آتش به اختیار بودن هم یعنی اینکه احساس مسئولیت کردن، امر به معروف و نهی از منکر هم یعنی آتش‌ به اختیار بودن، یعنی شما یک تخلف را می‌بینی و تذکر می‌دهی.
کد خبر: ۸۸۷۱۶۹۲
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳
به  گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی؛ داود گودرزی رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، با اشاره به دیدار نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان با رهبر معظم انقلاب گفت: مقام معظم رهبری در این مراسم بحث «آتش به اختیار» را مطرح کردند که تفسیرهای مختلفی از این جمله معظم‌له ارائه شد ولی آنچه مسلم است برای دستیابی به یک تفسیر درست باید در منطق سایر فرمایشات رهبر معظم انقلاب یک جستجو داشته باشیم و سایر فرمایشات ایشان را کنار هم بگذاریم.

وی خاطرنشان کرد: «آتش به اختیار» به معنای این است که شما اقدام به موقع انجام بدهید، به معنای اینکه اگر قرار است انقلاب استمرار پیدا کند همه آحاد مردم باید وظیفه خودشان را انجام بدهند، در این مسیر هم از تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد انقلابی بودن هم می‌توانیم کمک بگیریم.

گودرزی ضمن تبین جمله آتش به اختیار بودن و تشیکلاتی عمل کردن تصریح کرد: منطق توصیه فرمایشات رهبر انقلاب از ابتدای انقلاب تاکنون و افرادی مانند شهید بهشتی هم اتفاقاً به رفتار تشکیلاتی است. توصیه آنها این است نظم تشکیلاتی هم داشته باشید.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی گفت: مقام معظم رهبری جمله‌ای دارد راجع به اینکه عنصر تشکیلاتی چه کسی است، ایشان در این رابطه یک حبه قند را مثال می‌زنند که آن را داخل یک لیوان می‌اندازیم. وقتی یک حبه قند را داخل یک لیوان می‌اندازیم و آن را مخلوط می‌کنیم آب را شیرین می‌کند و از خودش اثری باقی نمی‌ماند، تشکیلاتی عمل کردن اینگونه است.

گودرزی خاطرنشان کرد: حکومت ما یک حکومت مردمی است و این یعنی کارها به سرانجام نمی‌رسد مگر اینکه مردم در آن نقش داشته باشند، قرار نیست همه کارها را دستگاه‌های دولتی انجام بدهند و مردم دست روی دست بگذارند و بگویند دولت بیاید اقتصاد و فرهنگ را درست کند.

وی تصریح کرد: اگر جملات رهبر معظم انقلاب را در کنار بگذاریم می‌بینیم جمله «آتش به اختیار» جمله جدیدی نیست که یک عده بخواهند از سوء استفاده کنند و برداشت‌های نادرستی از آن انجام شود ولی یک عده فقط این جمله را می‌بینند و جملات بعدی و قبلی سخنرانی رهبری را هم نگاه نمی‌کنند.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی تاکید کرد: اینکه رهبری مثال وزارت ارشاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان قرارگاه‌های فرهنگی کشور که باید مهندسی فرهنگی را تدوین و اجرا کند، زدند، مدنظرشان این بود که وقتی شما می‌بینید شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه خودش را انجام نمی‌دهد شما نباید معطل کنید و به عنوان یک مسلمان، یک دانشجوی انقلابی، یک جوان ایرانی وظیفه‌ خودت را انجام بدهی، موضع بگیری و حرف بزنی.

وی گفت: به طور مثال راجع به سند 2030 وقتی می‌بینید دولت پنهان کاری می‌‌کند، کار غلطی انجام می‌دهد و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه‌اش را انجام نداده شما یاید روشنفکری کنی، موضع‌گیری کنی و به وظیفه‌ات عمل کنی.

وی گفت: مقام معظم رهبری بارها به بحث اساسی مسئولیت در بین دانشجویان تاکید کرده‌اند، آتش به اختیار بودن هم یعنی اینکه احساس مسئولیت کردن، امر به معروف و نهی از منکر هم یعنی آتش‌ به اختیار بودن، یعنی شما یک تخلف را می‌بینی و تذکر می‌دهی.

گودرزی گفت: این برداشت‌های غلط از جمله «آتش به اختیار» که بیشتر جریان ضد انقلاب آن را ارائه می‌کند یک حرف‌های بی‌منطقی است وگرنه فرمایش رهبر انقلاب بسیار شفاف است و رهبری در فرمایشات قبلی هم به نوعی به آن پرداخته اند.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی تاکید کرد: این جمله یک پیامی هم دارد این است که دستگاه‌ها بایستی وظایف خودشان را انجام دهند، تشکل‌های دانشجویی هم ابتدا باید از دستگاه‌ها برای عمل به وظیفه مطالبه خودشان را انجام دهند و اگر هم کسی وظیفه خودش را نداد جوانان انقلابی و مردم خودشان ورود کنند و کار را انجام دهند.

گودرزی تصریح کرد:  «آتش به اختیار» به نوعی همان بند «م» وصیت‌نامه امام (ره) است که فرمودند از مسئولان بخواهید به وظیفه خود عمل کنند، اگر کار انجام ندادند وارد عمل شوید این هم همان آتش به اختیاری است که امام (ره) در آن گفتند.

وی گفت: به نظر من این بحث هم مبنای دینی و هم مبنای شرعی و عقلی دارد، انقلابی با این وضعیت با این حجم از دشمنی‌های، شکل گرفته و اگر قرار باشد ما از موانع عبور کنیم بایستی همه با بصیرت در میدان باشیم و مجاهدت کنیم و هر کس کاری از دستش برمی‌آید انجام بدهد، حال یکی در عرصه محرومیت زدایی می‌تواند کار کند، یکی در عرصه سیاسی می‌تواند تحلیل بنویسد اینها همه یعنی آتش به اختیار بودن، یعنی اینکه منتظر کسی نباشید برای انجام وظیفه.

گودرزی ادامه داد: مطرح شدن بحت « آتش به اختیار» یک پیام مهم دیگری که دارد این است که رهبری انقلاب به ایفای نقش حداکثری دستگاه‌ها و سازمان ها و نهادهای مسئول در پیشبرد همه جانبه اهداف انقلاب امید چندانی ندارند و جوانان انقلابی و هسته‌های مردمی را تکیه گاه اصلی استمرار انقلاب اسلامی می‌دانند و با ادبیات مختلف تلاش می‌کنند این جوانان و مجموعه های خودجوش و تشکل‌های دانشجویی و مردمی هم احساس هویت کرده و هم انگیزه مضاعف پیدا کنند برای فعالیت انقلابی.

انتهای پیام/

ارسال نظرات