بدون شک همه ما هفته ای یکی دو بار مسیرمان به میادین و بازارهای میوه و تره بار افتاده و مواد مورد نیاز چند روزمان را ازغرفه های میادین تهیه کرده ایم اما آنچه از گزارش های میدانی و گفتگو با شهروندان برمی آید...
کد خبر: ۸۸۷۳۲۵۴
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، بدون شک همه ما هفته ای یکی دو بار مسیرمان به میادین و بازارهای میوه و تره بار افتاده و مواد مورد نیاز چند روزمان را ازغرفه های میادین تهیه کرده ایم اما آنچه از گزارش های میدانی و گفتگو با شهروندان برمی آید مشخص است که بیشتر خریداران به این نکته رسیده اند که وضعیت خرید و انتخاب بار و مواد خوراکی در میادین وبازار های میوه و تره بار تفاوت زیادی با سال های گذشته دارد.

میوه های مرغوب را دست چین کنید

ایران کشورچهار فصل است و هر فصل میوه های گوناگون و رنگارنگی دارد و همین امر کشورمان را در بین دیگر کشورهای جهان متمایز می کند ورنگ بندی میوه هایی که روی پالت های میادین وبازارهای میوه و تره بار قرار دارند گواه این امر است. تا همین چند سال گذشته وقتی به هر کدام از مراکز میادین و تره بار شهرداری سر می زدیم کمابیش نارضایتی را درچهره بیشتر خریداران در مورد خرید میوه می‌دیدیم، اما از ابتدای سال 95 سازمان مدیریت میادین و تره بار شهرداری تهران شروع به اجرای چندین برنامه با هدف صیانت از حقوق شهروندی و ایجاد الگوی صحیح خرید و فروش و تبدیل آن به مطالبه عمومی کرده است.یکی ازمهم‌ترین خلاقیت ها در این برنامه دست چین کردن میوه توسط مشتری است . یکی از مشکلاتی که درسالهای گذشته در میادین مشاهده می شد وجود میوه های بی کیفیت و حتی خراب و فاسد میان میوه های موجود روی پالت های درون غرفه ها بود و به جرات می توان گفت که 30 تا 40 درصد میوه ها نامرغوب و بی کیفیت بود.

به اندازه نیازت میوه بخر

معضل دومی که در میادین و بازارهای میوه و تره بار وجود داشت و مشتریان را ناراحت و ناراضی می کرد زیاده فروشی توسط فروشنده ها بود طوری که اگر مشتری یک کیلوگرم ازهر میوه ای می خواست فروشندگان به میزان خیلی بیشتری می ریختند و زمانی که میوه یا تره بار روی ترازو های دیجیتال قرارمی گرفت مشتری در کمال ناباوری می دید که 3 و حتی 4 کیلوگرم کشیده شده و درصورتی که اعتراضی هم می شد یا به درگیری های لفظی می انجامید و در نهایت به جایی نمی رسید و خریدار با ناراحتی اقلام را به خانه می برد و از آنجا که بخشی از میوه ها خراب و فاسد بود دورریخته می شد و به عنوان زباله و پسماند به چرخه جمع آوری زباله شهری و مخزن های شهرداری وارد می شد که هزینه‌های بالایی برای شهر داشت .

کسی میوه نامرغوب روی پالت ها نمی بیند

اما درحال حاضرکسی میوه نامرغوب یا فاسد را روی پالت های میادین و بازارهای میوه و تره بار نمی بیند و نیروهای فروشنده میوه های با کیفیت را روی پالت می چینند و میوه های خراب و نامرغوب را جدا می کنند که این امر باعث می‌شود مشتریان میوه های دلخواه خود را در اندازه‌هایی که می پسندند سوا کرده و خریداری کنند. به این موارد
می توان به خرید به اندازه و به قدر نیازمشتری را نیز اضافه کرد به طوری که حتی اگر کسی نیاز به چند عدد میوه یا تره بار داشته باشد می تواند خرید کند و همه این موارد بر می گردد به هدف غایی این طرح که صیانت از حقوق شهروندی است به این معنی که مشتری لایق این است که بهترین محصول در اختیارش قرار بگیرد و در نهایت الگویی برای فروشندگان میدان ها و فروشگاه های خصوصی خواهد بود.

سبزیجات بدون گل و ریشه

از اهداف دیگر سازمان مدیریت میادین میوه و تره بارمی توان به عرضه سبزی بدون گل و ریشه اشاره کرد . مشکل از جایی شروع می شد که فروشندگان ، سبزیجات را از سر زمین خریداری می کردند و از آنجا که سود در فروش سبزی با گل و لای و ریشه بود سبزیجات به میادین تحویل و با همان گل و لای و ریشه به مشتی فروخته می شد .

