خبرهای داغ:

مراکز درمانی شهر شیراز روزانه بیش از ۷۰۰ واحد خون نیاز دارند

مراکز درمانی فارس در بین دیگر بیمارستان‌های کشور پس از تهران در فهرست بیشترین مصرف‌کننده فراورده‌های خونی است و مراکز درمانی شهر شیراز روزانه بیش از ۷۰۰ واحد خون نیاز دارند.
کد خبر: ۸۸۷۴۰۷۲
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
امروزه بیشتر پزشکان حاذق، اهدای خون سالم را به دیگر روش‌های درمانی نظیر حجامت ترجیح می‌دهند ضمن اینکه با این روش در درمان بیماری که نیازمند خون است نیز شریک می‌شوند.

یکی از پزشکان شیرازی که سلطان اهدای خون جهان لقب گرفته است به تسنیم می‌گوید: برخلاف نظر برخی افراد که تلاش دارند بازار حجامت را گرم نشان دهند، خارج کردن 30 تا 60 سیسی خون وریدی اصلا اثری در تقویت سیستم ایمنی بدن ندارد.

محمدحسن شیخ‌الاسلامی می‌افزاید: خون در همه وریدها و شریان‌ها در سراسر بدن کاملا سالم، استریل، بدون میکروب و بدون هر گونه عفونت است حتی در کل وریدها تراکم همه مواد تشکیل‌دهنده خون یکسان است.

 این فوق تخصص پاتولوژی معتقد است خارج کردن خون ناسالم از بدن مفید است و باید افرادی که چنین قصدی دارند با تجویز پزشک این کار را انجام دهند. وی در پاسخ به این پرسش که چرا سلطان اهدای خون جهان نام گرفته است؟ می‌گوید: 3 رکورد جهانی ثبت کرده‌ام؛ از 27 سالگی تا کنون بیش از 190 مرتبه و هر مرتبه 500 سیسی خون اهدا کرده‌ام.

به گفته شیخ‌الاسلامی بر اساس استانداردهای علمی بهترین سن برای اهدای خون از 16 تا 65 سالگی است.  وی که 80 سال سن دارد دومین رکورد خود را طبق محاسبات سنی ثبت کرده است. شیخ‌الاسلامی می‌افزاید: سومین رکورد خود را به دلیل 16 ماه اهدای خون بی‌وقفه در سال‌های جنگ تحمیلی ثبت کرده‌ام که جان بیش از 590 بیمار را از مرگ حتمی نجات داد.

وی اهدای خون را اقدامی خیر و عام‌المنفعه می‌داند و اضافه می‌کند: باید همه افراد با اهدای خون سالم جان بیماران را از مرگ نجات دهند.

مدیرکل انتقال خون فارس نیز با اعلام اینکه شیراز در سراسر کشور بیشترین گروه‌های خونی را نیاز دارد به تسنیم می‌گوید: در استان روزانه بین 600تا 710 نفر واحد فراورده خونی برای تامین سلامتی بیماران نیاز است.

محمدحسین کریمی می‌افزاید: به دلیل تعدد اعمال جراحی که در بیمارستان‌های شیراز انجام می‌شود، مراکز درمانی فارس در بین دیگر بیمارستان‌های کشور پس از تهران در فهرست بیشترین مصرف‌کننده فراورده‌های خونی است و به همین دلیل ضروری است افراد، این سازمان را در تامین خون سالم حمایت کنند.

وی بیشترین نیاز گروه خونی انتقال خون فارس را گروه‌های منفی اعلام می‌کند و از افرادی که دارای این گروه‌های خونی هستند دعوت می‌کند که برای درمان بیماران نیازمند به مراکز و پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.

کریمی میانگین روزانه اهدای خون در شیراز را 700 واحد اعلام و بیان می‌کند: مراکز درمانی این شهر روزانه بیش از 700 واحد خون نیاز دارند.
وی اهدای خون از سوی افراد سالم را ضرورت می‌داند و می‌گوید: هر فردی که خون می‌دهد 3 فرآورده خونی شامل گلبول‌های قرمز فشرده، پلاکت و پلاسما را برای تزریق به بیماران فراهم می‌کند.

مدیرکل انتقال خون فارس تهیه و راه‌اندازی بانک سلول‌های بنیادی در استان را برای عمل‌های پیوند مغز استخوان ضروری می‌داند و می‌گوید: در این روش خون خود فرد در زمان درمان بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد که موجب کاهش انتقال بیماری‌های خونی و واکنش بدن نسبت به خون می‌شود.

کریمی با اعلام اینکه امروزه 55درصد اهداکنندگان خون مستمر هستند می‌افزاید: با توجه به اینکه گروه‌های سنی 18 تا 60 ساله می‌توانند خون سالم اهدا کنند ولی به دلایل مختلفی اهداکنندگان استان افراد 35 تا 55ساله هستند.

این پزشک، اهدای خون را برای جنسیت زن و مرد بلامانع می‌داند و می‌گوید: در استان فارس متاسفانه به دلیل فرهنگ غلط در بین زنان، فقط 3درصد اهداکنندگان خون را بانوان تشکیل می‌دهند و مابقی آقایان هستند.

کریمی با یادآوری اینکه در سال گذشته 161 هزار و 881 واحد خون از طرف مردم اهدا شده که اغلب متعلق به آقایان بوده است، می‌گوید: 50 درصد اهداکنندگان خون افراد ثابت هستند که به صورت مستمر خون اهدا می‌کنند.

وی می‌افزاید: این مقدار حجم اهدایی خون برابر این است که در سال گذشته 500 هزار بیمار نیازمند خون به حیات دوباره بازگشت داده شده است.

به گفته مدیرکل انتقال خون استان فارس بیشترین گروه اهداکننده خون گروه o+ هستند و 140 نفر دیگر هم از گروه خونی نادری و دیگر گروه‌های خونی بوده و بیشتر هم ساکنان استان فارس هستند.

به گفته پزشکان کسانی که خون اهدا می‌کنند، افراد مسئولیت‌پذیرتری در جامعه هستند و از نظر سلامت جسمی و روانی جزء سالم‌ترین شهروندان هستند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها