فرمانده حوزه شهری شهید قمری شهرستان سروآباد از اجرای طرح توسعه زنبور عسل در روستاهای این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۸۸۷۳۲۲۴
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، با توجه به وجود ظرفیت ها و استعدادهای لازم در مناطق مختلف شهرستان سروآباد برای توسعه زنبور عسل، کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سروآباد با بررسی های به عمل آمده روستاهای بیشتر مستعد را شناسایی و اقدام نمودند.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد با بیان این مطلب افزود: در این راستا نسبت به شناسایی روستاهای مستعد و افراد علاقه مند و واجد شرایط اقدام لازم صورت گرفت و در نتیجه آن، در بخش مرکزی این شهرستان روستاهای نسل و گوشخانی با توجه به دارا بودن مناطق بکر، مستعد و دارای پتانسیل مناسب برای پرورش زنبور عسل انتخاب شدند و برای افراد واجد شرایط دوره های توجیهی و ترویجی در محل  برگزار گردید.   

وی با اشاره به اینکه در اسفند و فروردین ماه  گذشته کلاس آموزشی فنی و حرفه ای  جهت  ارائه آموزشهاي تئوري و عملي ازسوي كارشناسان برگزار گردید تصریح کرد: در نهایت به تعداد 32 نفر از افراد توانمند که دوره آموزشی را با موفقيت به پايان رسانيده بودند تعداد 2  کندوی  مدرن زنبورعسل با جمعيت قوی  خریداری و تحویل متقاضیان گردید.  

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد ادامه داد: در طول اجرای این طرح ضمن اعزام مستمر کارشناسان مربوطه و  با بازدید های مکرر، فراگیران  تجارب و مهارتهای  فني لازم را کسب خواهند نمود که البته در حال حاضر نیز با اجرای این طرح  عده کثیری از مردم آن روستا ها نیز  به حرفه زنبورداری  آشنا گردیده  و علاقه  مردم آن دو  روستا به حرفه زنبورداری بیش از پیش افزایش یافته و اجرای این طرح شرایط و جو مساعدی را  در زمینه زنبورداری  فراهم نموده  است.   

قاسمی نژاد اظهار امیدواری کرد: با  اجرای این مهم انتظار می رود از نظر عددی کلنی های زنبور عسل روستا به طور قابل چشمگیری افزایش و باغداران و زارعین روستا نیز در کنار مزارع و باغات خود مشغول زنبورداری  شوند .  

 وی با اشاره به اینکه طرح مشابه این طرح در سالهای گذشته در روستاهای ژیوار و گواز نیز اجرا شده و نتایج موفقیت آمیزی را به همراه داشته است افزود: با  اجرای این طرح علاوه بر تولید عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل و با عنایت به  اهميت غیر قابل انکار  زنبورعسل  در پدیده گرده افشانی اين موضوع باعث افزايش توليد و کیفیت دیگر محصولات کشاورزی خواهد شد و قطعا رضایت کشاورزان را در پی خواهد داشت.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: برای اجرای طرح توسعه زنبورداری در این روستاهای مستعد اعتباری بالغ بر 224 میلیون ریال هزینه شده که 160 میلیون ریال از این اعتبار توسط اعتبارات بخش دولتی و مابقی آن مشارکتی بوده است


ارسال نظرات