نقاهت بیماری ۱۵ تا ۲۰ روز پس از شروع بیماری است که با از بین رفتن شواهد بیماری در بدن بیمار همراه است.
متخصص بیماریهای عفونی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج گفت: برای تشخیص سریع و به موقع بیماری ابتدا باید از تماس و سابقه ی برخورد عامل با بیماری، و پس از آن از وجود علائم اولیه بالینی اطمینان پیدا کرد.
وی افزود: در نهایت آزمایش های تشخیصی روی فرد بیمار انجام شده و نمونه ی خون فرد را از نظر وجود ویروس بررسی می کنیم.
متخصص بیماریهای عفونی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج در خصوص نحوه ی برخورد با بیمار و درمان بیماری گفت: اساس درمان در بیماران ۲ نوع است که نوع اول آن درمان نگهدارنده و نوع دوم درمان دارویی است.
دکتر نیک بخت با اشاره به اینکه درمان نگهدارنده برای بهبود عوارض جانبی فرد بیمار است افزود: این عوارض همراه با احتیاجات کلی همچون تزریق خون و پلاکت در صورت لزوم، اقدامات پیشگیری برای جلوگیری از عفونی شدن بیمار و در صورت وجود مشکلات گوارشی تغذیه وریدی به بیمار است.
وی ادامه داد: درمان دارویی نیز شامل تجویز داروهای استنشاقی، وریدی و خوراکی جلوگیری کننده از پیشرفت و کنترل بیماری است.
 
متخصص عفونی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج با بیان اینکه آموزش های لازم برای افرادی که در معرض خطر هستند بسیار مهم و غیر قابل اجتناب است، گفت: بهتر است از رفت و آمدهای مکرر به مناطق مستعد بیماری جلوگیری کرد.
دکتر نیک بخت پوشیدن لباس های رنگ روشن، استفاده از مواد دافع حشرات بر روی پوست و لباس و دستکش های پلاستیکی، سم زدایی دام ها و استفاده از حمام مواد دافعی حشرات از راه های پیشگیری از  ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو عنوان کرد، و افزود: همچنین ایزوله کردن بیماران در اتاق های مخصوص، کنه زدایی دام ۱۴ روز قبل از ذبح و خودداری از مصرف گوشت هایی که ذبح سنتی شده اند، از این راه ها هستند.
وی توصیه کرد: گوشت را قبل از مصرف به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری کرده و سپس به صورت کامل پخته شود.
متخصص عفونی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج گفت: همچنین از گوشت های دارای تایید و نظارت دام پزشکی و بهداشت استفاده شود.
ارسال نظرات