بیژن عبدی گفت: خروج از رکود طرحواره ای است که عملیاتی نشد واقعیت شبکه بانکی، از نوعی بلاتکلیفی برخوردار است. از اینرو این بلاتکلیفی موجب می شود که بانک ها به شدت محتاط شده و اعتبار دهی خود را محدود می‌کنند.
کد خبر: ۸۸۶۹۹۱۳
|
۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۷

بیژن عبدی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: اختلالات شبکه بانکی  باید از بیخ و بن حل شود؛ در داخل کشورمان عدد و رقم‌های متفاوتی را اعم از نرخ سود بانکی تعیین کردند که اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه خروج از رکود طرحواره ای است که عملیاتی نشد افزود: مدیران اقتصادی علاقه خاصی دارند تا در فعالیت های زودبازده اعم از ساخت برج، مسکن مشارکت داشته باشند تا از این طریق بتوانند منفعت بیشتری را کسب کنند، در شرایط کنونی وضعیت اقتصادی کشورمان به گونه‌ای است که ساخت و ساز و مسکن فاقد متقاضی کافی است لذا  فاقد سوددهی است.

عبدی بیان داشت: باور و نگرش مدیران شبکه بانکی باید از لایه های بالایی جایگزین شود متاسفانه چنین وضعیتی دیده نشده است ؛ آنچه نسبت به شبکه بانکی و لایحه‌های مربوط به اصلاح نظام بانکی دیده می‌شود تنها تغییرات  صوری در دسته بندی و عقود در شبکه بانکی است. این در حالی است که واقعیت شبکه بانکی، از نوعی بلاتکلیفی برخوردار است. از اینرو این بلاتکلیفی موجب می شود که بانک ها به شدت محتاط شده و اعتبار دهی خود را محدود می‌کنند. در نتیجه بازار اعتبارات بسیار محدود و یا حتی متوقف شده است. آنچه ضروری است این است که برنامه های جدیدی را برای پر کردن شکاف ایجاد شده میان عرضه و تقاضای اعتبارات ارائه داد.

این اقتصاددان در ادامه خاطر نشان کرد: شبکه بانکی از یک ناهماهنگی برخوردار است که باید مدیریت شود. بلاتکلیفی موجود در شبکه بانکی نمی‌تواند سیستم مالی را تقویت  کند از اینرو آسیب پذیری سرمایه به تغییرات ناگهان یبه مراتب بیش تر خواهد بود. این در حالی است بازار پول با عملکرد مناسب، برای انتقال هموار سیاست ها ضروری است زیرا سیسات های فزاینده ای به ابزارهای غیر مستقیم کنترل متقیم بستگی دارد.

ارسال نظرات