محمد جلیلی گفت: ادغام سازمان ها تجربه موفقی نمی شود همه اینها لزوما به مسایل اقتصادی بر نمی‌گردد؛ بحث ادغام بانک ها که در ایران مطرح است همراهی بحث اقتصادی و مالی است.
کد خبر: ۸۸۷۰۹۹۴
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۹

محمد جلیلی کارشناس مسایل بانکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: اجرای صحیح برنامه های مهم و اساسی دولت ها عمدتا متکی به داشتن نهادهای پولی و مالی مقتدر و کارآمد است. سیستم بانکی کشور باید بتواند نقش عمده ای در توسعه و سازندگی کشور داشته باشد. آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که نظم نوینی در نظام اقتصادی کشورمان برقرار شود.

وی در ادامه افزود: بحث ادغام  اخیرا در دانش اقتصاد و مدیریت مالی بحث خاصی را در پی دارد  و از  نوعی پیچیدگی برخوردار است از اینرو  به جز جنبه اقتصادی از سایر جنبه ها هم به آن توجه می‌شود این در حالی است که خیلی از ادغام های بزرگ در دنیا موفق نبوده است.

وی با بیان اینکه در تدریس ادغام، اساتید روی این موضوع خیلی بحث می‌کنند  افزود: اینکه چرا ادغام سازمان ها تجربه موفقی نمی شود همه اینها  لزوما به مسایل اقتصادی بر نمی‌گردد؛ بحث ادغام بانک ها که در ایران مطرح است همراهی بحث اقتصادی و مالی است که  زمینه را فراهم کرده تا مسوولان به دنبال جمع بندی ادغام باشند.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: آنچه در  ادغام با دو سازمان متفاوت ، دو فرهنگ متفاوت سیستم های اداری متنوع و مشتریان متفاوت بانکداری است از اینرو این امکان وجود دارد که مطابقت درست و هماهنگی را نداشته باشد چراکه ممکن است اهدافی که از ادغام بانکی مدنظر است نه تنها مشکلات نظام بانکی را رفع نکند بلکه مشکلات دیگری را هم ایجاد کند .

جلیلی در ادامه گفت:  نهاد پولی باید منابع مالی را به خوبی به جریان بیندازد و نیاز کلیه واحدها را تامین نماید. ادغام بانکی باید مورد بررسی قرار بگیرد این نکته مورد توجه قرار بگیرد در ادغام این است که در حرکت چرخ های اقتصادی از طریق تامین و تجهیز منابع مالی پرداخته شود. در طرح ادغام بانکی طرح تحول نظام بانکی هم مورد توجه واقع شود تحول رفتاری نظام بانکی با هدف توانمندسازی بانک ها  هدایت نقدینگی، تسهیل و تنوع خدمات و تحول اقتصادی قرار داده شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: نظام بانکی کشورمان با بهره گیری از نهادها و تکنولوژی نوین به حالت پیشرفته تغییر شکل داده تا از این طریق بتواند علاوه بر پاسخگویی هر چه بهتر به درخواست متقاضیان  تسهیلات کافی را در اختیار متقاضیان واحدهای تولیدی و صنعتی قرار دهد.

جلیلی در خاتمه افزود: ادغام بانکی باید در راستای عملیاتی نمودن سیستم بانکداری یکپارچه در بانک ها و پیگیری مستمر برنامه زمانی پیشرفت کار قرار بگیرد.

ارسال نظرات