هم‌زمان با ایام ضربت خوردن مولا علی علیه السلام، هنرمندان بسیجی کرمان زیر خیمه سبز در جوار کارگاه ساخت گنبد حرم مطهر امام حسین علیه السلام تحت عنوان «ضیافت خوبان» گرد آمدند.
کد خبر: ۸۸۷۳۵۸۲
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان،  در نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان جمعی از هنرمندان بسیجی کرمان با اجرای برنامه‌های متنوع یاد و خاطر شاعر شهید ماشاءالله صفاری ملقب به بندی سیرجانی شهید شاخص بسیج هنرمندان را گرامی داشتند.
در این آئین دکتر غلامرضا منتظری مسئول سازمان بسیج هنرمندان کشور طی سخنانی با تسلیت ایام شهادت مولا علی علیه السلام، اظهار کرد: صاحب دلی می‌خواست علی علیه السلام را بشناسد ولی این شناخت به راحتی میسور نبود، همچنانکه وقتی می‌خواهیم دریا را بشناسیم به آن نزدیک می‌شویم در ساحل آن قدم می‌زنیم از اطرافیان می‌پرسیم دریا چیست؟ آنچه می‌بینند توصیف می‌کنند اما وصف دریا نیست، پا را فراتر می‌گذاریم از آنان‌که در دریا شناورند می‌پرسیم، پاسخ آنها اینست که دریا هست و دریا نیست. عطش فرو کش نمی‌کند سراسیمه به نزد غواص‌ها می‌شتابیم و از آن‌ها می‌پرسیم دریا چیست؟ می‌گویند تا آن جا که می‌توانید جلو بروید و ببینید اما به عمق آن پی نخواهید برد.

5

وی افزود: امام علی علیه السلام دریایی عمیق است که آنچه تاکنون غواصان شعر و معرفت سروده‌اند و یا نویسندگان و هنرمندان اثری خلق کرده‌اند ولی مانند آن غواص نتوانسته‌اند بگویند علی کیست؟ ان شاءالله خداوند توفیق دهد امام را بشناسیم؛ علی پاسخی برای شایسته زیستن و تراز و الگوی نیک زیستن است.

مسئول سازمان بسیج هنرمندان ابراز کرد: آیا می‌شود شیعه را بدون تراز معنا کرد؟ شیعه یعنی پیرو علی علیه السلام که مدل شایسته زیستن است. شیعه در عمل معنا پیدا می‌کند. امیدوارم فرجام ما چنین باشد که در عمل شیعه‌ی اهل بیت علیهم السلام باشیم.

در ادامه محمد بیدشکی معاونت فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان با ارائه گزارشی از چگونگی ساخت گنبد حرم مطهر امام حسین علیه السلام در کرمان اظهار داشت: در حال حاضر سه پروژه مهم در دست اقدام است که عبارتند از ساخت گنبد حرم مطهردر کرمان، مقاوم و لاغر سازی ستون‌های اطراف ضریح مطهر امام حسین علیه السلام در کربلا و همچنین پروژه بافت قالی کرمانی برای صحن حضرت زهرا سلام الله علیها توسط بانوان هنرمند قالی باف کرمان که جنبه اشتغالزایی و توجه به اقتصاد مقاومتی دارد.

 

2

وی افزود: دارهای قالی در کارگاه‌ها و در شهرهای مختلف استان کرمان برپا شده و بانوان کرمانی پشت این دارها می‌نشینند و برای صحن حضرت زهرا سلام الله علیها قالی می‌بافند.

بیدشکی خاطر نشان کرد: در این پروژه ضمن ایجاد اشتغال برای هم استانی‌های عزیزمان، آن‌ها در یک کار معنوی هم مشارکت می‌کنند ولی در دو پروژه‌ی اول و دوم، مردم به صورت داوطلبانه و تبرعی همکاری دارند.

