دکتر ابهری در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد
آسیب شناس اجتماعی گفت: تکدی گری یکی از زشت ترین آسیب های اجتماعی است که علاه بر زشت نمودن چهره شهرهای بزرگ باعث گسترش آسیب های اجتماعی دیگر نیز می شود.
کد خبر: ۸۸۷۱۵۱۱
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲

پدیده تکدی گری عامل افزایش آسیب های اجتماعی در کلانشهرها/ 70 درصد متکدیان نیازمندان واقعی نیستنددکتر مجید ابهری پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج در رابطه با فعالیت متکدیان و باندهای فعال تکدی گری و لزوم جمع آوری و ساماندهی آنها و برخورد با مافیای تکدی گری در کلانشهرهایی همچون تهران اظهار داشت: تکدی گری یکی از زشت ترین آسیب های اجتماعی است که علاه بر زشت نمودن چهره شهرهای بزرگ باعث گسترش آسیب های اجتماعی دیگر نیز می شود.

وی با بیان این مطلب تصریح کرد: در جامعه ما 70 درصد از متکدیان نیازمندان واقعی نیستند و صرفاً از روی تنبلی و ترحم مردم دست به این کار می زنند درحالیکه از سلامت کامل برخوردار بوده و در برخی موارد قدرت بدنی قابل توجهی هم دارند.

این پژوهشگر اجتماعی با اشاره به گروه های مختلف متکدیان در جامعه بیان کرد: متکدیان در جامعه شامل متکیدان نسخه به دست که به بهانه درمان و خرید دارو پول بدست می آورند، متکدیان هنری که با وسایل موسیقی در خیابان ها و میادین بزرگ شهرها این کار را می کنند، متکدیان بچه بغل که اغلب بچه های کرایه ای در اختیار دارند و در چهار راه ها و میادین شلوغ دست به گدایی می زنند می شوند.

دکتر ابهری در ادامه خاطر نشان کرد: متکدیان دارای مافیای گدایی هستند که خارج از این سازمان اجازه نمی دهند کسی گدایی کند. برای اماکن متبرکه و میادین شلوغ سرقفلی پرداخت می کنند که مبلغ آن با توجه به اهمیت رفت و آمد مردم از 5 میلیون تا 15 میلیون متفاوت است.

این آسیب شناس اجتماعی بیان داشت: متاسفانه علی رغم نظریات کارشناسان مختلف برای مقابله با این پدیده زشت باز هم مردم به این افراد کمک می کنند درحالیکه باید از طریق سازمان های مربوطه و مجاری معتبر به نیازمندان واقعی کمک شود.

وی با اشاره به اینکه حدود 40 درصد از متکدیان، گدایان فصلی هستند عنوان کرد: گدایان در فصل تابستان در شمال، در فصل پاییز در مراکز زیارتی و در فصل بهار در شهر تهران و در فصل زمستان در جنوب کشور به کار گدایی مشغول می شوند.

دکتر ابهری با اشاره به راهکارهای اصلی برای مقابله با پدیده تکدی گری در کلانشهر هایی همچون تهران خاطر نشان کرد: بهترین راه مقابله با این پدیده، عدم توجه به این افراد است که سرمایه کارشان سماجت و مزاحمت برای مردم در شهر است. کمک به نیازمندان واقعی باید از طریق نهادهای معتبر صورت بگیرد.

این آسیب شناس اجتماعی در پایان این مطلب متذکر شد: با آموزش های حرفه ای به متکدیان و بازگرداندن آنها به شهرهایشان می توان با این پدیده و معضل مبارزه کرد و همچنین گدایان خارجی را به کشورهایشان بازگرداند تا دیگر شاهد متکدیان در شهرهای بزرگ و حتی کوچک نباشیم.


ارسال نظرات