این کار دو مشکل بزرگ داشت : اول اینکه خاک مرغوب کشاورزی به همراه سبزی و ریشه از زمین جدا می شد و به شهر و منازل مردم منتقل می شد و از آنجایی که به وجود آمدن و قوت گرفتن خاک مرغوب کشاورزی بین 200 تا 250 سال زمان نیاز دارد حجم زیادی از خاک مرغوب به همراه سبزی از زمین جدا می شد و خسارت زیادی به زمین و خاک وارد می شد.

گل و لای و ریشه های سبزیجات در همان مبدا یعنی زمین های کشاورزی از سبزیجات جدا می شود

مشکل دوم این بود که میزانی از خاک و گل و ریشه وارد خانه های مردم می شد وآلودگی هایی را ایجاد می کرد و دوباره بحث زباله و ورود به چرخه و...مطرح بود وبرای جلوگیری از این کار گل و لای و ریشه‌های سبزیجات در همان مبدا یعنی زمین های کشاورزی از سبزیجات جدا و با حداقل خاک و گل به میدان ها منتقل و به مشتری عرضه می‌شد. بر اساس آماری که سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار اعلام کرده سال گذشته از همین جدا سازی گل و لای و ریشه از سبزیجات 18 میلیارد تومان به جیب مردم برگشته و پیش بینی می شود امسال به 25 میلیون تومان برسد.

عرضه گوشت و بسته بندی درحضور مشتری

از دیگر اهداف سازمان از اجرای این طرح عرضه گوشت و بسته‌بندی در حضور مشتری است.

پیش از این در فروشگاه هایی که در سازمان مدیریت میادین میوه و تره بارقرار دارد گوشت و مرغ و ماهی و محصولات پروتئینی در بسته‌بندی به مشتری عرضه می شد اما در حال حاضر محیط و فضاهای فروشگاهی عرضه مواد پروتئینی طبق شرایط استانداردی که سازمان دامپزشکی ابلاغ کرده طراحی و آماده شده است و گوشت و مرغ در حضور مشتری آماده و ارائه می شود برای مثال در صورتی که مشتری گوشت چرخ کرده بخواهد در حضورش بخشی از گوشت که انتخاب کرده در چرخ گوشت که در آن هم بهداشت و استاندارد های لازم رعایت شده چرخ شده و در بسته بندی های مناسب و استاندارد ارائه می شود.

گوشت گوسفند و گاو و گوساله و مرغی که در فروشگاه های میادین و بازارهای میوه و تره بار عرضه می شود کشتار روز است و از عرضه محصولات کهنه و نامرغوب به صورت جدی جلوگیری می شود .

سبد مهربانی

یکی از موارد زیبایی که این روزها در میادین و بازارهای میوه و تره بار شاهد هستیم تعبیه سبد مهربانی است . به دنبال طرح دیوار مهربانی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری نیز با قرار دادن سبدهایی در کنار ورودی غرفه ها فرهنگ مهربانی را اشاعه می دهد .

به این ترنیب که غرفه داران و شهروندان می توانند میوه و تره بار و سبزیجات اضافه خود را درون سبد بگذارند و افراد نیازمند از آنها استفاده کنند.این طرح بر اساس شعار «اگر نیاز نداری بگذار و اگر نیاز داری بردار» اجرا می شود و بهره برداران و صاحبان غرفه ها میوه هایی را به این سبد اختصاص می دهند و نیازمندانی که قدرت خرید کمتری دارند می توانند از آن میوه ها بردارند. جالب است بدانید که در این سبدها علاوه بر میوه و تره بار مرغ ،گوشت و حتی لباس هم قرارمی گیرد.

تعبیه این سبدها در کنار غرفه های موجود در میادین این فرصت را برای ابراز و بیان مهربانی ها به ویژه در ماه مبارک رمضان به‌وجود می آورد و شاید به همین دلیل است که استقبال شهروندان از این طرح زیبا هر روز بیشتر می شود و دیدن این تصاویر نشان دهنده این است که مردم همیشه مهربان هستند و فقط بسترهایی برای ابراز و بیان همدلی ها پیدا نمی کنند و به همین دلیل ساده بود که دیوار مهربانی خیلی سریع میان مردم جا افتاد و حتی به شهرها و کشورهای دیگر هم رسید.

اگر مسیرتان به هر کدام از میادین و بازار های میوه و تره بار افتاده باشد متوجه می شوید که سبد مهربانی در روز دو و حتی سه بار شارژ می شود و افراد نیازمند به راحتی محصولات مورد نیاز خود را صبح و عصر از سبدها برمی دارند. با یک حساب سرانگشتی اگر قیمت هر میوه را 1000 تومان حساب کنیم سال گذشته بیش از 3 میلیارد تومان در این سبدها میوه گذاشته شده است.

دستت را به من بده ، مهربانی ادامه دارد

در هر کدام از غرفه های موجود در میادین و بازارهای میوه و تره بار تعدادی کارگر همیشه آماده کمک به مشتریان هستند . این کمک از تمیز نگهداشتن محیط غرفه ها و پر نگهداشتن پالت ها شروع می شود و تا کمک به حمل محصولات خریداری شده توسط مشتریان تا کنار اتومبیل شان ادامه دارد .

به اینها می توان کمک به سالمندان ، کودکان و معلولان را نیز اضافه کرد و وقتی مشتریان می بینند که نیروها با اشتیاق و احترام و کاملا به صورت رایگان این کار را انجام می دهند لبخند رضایتی روی صورتشان نقش می بندد.

سازه های استاندارد

با یک نگاه گذرا به محیط فروشگاهی میادین و بازار های میوه و تره بار می توان متوجه داشتن سازه های استاندارد در آن شد به این صورت که سازه های فروشگاه های میادین بر اساس اصول و استاندارهای لازم ساخته شده و از نظر گرمایشی (گرما و سرما ) بهترین شرایط را برای مشتریان و خرید آسان آنها فراهم می کند .ایجاد رمپ در ورودی ساختمان ها برای سهولت تردد معلولان و سالمندان و کم توانان جسمی و راه اندازی پله های برقی در بیشتر میادین و بازارهای میوه وتره بار همچنین داشتن پارکینگ اختصاصی از جمله شرایطی است که برای رفاه حال مشتریان در نظر گرفته شده است.

هتلینگ و فراهم کردن امکانات رفاهی کارگران مستقر درمیادین

شاید کمتر کسی بداند که بیش از 5 هزار کارگر در میادین و بازارهای میوه و تره بار تهران کار می کنند که همه اینها از خوابگاه مناسب برخوردارند و هتلینگ آنها بر عهده سازمان میادین و تره بار است.

همه این کارگران شب ها در میادین می مانند و امکانات رفاهی مانند آب و برق و گاز وحمام و ماشین لباسشویی و... را در اختیار دارند تا استراحت کافی داشته باشند و فردا سرحال و بشاش و با لباس های تمیز در خدمت شهروندان و مشتریان باشند.نکته مهم در مورد کارگران و فروشندگان مساله آموزش است به این معنی که همه کارگران و نیروهایی که در سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار کار می کنند آموزش های لازم را دیده اند . این آموزش ها شامل حفظ و نگهداری محیط ، حفاظت از مواد غذایی و محصولات ، نحوه برخورد با مشتری و رعایت بهداشت در همه بخش ها است.

کوچولو، بفرمایید میوه

همه ما بارها شاهد این صحنه بوده ایم که کودکی به همراه مادر یا پدر خود برای خرید به میادین مراجعه کرده و با دیدن میوه ها دوست دارد که میوه ای بردارد . سازمان میادین و تره بار در طرح جدید خود مکانی را برای دسترسی کودکان به میوه های تمیز و شسته شده اختصاص داده است.

در این طرح میوه های شسته و ضد عفونی شده در سبدی قرار دارد و کودکان به راحتی می توانند میوه مورد علاقه خود را بردارند و نوش جان کنند

جالب است که این ظرف میوه در فاصله کوتاهی از زمین قرار گرفته و کودکان به راحتی می توانند از میوه ها استفاده کنند و نکته جالب تر اینکه این میوه ها به رایگان عرضه می شود و خانواده ها می توانند در مورد بهداشت و شسته شدن میوه ها خاطرشان آسوده باشد .

هدف ما صیانت از حقوق شهروندی مردم است

همه اینها را نوشتیم تا بگوییم سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران همه تلاش خود را برای صیانت از حقوق شهروندی و آرامش شهروندان برای خرید آسان و سالم و مطمئن در فضایی مناسب و استاندار داشته باشند و جامعه به سمت سلامت و صمیمیت پیش برود.صیانت از حقوق شهروندی و ایجاد یک الگوی مصرف توسط سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار از دو سال پیش به عنوان پاسخی به مطالبات عمومی شهروندان از وظایف آن سازمان بوده است.

 
منبع: روزنامه آرمان
ارسال نظرات