بیژن عبدی گفت: شاید دولت درصدد است بخشی از هزینه‌ها را از طریق ادغام بانکی پوشش دهد هدف اصلی ادغام بانکی به حجم نقدینگی و رکودی در جامعه برمی‌گردد از اینرو ادغام بانکی می تواند مانع ورشکستگی شود؟!
کد خبر: ۸۸۶۹۶۹۴
|
۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۰

بیژن عبدی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: سوالی که برای طرح ادغام بانک‌ها مطرح است این است که شبکه بانکی سمت و سوی ورشکستگی به خود گرفته است؟! این در حالی است که ادغام بانکی می تواند مانع ورشکستگی شود؟! بانک‌ها به دلیل ارتباطات بسیار عمیقی که هم با یکدیگر و هم با سایر بخش‌های اقتصاد دارند از جایگاه ویژه ای  هم در اقتصاد توسعه یافته و هم در حال توسعه برخوردارند .

وی با بیان اینکه شاید دولت در پی این است که بخشی از هزینه‌های دولت را از طریق ادغام بانکی پوشش دهد افزود: واقعیت این است که در کل شبکه بانکی، هدف این است که بانک با روابط مالی سالم که فعالیت های سود ده و مثبتی دارند برخوردار باشند  این در حالی است که چنین بانکی را سراغ نداریم و بهتر است گفته شود که بنده چنین بانکی را ندیدم.

عبدی بیان داشت: شبکه بانکی باید گزارشات شفافی را در مورد سوددهی به مردم ارائه دهد با توجه به اخباری که در این مدت در سایت‌های مختلف خبرگزاری منتشر شده است  نشان دهنده این است که سوددهی مثبت یا قابل توجهی بوده است.

وی خاطر نشان کرد: هر بحران در یک بانک قابلیت آن را دارد که به سرعت به سایر بانک ها نیز سرایت کند ورشکستگی یک بانک می‌تواند سایرین را نیز در معرض خطر ورشکستگی قرار دهد. از اینرو مطالبات معوق بانک‌ها با ورشکستگی بانک‌ها و همچنین بحران‌های مالی مرتبط است. از اینرو اهداف مورد نظر از تشکیل و گسترش شبکه بانکی مشخص نشده است از سوی دیگر هم ادغام شبکه بانکی هم با چه اهدافی پیش می‌رود هم مشخص نیست.

این اقتصاددان گفت:  هدف اصلی ادغام بانکی هم برمی گردد به حجم نقدینگی و رکودی که در جامعه وجود دارد از اینرو اگر سیاست اقتصادی دولت بر این مبنا قرار گرفته تا همه بانک ها را در هم ادغام کند و تنها یک بانک را حفظ کند  از اینرو بانک مزبور برای اینکه  نقدینگی از شبکه خارج نشود چه سیاستی را در پیش می‌گیرد؟!

گفتنی است که ورشکستگی بانک‌ها به طور ناگهانی می‌تواند بروز کرده و به طور غیر قابل کنترلی گسترش یابد. اغلب ورشکستگی‌ها با شوک‌های کوچک و جزئی شروع می‌شوند  که خود محرک یک چرخه معیوب از کاهش اعتماد تسهیلات دهنده، هجوم سرمایه گذاران برای بازپس‌گیری سپرده‌های خود، از دست رفتن نقدینگی  و سرانجام کاهش بیشتر اعتماد می‌شود.

ارسال نظرات