خبرهای داغ:
شب‌های قدر فرصت مناسبی برای بیداری دل‌ها و بازگشت به سوی پروردگارت است چراکه در این شب‌ها بندگانی با زمزمه‌های یا «رب» و «الغوث» گفتن سنگر دیگری از عبادت را برای خود می‌سازند.
کد خبر: ۸۸۷۴۴۷۲
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲

علی ناصری کیا جانباز و رزمنده 8 سال دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قزوین با اشاره به بیان حال و هوای شب‌های قدر در مناطق عملیاتی اظهار کرد:‌ به دلیل وجود گرمای جنوب و مناطق عملیاتی حال و هوای خاص ماه مبارک رمضان شرایط ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد.

علی ناصری‌کیا افزود: شرایط مختلف مناطق جنگی وضعیت خاص شهید شدن یا نشدن را برای رزمندگان به هماه داشت که وجود چنین وضعیتی موجب ایجاد فضای معنوی و عرفانی در بین رزمندگان می‌شد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور دارای شرایط گرم، خشک و صعب‌العبور است رزمندگان به توجه به بعد معنوی ماه مبارک رمضان احساس می‌کردند شب قدر بر تمام روزهای این ماه جاری است.

جانباز و رزمنده سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین عنوان کرد‌: حال‌ و هوای شب‌های قدر به طور خاصی و با معنویت بیشتری در بین رزمندگان دوران دفاع مقدس حاکم بود و این رزمندگان جانانه در برابر تحقق اهداف متعال و الهی تلاش می‌کردند.

ناصری‌کیا تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس طی ماه رمضان تمام رزمندگان ارتباط خود را با خدا برقرار کرده بودند و در سنگرها و با عزلت و گوشه‌نشینی در بیابان‌ها و سنگرها با خدای خود درد و دل می کردند.

وی با بیان اینکه اقامه نماز صبح در مناطق جنگی طی ماه رمضان شور و حال خاصی را به همراه داشت، یادآور شد: قرائت قرآن، دعای جوشن کبیر و اقامه نمازهای مستحب از جمله اعمالی بود که رزمندگان انجام می‌دادند که بسیاری از این اعمال تا نماز صبح ادامه داشت.

رزمنده دوران دفاع مقدس استان قزوین خاطرنشان کرد: طی سال جاری توفیق حضور در کنار شهدای گمنام ایام را داشته‌ام که این حضور فرصتی برای عهد بستن با شهدا بود.

ناصری‌کیا با بیان اینکه در ایام لیالی قدر خاطرات خاصی در خصوص عملیات‌های دفاع مقدس ندارم، مطرح کرد: با حضور در کنار مزار شهدای استان قزوین در شب 21 ماه رمضان، حال و هوای خاصی را احساس کرده چراکه بوی دفاع مقدس را حس کردم.

وی گفت: برخی از عملیاتی که بنده حضور داشتم در فصل زمستان و تابستان بود و البته در این راستا مدت حضور یک ماه در جنوب را تجربه کرده‌ام.

رزمنده دوران دفاع مقدس استان قزوین به مهمترین اذکار و اعمال انجام شده در شب‌های قدر دوران دفاع مقدس یادآور شد: دلنشین‌ترین دعا در این شب‌ها قرآن به سرگرفتن بود که با نیت خالصانه صورت می‌گرفت.

* جبهه‌های جنگ دور از تعلقات دنیوی بود

سید جواد تقوی جانباز شیمیایی جنگ تحمیلی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قزوین اظهار کرد: جبهه‌های جنگ سرشار از فضای معنوی بود که شاید در هیچ زمانی از تاریخ دیده نشود و رزمندگانی که جان خود را در دست گرفته و به دور از تعلقات دنیوی پای در جبهه‌های جنگ گذاشتند تا روز به روز به خدای خود نزدیک‌تر شوند.

سید محمدجواد تقوی عنوان کرد: شب‌های قدر فرصتی برای رزمندگان بود که تا با خدای خود راز و نیاز کنند و فضای معنوی این شب‌ها را فزونی ببخشند.

وی اضافه کرد: رزمندگان برای حضور در مراسم شب‌های قدر لحظه شماری می‌کردند و رزمندگانی که به دلیل نگهبانی نمی‌توانستند در این مراسم شرکت‌ کنند به دیگران غبطه می‌خوردند.

جانباز شیمیایی جنگ تحمیلی مطرح کرد: در پشت جبهه‌ها یعنی جایی که چند کیلومتری با خط مقدم فاصله داشت، حسینیه‌هایی وجود داشت که مانند مساجد و حسینیه‌های کنونی شهر‌ها، دعای جوشن کبیر و قرآن خوانده می‌شد و مداحی و سخنرانی صورت می‌گرفت، معمولاً در این حسینیه‌ها و در ایام شب‌های قدر یک مهمان ویژه از مسؤولان کشوری یا نظامی نیز دعوت می‌شد و در خصوص مهم‌ترین مسائل کشور به ایراد سخنرانی می‌پرداخت.

تقوی بیان کرد: با وجود فضای معنوی بسیاری که در این حسینیه‌ها برقرار بود ولی باز هم رزمندگانی بودند که در تنهایی خلوت کرده و درون چاله‌هایی که خود کنده درست کرده، مشغول راز و نیاز بودند.

وی خاطرنشان کرد: در ایام شب‌های قدر و در خط مقدم نیز هر پنج یا 6 نفر در درون یک سنگر رفته و به همراه هم دعا کرده و با خدا مناجات می‌کردند؛ افرادی هم که در آن زمان موقع پست نگهبانی‌شان بود، از آنجا که نمی‌توانستند در تاریکی کتاب دعا به دست بگیرند، هر دعا و مناجاتی که به خاطر داشتند با اشکی که از روی اخلاص ریخته می‌شد، می‌خواندند و با خدای خود مناجات می‌کردند.

3001/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها