در ماه رمضان، مردم یمن در گرسنگی و فقر شدید به سر می‌برند؛ اخیرا سازمان ملل متحد هشدار داده که ۱۷ میلیون یمنی با قحطی کامل مواجه شده و نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه از سوی جامعه بین‌المللی هستند.
کد خبر: ۸۸۷۴۲۹۴
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، ماه مبارک رمضان است و مسلمانان در سراسر جهان، در این ماه روزه دارند اما در عوض، مردم مسلمان یمن شبها سرگردان هستند به امید اینکه بتوانند غذای کافی برای تغذیه خانواده‌شان به دست بیاورند.

بسیاری از این مردم روزه‌دار، خسته و تشنه‌اند بدون آنکه حتی یک وعده غذای خوب در شبانه روز خورده باشند.

روزگاری این مردم در خانه‌های خود با عزت زندگی می‌کردند اما جنگ هر روز آنها را از شادی محروم می‌کند؛ روزی ماه رمضان برای مسلمانان یمن، بهترین ماه بود اما دو سال است که ماه رمضان برای مردمان این کشور دشوارترین بوده است؛ روزها روزه‌داری، شب‌ها گرسنگی.

خبرگزاری الجزیره، می‌نویسد: اخیرا سازمان ملل متحد هشدار داده که 17 میلیون یمنی با قحطی کامل مواجه شده و نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه از سوی جامعه بین‌المللی هستند.

جنگ عربستان سعودی علیه مردم بی‌دفاع یمن، برای بیش از دو سال است که ادامه داشته و بسیاری از خانواده‌های یمنی را به فقر و ناامیدی کشانده است.

ماه رمضان امسال نیز درست در زمانی واقع شده که یمن با اپیدمی شدید وبا مواجه شده و سازمان بهداشت جهانی برآورد کرده بیش از 530 کشته و بیش از 65 هزار مورد مشکوک به وبا از ماه آوریل پدید آمده است.

اکنون قیمت مواد غذایی در یمن بسیار بالا است و پول باسختی به دست می‌آید؛ برخی کودکان مجبورند برای کسب درآمد بطری‌های پلاستیکی از خیابان‌ها جمع کنند و بفروشند و غذای

افطار خانواده‌هایشان را تامین کنند که آنهم چیزی جز مقداری نان و ماست نیست.نیازهای اساسی مانند نان و برنج به سختی یافت می‌شود؛ خوردن گوشت، مرغ، سبزیجات و میوه در ماه رمضان برای مردم یمن تبدیل به یک رویا شده است.

فروشندگان مواد غذایی نیز می‌گویند میزان تقاضای مردم، 50 درصد کاهش یافته است زیرا مردم پولی برای خرید ندارند.

اقتصاددانان یمنی می‌گویند به ویژه امسال وضعیت بسیار وخیم است؛ حقوق‌ها پرداخت نمی‌شود، قیمت‌ها افزایش یافته و کسب و کار راکد است، ارزش پول یمن نیز در پایین‌ترین میزان قرار گرفته و روز به روز سقوط می‌کند؛ کاهش ارزش ریال یمن در برابر دلار منجر به افزایش قیمت‌ها شده که خود دلیل تشدید فقر در سراسر این کشور است.

اگر چه ماه رمضان فقط یک ماه است و تمام می‌شود اما معلوم نیست که چه مدت باتلاق جنگ در یمن ادامه خواهد داشت.

ارسال نظرات