دیدگاههای فمنیستی مسئولان مرتبط با امور بانوان مانع از این است که به حل واقعی مشکلات جامعه ی زنان بپردازند تا آنجا که سعی می کنند با طرح " حضور زنان در ورزشگاه ها" به عنوان یک سپر برای پاسخ گویی به مطالبات واقعی زنان استفاده کنند.
کد خبر: ۸۸۷۴۳۳۹
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان،  تاریخچه حضور زنان در ورزشگاه‌های کشور را می‌توان از مسابقات مقدماتی جام جهانی 2006 دانست که تعدادی از زنان در کنار رئیس جمهور وقت به تماشای بازی ایران و بحرین در استادیوم آزادی نشستند.

پس از آن در سال ۱۳۸۵ محمود احمدی‌نژاد با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان تربیت بدنی خواستار فراهم کردن امکانات حضور زنان در ورزشگاه‌ها شد. اما این نامه با واکنش‌های گوناگون نمایندگان مجلس و مراجع تقلید مواجه شد و در نتیجه با توجه به نظرات نمایندگان و مراجع عظام تقلید، دولت وقت از ادامه پیگیری این موضوع منصرف شد.

دولت یازدهم اما " حضور زنان در ورزشگاه ها" را از مطالبات جدی خود دانست؛ به گونه ای که سال گذشته معاون زنان و خانواده دولت یازدهم در گفت وگو با رسانه ها حضور زنان در سالن های ورزرشی را مطالبه اصلی آنها بیان کرده بود و حتی تلاش های زیادی برای تحقق این امر انجام داد!

شهیندخت مولاوردی در گفتگو با " شرق" تاکید کرد: «پس از بررسی فراوان، این نتیجه حاصل شد که ورود زنان به ورزشگاه‌ها هیچ اشکالی از نظر شرعی ندارد و باید سازوکار لازم برای حضور زنان فراهم شود.»

در حالی که  این موضوع همواره با واکنش های منفی و مواضع مختلف علمای دینی و کارشناسان فرهنگی، اجتماعی رو به رو بوده است اما مولاوردی با اظهار نظرهای فقهی خود سعی در شرعی جلوه دادن این موضوع را دارد.

البته بسیاری از رسانه ها و جریان های معاند از جمله شادی صدر به حمایت از این موضوع آمده اند و شبکه های اجتماعی نیز چون بازویی به کمک شتافتند تا آنجا که " حضور زنان در ورزشگاه ها" به مناقشه ی اصلی بانوان تبدیل شده است.

لزوم حفظ امنیت و کرامت زنان در ورزشگاه ها

لاله افتخاری ؛ مسئول هیأت اندیشه ورز مرکز امور خواهران سازمان بسیج طلاب و روحانیون کشور در گفتگو با " زنان کویر" در این رابطه گفت:  متاسفانه در این زمینه افراد غیر کارشناس ورود پیدا کرده اند در حالیکه باید این موضوع کارشناسی شود و ابعاد فقهی و تخصصی آن در نظر گرفته شود.

افتخاری ادامه داد:  در حال حاضر نمی توان نظر قاطع داد چرا که باید ازجوانب مختلف از جمله امنیت و کرامت افراد مد نظر گرفته شود و امکاناتی که در ورزشگاه ها است با نوع محیط و نوع ورزشی سنجیده گردد و بعد تصمیم گیری شود.

در کشوری که زنان تا گلو غرق در مشکلات هستند نباید فقط به فکر سوت و کف زدن آن ها باشیم

فرشته روح افزا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگویی محیط های ورزشی را از نظر بهداشتی و فرهنگی نامناسب دانسته و بیان داشت:در ورزشگاه ها حرف های رکیک زده و رفتارهای زشتی دیده می شود که در شان یک خانم نیست.

او می گوید: هرگاه توانستیم فرهنگسازی کنیم و محیط های ورزشی را سالم کنیم می توان توقع داشت که زنان نیز در این محیط ها حضور داشته باشند کما اینکه در آن شرایط هم باید نظر علما را پرسید چون کشور ما یک کشور اسلامی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هر کسی پیگیر این مسائل است باید اول مشکلات زنان را حل کند، اذعان کرد: در کشوری که زنان تا گلو غرق در مشکلات هستند نظیر بیکاری، تورم، مشکلات ازدواج، بالارفتن سن ازدواج، افزایش طلاق، بحث مرخصی زایمان، بحث خانم های خانه داری که بیمه نیستند، بحث مشکلات خانواده هایی که مردان معتاد دارند، بحث خانواده هایی که زیر خط فقر زندگی می کنند و هزاران مشکلی که در حوزه زنان و خانواده وجود دارد که بسیار هم مهم هستند نباید فقط به فکر سوت و کف زدن زنان باشیم.

وی ابراز کرد: عمده کشورهایی که چنین شرایطی را برای تفریح زنان ایجاد کرده اند ابتدا مشکلات این قشر را حل کرده اند لذا ما ابتدا مشکلات زنان و خانواده را حل کنیم و سپس به این موضوع توجه کنیم که وقتی خانمی در ورزشگاه حضور پیدا می کند کاری کنیم که مورد سوء قصد و آزار قرار نگیرد.

شعار " حضور زنان در ورزشگاه ها"  سپری برای عدم پاسخ گویی به مطالبات واقعی زنان

به نظر می رسد دیدگاههای فمنیستی مسئولان مرتبط با امور بانوان مانع از این است که به حل واقعی مشکلات جامعه ی زنان بپردازند و مسائلی چون حضور در باشگاه، به دست یافتن پنجاه درصد از کرسی های مجلس بدون در نظر گرفتن تعهد و تخصص، حمایت از زنان روسپی از دغدغه های اصلی آنها باشد در حالی که حل مشکلات زنان بی/بد سرپرست، کودکان کار، سلامت و امنیت زنان، مرخصی زنان کارمند، بیمه ی زنان خانه دار از مطابلت واقعی جامعه زنان ایران است اما مسئولین به دنبال این هستند که با شعار " حضور زنان در ورزشگاه ها" آن را سپری برای عدم پاسخ گویی به مطالبات واقعی زنان کنند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات