یک کارشناس مسائل بانکی در گفتگو با «بسیج»:
محمد جلیلی گفت: اصلاح نظام بانکداری صرفا به دلیل اصلاح سودهای بالا در نظام بانکداری نیست؛ اصلاح نظام بانکداری طرح بزرگی است از اینرو نظام بانکداری نیاز به یک سری تغییرات و اصلاح رویه ها دارند.
کد خبر: ۸۸۷۱۰۵۱
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۶

محمد جلیلی کارشناس مسائل بانکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: باید در نظر داشت که اعمال نظارت موثر، نیازمند زیر ساخت های عمومی منطبق با تحولات جدید است. علاوه بر بسترهای قانونی لازم و نظارت کافی و موثر، مستلزم اصول اساسی در اصلاح نظام بانکداری  است.

وی با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی نیاز به سرمایه کافی، مدیریت صحیح و سیستم کنترل موثر است افزود: اصلاح نظام بانکداری باید بتواند به رفع سیاست های اقتصادی و مالی را بپردازد ؛ نظام بانکداری باید منطقی و واقعی کردن نرخ سودهای بانکی متناسب با عرضه و تقاضای بازار است. اصلاح نظام بانکداری فرایند تخصیص منابع و اعطای تسهیلات بانکی است.

این کارشناس مسائل بانکی در ادامه گفت: اصلاح نظام بانکداری صرفا به دلیل اصلاح سودهای بالا در نظام بانکداری نیست؛ اصلاح نظام بانکداری طرح بزرگی است  از اینرو بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که نظام  بانکداری نیاز به یک سری تغییرات و اصلاح رویه ها دارند.

جلیلی افزود:  اصلاح نظام بانکی فراتر از مساله سودهای بانکی است نظام بانکداری  کنونی در طبقه بندی نظام سنتی قرار داد  از اینرو اصلاح نظام بانکداری در طبقه بندی جدید است  نظام بانکی که علاوه بر سابقه 80 ساله کماکان از سیستم ها  و قوانینی استفاده  می کند  که پایه گذاری این نظام مربوط می شود  به 70  سال پیش  است.

این کارشناس مسائل بانکی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بانک ها از جمله نهادهایی هستند که معمولا به ارایه خدمات مالی می پردازند اصلاح نظام بانکداری امری مهم است.بانک ها با نبض حیات یاجتماع، یعنی اقتصاد سرو کار دارند و اغلب افراد جامعه به صورت مستقی یا غیر مستقیم با خدمات بانک ها در ارتباط هستند. بانک ها قادرند با تصمیمات و سیاست های اعتباری خود، موجبات توسعه و رشد اقتصادی و یا توقف و رکود اقتصادی را فراهم نمایند. بانک ها می توانند  با اعطای وام های تولیدی، صنعتی و بازرگانی موجبات توسعه صنعتی را فراهم کنند و یا از طریق عدم اعطای اعتبارات و محدویت تسهیلات اعتباری وقفه و رکود و ورشکستگی موسسات صنعتی و بازرگانی و اقتصادی را باعث گردند.

ارسال نظرات