وزیر اسبق بازرگانی گفت: امروز وزارتخانه ای داریم با بدنه اجرایی عظیم که چند میلیون پرسنل و وظایف متعدد اجرایی برعهده دارد، این حوزه ها را نمی توان از یک مدیر توقع مدیریت داشت.
کد خبر: ۸۸۷۱۹۱۴
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، یحیی آل اسحاق در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: تولید کنندگان مشکل کار را در بخش پسینه و پیشینه ، گشایش اعتبار ، بیمه و فروش و وصول پول بخش بازرگانی و از همه مهمتر نبود تقاضا از سوی مصرف کننده عنوان می کند .


او با بیان اینکه تولید یعنی تبدیل مواد اولیه به محصولات مصرفی مانند یخچال ، که البته دارای پیشینه و پسینه ای است ادامه داد: پیشینه این روند شامل کارخانه و مواد اولیه و ماشین آلات و قطعات است و پسینه شامل ترخیص و توزیع ، انبار داری و فروش این محصولات با توجه اعلام نیازهای داخلی و خارجی و سفارش دهندگان است که 70 درصد این روند امر بازرگانی است و تنها یک مرحله این روند شامل تبدیل مواد اولیه به محصول است.

وزیر اسبق بازرگانی ادامه داد : به نظر می رسد با این گستردگی کاری که وزارت بازرگانی دارد در روند حمایت تولید باید به مسائل بازرگانی بپردازد. وقتی از وزارتخانه صنعت معدن و تجارت صحبت می کنیم باید به یاد داشته باشیم که این وزارتخانه روابط میان تولید و بازگانی ، بازرگانی و مصرف کنند گان ، بازرگانی و صادرات ،بازرگانی و توزیع اصناف و حیطه های متفاوت دیگری با سیاستهای خارجی ، توسعه کشور و امنیت کشور را بعهده دارد.

آل اسحاق گفت: اگرهمه وظایف وزارت بازرگانی به تولید و نظارت بر توزیع خلاصه می شد که مشکلی نبود. اما یکی دیگر از وظایف بازگانی رسیدگی به اصناف است، اصناف 4میلیون واحد تولیدی و توزیعی دارد، نوع این توزیع، شبکه های توزیع، تامین غذا ،ذخیره غذا و مواد غذایی به عهده وزارت بازرگانی است، این حوزه ها را نمی توان از یک مدیر توقع مدیریت داشت.

او ادامه داد : امروز وزارتخانه ای داریم با بدنه اجرایی عظیم که چند میلیون پرسنل دارد، ولی این حقیقت با واقعیت تطبیق نمی کند. الان مشکل روز ما دیکته می کند که این معضل ها را بپذیریم. اگر یک وزارتخانه وظایف حاکمیتی همچون نظارت سیاست گذاری هدایت و پشتیبانی را داشته باشد دیگر نیازی به تفکیک نیست.

آل اسحاق گفت: آیا الان وزارتخانه صنعت معدن و تجارت چابک شده است ؟ خیر. اگر دولت به وظایف اصلی خود برگردد می تواند چندین وزارتخانه را ادغام کند ولی اگر این اتفاق بی افتد.

ارسال نظرات