وی ابراز کرد: به درخواست تولیت آستان مقدس حرم سیدالشهدا علیه السلام و به دلیل ساخت و سازهای زیادی که در اطراف حرم انجام شده، مقرر گردید برای بهتر دیده شدن گنبد، طرح ترفیع آن عملیاتی شود.

بیدشکی افزود: سه سال مطالعات لازم صورت گرفته و فریم فولادی در یکی از کارخانجات معتبر تهران ساخته و در اراک گالونیزه و در اینجا نصب شده است.

وی ارتفاع گنید در حالل ساخت را آن ۲۱:۵ متر برشمرد که نسبت به گنبد فعلی ۷:۵ متر بالاتر و قاب‌ها و مصالح به کار رفته در آن ضد انفجار است.

معاونت فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات کرمان اضافه کرد: تعداد این قاب‌ها ۹۰ قطعه است که با پیچ و مهره به هم وصل و ان شاءالله در سال ۹۷ به کربلا منتقل خواهد شد.

وی گفت: با ساخت این گنبد ضرورت مقاوم سازی و لاغرسازی ستون‌ها نیز در دستور کار واقع شد.

 

3

بیدشکی اظهار داشت: کل بافت قدیم حرم سیدالشهدا از عمق سه متر به پایین تا گنبد به طور بتن آرمه توسط کرمانی‌ها در حال مقاوم سازی است که طول عمر این بنا و گنبد را تا ۵۰۰ سال ضمانت می‌کند.

وی تاکید کرد: همه‌ی هزینه‌هایی که در رابطه با بحث ساخت گنبد و مقاوم سازی هزینه شده از محل کمک‌های مردمی بوده و همه مصالح در ایران تهیه و خریداری و به کربلا منتقل می‌شود و نیروهای کارگری و فنی هم از کرمان اعزام می‌شوند.

بیدشکی خاطر نشان کرد: شماره حساب‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان در سایت ستاد موجود است و علاقمندان می‌توانند مراجعه کنند.

گرامیداشت و تجلیل از شاعر شهید ماشاءالله صفاری ملقب به بندی سیرجانی و اهدا لوح تقدیر به خانواده شهید بخش دیگر این مراسم بود که در این بخش فیلمی که حاوی زندگی نامه‌ی این شهید بزرگوار بود به نمایش درآمد.

 

4

این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام علی مختارآبادی، اجرای سرود توسط گروه سرود مدافعان حرم،پخش نماهنگ و شعر خوانی شاعران متعهد کرمان همراه بود.

1

لازم به ذکر است شاعر شهید ماشاءالله صفاری در تاریخ ۲۰/۱۰/۱۳۲۶ در شهر سیرجان متولد شد. ذوق سرشار او در سرودن شعر وی را در سال ۱۳۵۴ به عضویت انجمن خواجوی کرمانی رهنمون شد. اشعار انتقادی صفاری آن دوران در نشریه توفیق چاپ می‌شد و محتوای این اشعار گویای روح بلند این شاعر در مقابله با تملق گویی و چاپلوسی بود.

این شاعر جوان و متعهد پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با بروز جنگ تحمیلی در اولین اعزام با گروه‌های تبلیغی – هنری در تاریخ ۱۱/۹/۱۳۶۴ همراه جمعی از شاعران و هنرمندان استان کرمان به ویژه دوست و  همراه خود شهید حسین ارسلان ملقب به «رخشا» عازم جبهه‌های نور علیه ظلمت شد و در تاریخ ۲۰/۹/۹۶ هر دو با هم به دیدار معبود شتافتند و به شهادت رسیدند.

در این آئین که مدیران کل صدا و سیمای مرکز استان، سازمان تبلیغات اسلامی، مدیر حوزه هنری و مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی حضور داشتند، حسن ختام این آئین، نماز جماعت مغرب و عشا و همچنین صرف افطاری و در پایان بازدید دکتر منتظری مسئول سازمان بسیج هنرمندان کشور از مجموعه کارگاه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان بود.

انتهای پیام/



ارسال نظرات