خبرهای داغ:

تالاب‌های فارس احیا نشود،خوزستانی دیگر در ایران ایجاد می‌شود

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست فارس خواستار احیای تالاب‌های استان فارس شد و گفت: در صورتی که تالاب‌ها احیا نشود این استان به کانون ریزگردها تبدیل شده و خوزستانی دیگر در ایران شکل می‌گیرد.
کد خبر: ۸۸۷۱۲۴۱
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۰
نبی‌الله مرادی  در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: دریاچه بختگان به عنوان دومین دریاچه ایران نیازمند احیا شدن است و این مهم نباید مورد غفلت واقع شود.

مرادی تصریح کرد: باید با یک برنامه‌ریزی منسجم، اختصاص اعتبار و راهکارهای عملیاتی احیای بختگان و سایر تالاب‌های استان فارس که در حال تبدیل شدن به کانون ریزگردها هستند باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: طرح ملی تالاب‌ها از سال 94 در کشور آغاز شد و در نخستین سال 25 میلیارد ریال برای احیاء تالاب‌های فارس مصوب شده بود که تنها 10 درصد آن تخصیص یافت.

مرادی بیان کرد در سال 95 مبلغ پنج میلیارد تومان اعتبار تصویب شد اما اختصاص آن صفر بود و امسال نیز پنج میلیارد تومان مصوب شده است.

وی در مورد علت تخصیص نیافتن این اعتبارات تصریح کرد: در سطح حفاظت محیط زیست نهایت تلاش‌ها انجام شده است اما در سطح استانی نتواستنه‌اند مسئولان ملی را برای تخصیص اعتبارات قانع کنند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس همچنین با گرامیداشت هفته محیط زیست و با بیان اینکه امسال برنامه‌های با شعار "من با طبیعتم" از 16 تا 21 برگزار می‌شود افزود: مهم‌ترین برنامه‌های این هفته شامل برگزاری کارگروه پسماند، دیدار با سمن‌های محیط زیستی، برپایی کارگاه‌های آموزشی، افتتاح سیستم تصفیه‌خانه کارخانه رامک، قدردانی از خانواده‌های شهدای محیط‌زیست، برگزاری نمایشگاه عکس، تبلیغات محیطی و برگزاری مسابقه رادیویی، است.

مرادی از دیگر برنامه‌های هفته محیط زیست را برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با نواحی رویشی ایران و اهمیت جنگل‌های زاگرس عنوان کرد.

سرپرست محیط زیست فارس در مورد آخرین وضعت اجرای سدتنگ سرخ در شیراز نیز گفت: سد تنگ سرخ  پروژه کارشناسی‌شده زیست محیطی نیست و احداث آن بیش از منفعت، زیان‌های زیست محیطی دارد، احداث این سد نه تنها دریاچه مهارلو را تهدید می‌کند، بلکه جاری شدن آب در رودخانه خشک، اکوسیستم این منطقه را با مخاطره روبرو می‌کند.

وی با بیان اینکه در طرح ارائه شده ظرفیت این سد حدود 18 میلیون متر مکعب ذکر شده است، گفت: این میزان حجم ذخیره، از وقوع سیل ممانعت نمی‌کند و تنها مخاطرات زیست محیطی را به همراه دارد؛ محیط زیست به شدت با احداث این پروژه مخالف است و ارائه دهندگان این طرح به هیچ یک از سئوالات ما پاسخ قانع کننده نداده‌اند.

مرادی در مورد انتقال صنایع آلاینده از شیراز نیز گفت: در شیراز چهار صنعت بالقوه آلاینده از جمله کارخانه سیمان، روغن‌نباتی، پشم شیشه و ریشمک وجود دارد که طرح انتقال آنها بیش از یک دهه قبل تصویب شده وبراساس طرح زمان‌بندی، سه کارخانه پشم شیشه، روغن نباتی و ریشمک باید تا پایان امسال از شیراز خارج شوند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه مدیران شرکت پشم شیشه مدعی هستند که تا مهرماه این کارخانه از شیراز خارج می‌کند، گفت: موضوع انتقال کارخانه روغن‌نباتی شیراز به شهرداری سپرده شده بود و در موردکارخانه سیمان نیز براساس مشاهداتی که داشتم، طرح کارخانه جدید در محدوده شمال شرق شیراز پیشرفت محسوسی ندارد.

مرادی با بیان اینکه میزان آلاینده‌های زیست محیطی دشت زرقان با توجه به حضور صنایع متعدد، به حد اعلای خود رسیده و این منطقه دیگر توان تحمل صنایع جدید را ندارد، گفت: طرح توسعه پالایشگاه شیراز که گزارش‌های غلطی هم در مورد آن طرح شده بود، از طرف محیط زیست به طور کامل رد شده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس خاطرنشان کرد: امروز  دشت زرقان دیگر جایی برای فعالیت کارخانه‌های صنعتی ندارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار